{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.051 visninger | Oprettet:

Motor bliver meget varm - why? {{forumTopicSubject}}

Hej - jeg har nu kørt en liter gennem en LRP z21r spec3 motor med pullstart.
De første par tanke fik den lov at stå i tomgang, de næste fire kørte jeg meget langsomt, alle med en meget fed blanding - 6 omgange ud på HSN. Har nu kørt en tank her til aften for fuld hammer, dog stadig meget fed - mellem 4 og 5 omgange ud på HSN.

Motoren bliver dog meget varm. Under de første tanke, 60-90 grader c. Lidt varmere da jeg trillede stille rundt med den. Men nu hvor jeg regnede med den var tilkørt, bliver den ekstrem varm. måling lige efter fuld gas var 170 grader. En enkel måling på 178 grader. Standard indstilling på HSN er 3 omgange ud. Men har ikke turde skrue den ned ind på 3 da den bliver så varm.

Men hvorfor bliver den så varm? Skal der nogle tanke mere til før den er tilkørt? Altså varmen skyldes friktion? Forstår det ikke helt. Har en smart lille handy temp. måler med 5 graders + - . Har prøvet et andet gløderer end det der sad i motoren da jeg fik den, et OS nr 8.

Kan det have noget med gløderøret at gøre?

Mvh Sebastian


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motor bliver meget varm - why?
  • #1   10. jun 2011 lad den køre med en lidt federe blandning, og så er der nogen varme målere der er helt hen i vejret der kan vise meget forkert smiley

  • #2   10. jun 2011 Okay.. Må bare køre lidt mere med en fed blanding som du nævner så. Motoren er også en del vildere end den gamle, selv på meget fed blanding, så overlever nok smiley

  • #3   10. jun 2011 Tag ned i din lokale klub og lade dem hjælpe dig. Nu ved jeg ikke hvor du bor, men hvis du kommer forbi Greve banen vil jeg med glæde hjælpe dig.

  • #4   11. jun 2011 Hej
    Hvad siger din manual omkring tilkøring ?
    Den siger næppe at motoren er tilkørt efter kun 6 tankfulde og at du dermed kan give fuld gas.
    Hvis din temp måler passer, kan det meget vel have skadet din motor at den har været så varm.
    Har du husket at sætte stemplet i bundstilling når motoren køler HELT ned efter hver tankfuld ? MEGA vigtigt..
    Motoren er færdig tilkørt når du - uden gløderør i - kan køre motoren rundt med fingrene og kun lige mærke en ganske lille modstand, når stemplet vender over toppen.
    Jeg tror den bliver varm nu, fordi den slet, slet ikke er færdig tilkørt.
    Med venlig hilsen
    Niels Nitromekanikeren Vangsøe


  • #5   11. jun 2011 Okay - godt tip det med at teste uden gløderøret. Semplet har stået helt i bund hver gang, og manualen siger faktisk at den kun skal køre sådan 5 tanke. Men jeg må bare tage den meget mere med ro et stykke tid endnu med fed blanding. Håber godt nok ikke motoren har taget skade.

  • #6   11. jun 2011 178 grader??? hvis dette passer så vil jeg sige den er færdig den motor.. men ofte passer disse "billige" temp målere overhovedet ikke.. De psser sådan oki under 100grader men der over går ofte meget galt, jeg har selv set dem svinge med op til 35grader mellem dem..

    jeg vil dog sige er standart 3 omgange ud og du er på 5 så er der muligvis noget galt med motoren, dine info eller også måler du helt forkert.. hvad med din bund hvordan står den?

    Noget andet standart kan nærmest ikke bruges til en fis og dog. Men man justere motor efter hvor den går godt og ikke hvor de står fra start. standart er nemlig nogle gange helt hen i skoven dog har jeg aldrig set en motor være 2 omgange for mager på top.
    Eks. min trænings motor i år. Bund står flush for at stå i fabriks indstilling jeg endte med at mager den 2 hele omgange for at få den til at stå stabilt i tomgang, og samme motor bruges af 2 andre løbs køre som havde fuldstændigt samme oplevelse med den..

    Så mit råd. Fed den og mager den ind til den er stabil og arbejd den vej, istedet for at tænke på fabriks..



  • #7   11. jun 2011 Når en motor er færdig/død, er det så stemplet inde i der ikke kan mere, altså vil motoren gå ud og bare ikke starte igen? Er bare nysgerig.

    By the way måler jeg på toppen af gløderøret, altså sætter måler ned i køleren og måler. Og det er en billig tempgun, så håber på den ikke viser helt korrekt. Med hensyn til at tage gløderøret ud og prøve mærke modstanden i trækstarteren, er der stadig lidt mere modstand end ved Niels beskriver.


  • #8   11. jun 2011 Hvis du nu læser denne her hjemmeside vil det nok hjælpe dig

    (link fjernet)


Kommentér på:
Motor bliver meget varm - why?

Annonce