{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.729 visninger | Oprettet:

NIMH batterier og ladekurve/effektivitet {{forumTopicSubject}}

Jeg undrer mig lidt over ladning af NIMH batterier:
Når man læser diverse steder på nettet om NIMH batterier skrives der typisk at ladeeffektiviteten er 66% eller at der skal tilføres 130-140% effekt for at få 100% på batteriet.
Så langt så godt.
Når jeg lader et nyere 3000mah batteri op i autoprogram på min Dynam Supermate DC6 multilader viser den til slut at der er kommet 2830-2870mah på batteriet. Batteriet bliver fint varmt, så jeg tror det er ladet til grænsen. Det der undrer mig er at hvis ladeeffektiviteten er 66% er batteriet vel ikke ladet fuldt op. Egentligt burde der vel stå 4545mah på displayed når batteriet er færdig.
Er der noget jeg har overset eller burde vide. Hvem har de vise sten ? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  NIMH batterier og ladekurve/effektivitet
  • #1   22. aug 2011 Hej.
    Kan din Dynam Supermate DC6 også afladde????
    Så kunne du hurtigt se hvor meget strøm din batteri i virkeligheden kan rumme.
    Jeg har nemlig ikke haft fat i et NIMH batterier der holder de specifikationer der står uden på batteriet.
    Derfor køre jeg med LiPo smiley



  • #2   22. aug 2011 Hej Sauron L. Jeg vil prøve at lade det 7,2 volt 3000mah batteri op og så aflade det til 6 volt.
    Jeg bruger NIMH i min Traxxas Villain båd. ESC'en kan tage op til 16,8 volt, så jeg kan ikke sætte 2x2s. lipoer i, men det koster jo altsammen. Gad vide hvad ESC'en kan holde til...


  • #3   23. aug 2011 Ja, hvis din opladder har en afladder funktion som kan fortælle dig hvor mange mah der er på dit batteri, så prøv det.
    Jeg er selv blevet ret overrasket over at mine 8 år gamle NiCad batterier faktisk fungeret bedre end de nye NiMh jeg var så uheldig at købe dengang.

    Jeg kender ikke meget til Traxxas Villain båden, men så vidt jeg husker er der ikke LiPo cut off i ESC´en, så man skal lige tænke sig om før man smækker LiPo´er i den båd smiley


  • #4   23. aug 2011 Energi-densiteten i de gamle NiCd-batterier var ikke så stor, og derfor kunne man bruge tykkere materiale inde i cellerne - derfor vil man opleve at NiCd i mange tilfælde yder tættere på oprindelig kapacitet end NiMH efter flere år - det er nok det, du oplever Sauron.

    Jeg har faktisk stadig nogle ca. 20 år gamle NiCd batterier, som yder ca. 75% af oprindelig kapacitet - og de er ikke blevet sparet igennem årene smiley

    Mads - du skal være opmærksom på at fuld opladning af NiXX celler kræver trickle-ladning. Når man hurtiglader et NiXX batteri, vil det typisk nå ca. 80% kapacitet - jo større ladestrøm, jo mindre procent-andel af fuld kapacitet opnås. Efter en hurtigladning kan du trickle-lade for at lade de sidste procent på...


  • #5   23. aug 2011 Ok. Hvis trickle ladning er svaret hvordan gøres det så med en automatisk lader der selv slår fra når spændingen har toppet og derefter falder. Gøres det ved at sætte maksimum ladestrøm på 0,1-0,2 Amp i auto program, eller skal jeg lade på "blybatteri" program ved 8 volt med 0,1-0,2 amp i ca. 5-6 timer ekstra da 20% af 3000mah jo er 600mah. Med en anden båd fulgte en af de billige stikkontaktladere med, der giver 400mah ved 7,2 volt. Kan den bruges i 1½-2 timer efter endt autoladning?

  • #6   23. aug 2011 Som regel har ladere med auto-program ikke automatisk trickle-ladning efter autoprogrammet.

    Hvis du derimod kører den på manuelt program med samme strømstyrke som den normalt kører op til på autoprogrammet, vil den typisk trickle efterfølgende.

    De ladere jeg kender til, skal have en ladestrøm på min. 1A før de trickler efterfølgende.

    Ellers starter du bare laderen igen med en mex. strøm på 1/10 af batteriets kapacitet.


  • #7   28. aug 2011 Så har jeg fået testet lidt forskellige lademuligheder. Batteriet er et nyere Traxxas Powercell 7,2 volt 3000mAh. #2922. Laderen er en Dynam Supermate DC6.

    1: Afladning fra fuldt batteri til 6 volt med afladestrøm på 0,7amp = 2447mAh.

    2: opladning fra 6 volt til fuldt opladt via autoprogram 0,1C = tilført 2829mAh.

    3: Afladning til 6 volt ved 0,7 amp = brugt 2481mAh.

    4: Opladning fra 6 volt til fuldt opladt via autoprogram 1C 2792 mAh.

    5: Da batteriet var afkølet efter opladning med 1C prøvede jeg at lade det med 0,1 c. Der kom yderligere 616mAh på batteriet.

    6: Herefter afladning til 6 volt 0,7a = 2378mAh

    Det lader ikke til der er sønderlig forskel på hvad jeg gør, i hvertfald ikke med det her batteri / lader.


  • #8   29. aug 2011 Jamen så passer det hele jo smiley
    Du har fået ca det samme resultat som jeg i sin tid også fandt frem til.
    Det du har, er et 2400mah batteri, og ikke et 3000mah batteri som klistermærket på batteriet antyder.
    Det er lige det der irriterer mig, at selv med et helt nyt MiMh batteri, ikke kan stole på hvor maget strøm man i virkeligheden har.
    Reklame fusk kunne man kalde det.



  • #9   29. aug 2011 Det kan sagtens være et 3000mAh batteri - producenten har bare lavet målingen ved en afladning med 0,1C - smart for ham - skidt for os som forbrugere. Det kan endda være at han har brugt 0,8V/celle som cut-off, ogderved fået endnu større kapacitet. Problemet er, at der ikke er nogen fastlagt standard for hvordan kapaciteten måles. Derfor har man stort set frit spil som producent for at fastlægge kapaciteten.

    De mest seriøse producenter angiver ved hvilken afladestrøm og hvilken cut-off spænding, de har anvendt, for at opnå kapaciteten.


Kommentér på:
NIMH batterier og ladekurve/effektivitet

Annonce