{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af ny loddekolbe
  • #1   29. sep 2011 Min 40 watts fra morfar startede med at kunne klare det, men i løbet af meget kort tid kunne den ikke mere.

    Nu har jeg været ude og købe en weller 80W, den har jeg dog ikke prøvet endnu, men regner da stærkt med at den kan klare sagerne.

    Nu er det også EC5 stik jeg skal have varmet op, det kræver selvfølgelig også mere end hvis det bare havde været nogle mindre stik.


  • #2   29. sep 2011 Hvis du vil lodde paa batterier saa kan den ikke blive for stor smiley
    Jeg ville mene at 80W er absolut minimum. Problemet ved NiMh og NiCd batterier er at du maa ikke varme paa dem i mere end 5-6sek. Ellers risikerer du at varme batteriet op indvendigt, og det tager de ret hurtig skade smiley

    Selv bruger jeg en 160W, og den skal ogsaa have den helt store spids paa for at klare opgaven smiley


  • #3   29. sep 2011 80W er nok til 12 og 8 AWG. 160W er en rigtig overkill til jobbet....

  • #4   29. sep 2011 @ Martin V
    Du skal ikke tänke saa meget over ledningen.... Han vil lodde ledningen fast paa batteriet smiley
    Batteriet er "den store del" og kan ikke taale varme ret länge. Ledningen er ligeglad med at om det er en 40W eller 1000W. Temperaturen er den samme, det er kun störrelsen og dermed ogsaa mängden af varme den kan afgive "her og nu", inden varme legemet igen skal varme.

    Men ja, til ladning af stik og ledninger, saa er en 40W ganske fint, 80W kan klare mere, uden at väre kämpe stor....

    (Den 160W jeg selv bruger er ikke som dem fra harlad nyborg. Den er faktisk ikke större en alm "sprittusch".)


  • #5   29. sep 2011 40W er ikke nok til nogle opgaver. Jeg har selv en 40W og nogen gang der er lidt svære (hvis du skal lodde ESCen, ellers hvis du skal fjern MOSFETS) men derfor har vi en Weller station til 1200$ i skolen =)

  • #6   29. sep 2011 Har nu tidligere brugt en 40W til ledninger af den tykkelse...
    Men igen, det var ikke en billig Weller, men en af deres mere proff udgave (sikkert som I har i skolen)
    Ligesom den 160W jeg har staaende paa jobbet, heller ikke er en discount kolbe. Det er en JBC station, til omkring 15000,- kr smiley

    Men en 40W fra harald, kan godt lodde de ledninger. Ellers er den for daarligt vedligeholdt eller monteret med forkert spids!



  • #7   29. sep 2011 Brug en 40W fra morfars de kan de meste smiley

  • #8   29. sep 2011 Sebastian - Din råd kan nemt koste et batteri !!

    75W som minimum når du skal lodde på nimh eller nicad.
    Og så skal den være vedligeholdt, så der er maks. varmeafgivelse.


  • #9   29. sep 2011 Bruger en æld gammel en til at lodde en 12AWG ledninger på 3-4mm guldstik, virker nogenlunde smiley

  • #10   29. sep 2011 Når det kommer til loddekolber, så er der kun et mærke der virker - Weller. Deres highend modeller er dyre, men så får du til gengæld også hvad du har betalt for.
    LRP's kan også bruges, men kun når den originale spids er skiftet til en større.
    Selvfølgelig er watt antallet vigtigt, men en spids der er beregnet til det arbejde man skal lave er mindst lige så vigtigt. Det nytter ikke noget at have en kolbe der kan genstarte Barsebäck, men smelter spidsen fordi den ikke kan klare alt den varme.
    Talrige gange har jeg set folk skrue en kolbe op til max (omkring 450 grader) på en lille, rund, kegleformet spids og så bruge den til at lodde batterier med. Den slags spidser er til finlodning af bl.a printplader. Til batterier, ledninger og andet større emner skal der bruges en spids af mejseltypen.
    Så husk, køber man loddekolbe, så skal man huske den rigtige spids, ellers kan det være helt ligegyldigt.


  • #11   30. sep 2011 Tak for svar alle sammen.

    Har købt en 40 watt. så må jeg se om den kan levere varme nok til det jeg skal bruge den til.


  • #12   30. sep 2011 Det kan vist ikke siges ret meget bedre end hvad Jan L skriver!
    Spidsen er alfa omega... og temp skal aldrig skrues op!
    (Dog er weller langt fra det bedste, men det mest udbredte.)


Kommentér på:
Køb af ny loddekolbe

Annonce