{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.599 visninger | Oprettet:

Forståelse af spur/pinion gear ratio {{forumTopicSubject}}

Okæh RCG...

Har en TT-01 med Ezrun 5.5T brushless i. Har også en 17.5T Xerun og 21.5T Speed Passion. ESC er en 60A som er her: http://www.morfars.dk/rc/brushless-system-ezrun-p-4072.html

Er der 1 spur/pinion setup der kan bruges til alle 3 motorer? Rally kørsel er målet men også lidt street når det er for mudret.

P.t. har jeg 61T/25T men da jeg samlet bilen igen tror jeg tandhjulene sidder for stramt da motoren kan slet ikke køre. Mærkeligt.

Alt virkede før adskillelse så der burde ikke være noget brændt af.

Jeg har forsøgt at tjekke gear charts osv men forstår ærligt talt intet af det udover at ratio ikke må være under 6.28 pga meget varme i ESC/motor og risiko for atomisk nedsmelting smiley Og hellere ikke meget højere end 6.85 da det så er mere til drift.

Help please? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forståelse af spur/pinion gear ratio
  • #1   22. dec 2011 Nej du kan ikke kun bruge en gearing til alle motorerne smiley
    Det er faktisk derfor at man overhovedet kan skifte gearinger på din bil, ellers ville den kun kunne køre med en type motor, og kun på et underlag.

    Jo hidsigere motoren er, jo lavere gearing.
    Og skal du ud og køre i terræn med den, skal du geare den endnu længere ned smiley

    Når man har samlet bilen, og før man sætter motoren i bilen.
    Så tjekker man ALTID om drivlinjen (tandhjul/aksler/lejer) køre nemt rundt.
    Hvis det hele ikke køre godt rundt, så find ud af hvad det er du har lavet galt, og ret det.
    Og det skal gøres FØR du sætter motoren i vognen smiley


  • #2   22. dec 2011 Tak Sauron L, jeg vil så tjekke drivlinjen, grundigt.

    Passer det så at f.eks gearing 6.28 eller lavere vil være helt fint for rally kørsel eller bliver motor/esc for varm alligevel?

    Det jeg ikke helt forstår er at der findes gearing charts, men de er ens for alle motorer da der ikke vælges motor størrelse??


  • #3   22. dec 2011 Jeg er ikke helt klar over hvad du mener med at der findes ”gearing charts” der er ens for alle motorer, så det kan jeg af gode grunde ikke sige noget om smiley

    Det med gearing har heller ikke kun noget med om motoren kan ”holde” til det.
    Det har også noget med hvordan du selv køre din bil.
    Jeg selv er mest til off-road, og køre med mine on-road biler på samme måde.
    Så jeg kan bedst li´ at den er lavt gearet, det giver ikke tophastighed men en rigtigt godt spark i røven nå bilen skal af sted, og en god kontrol med vognen når du gå sidelæns igennem svingene.

    Så din gearing 1/6.28 passer måske til dine små motorer, men ikke til 5,5T motoren.
    Der ville jeg nok gå ned på 1/8 eller 1/9, men det er meget svært at sige noget om på forhånd.
    Det er faktisk kun noget man kan prøve sig frem til smiley


  • #4   22. dec 2011 Det jeg mener med gearing charts er f.eks: http://www.arroyoc.com/index.cfm?fuseaction=utilities.plotchart2&showheader=No&fromflash=Yes&Chartname=Tamiya%20TT-01&Transmission=2.6&Spur=61&Pinion=25&Tire=&RPM=&TargetRollout=No&ChartType=Gear%20Ratio&Type=Gear&Plot=mid

    Her er der valgt TT-01 med 61T/25T men der er intet valg af motor så defor tænkte jeg de gælder for alle motorer. Men dit kommentar har hjulpet i det jeg vil sætte en af de mindre motorer i og når jeg føler mig fandenivoldsk propper jeg 5.5en i smiley

    Lige et sidste spørgsmål - gøre det noget hvordan motoren er drejet når monteret? P.t kan en heatsink ikke monteres fordi kabelerne er i vejen, men hvis den drejes kan en heatsink monteres. Jeg kan forstå det kommer til at gå udover ABCD skruehul valg.


  • #5   22. dec 2011 Det gear chart er bare for at finde ud af hvilken slutgearing de forskellige kombinationer af motortandhjul og spur giver. Det har absolut INTET at gøre med hvor kraftig, eller svag, motoren er.

  • #6   22. dec 2011 Og du kan dreje motoren som du lyster... Så længe den ikke går på nogen steder, og afstanden mellem spur/pinion er rigtig

  • #7   22. dec 2011 Mike G

    Ok, så den bruger jeg kun som en guide men følger min egen ide om kraft, torque osv.


  • #8   22. dec 2011 Jeps. De gear charts er bare for at se hvilke gearinger det er muligt at bruge. Men self. jo kraftigere motor, jo mindre pinion/Større spur. Men efter man har kørt i et års tid eller mere, og selv har rodet en del med forskellige gearinger, finder man hurtigt ud af sådan ca. hvilken gearing det er, mht. motor, bil, anvendelse osv.

  • #9   22. dec 2011 Hæ Hæ, det er bare de gearings muligheder du har at vælge imellem i TT-01´eren smiley
    Og så vidt jeg kan se, er der ikke vagt nogen gearing for dig, 61T/25T gearingen som er med rødt er nok bare den gearing som fra, andet at det nok er den gearing som TT-01´eren er født med, og ikke den gearing du nødvendigvis skal køre med smiley

    Jeg kan ikke lige huske hvordan motoren på TT-01´eren er monteret.
    Jeg har ikke selv den vogn, men jeg har haft en Tamiya bil hvor afstanden imellem tandhjulene er bestemt af at men skruger motoren i de rigtige huller, så tjek lige det smiley



  • #10   22. dec 2011 Takker atter igen

    Jeg må glemme alt om julen og bruge min tid fornuftigt på disse gearings muligheder smiley

    Så kan bilen også snart oprettes...


  • #11   22. dec 2011 Sauron, du er inde på noget af det rigtige, hvis der er brugt en standard motorholder, hvor afstanden mellem tandhjul er bestemt af , så er det MAX 22T pinion med 61T spur. så løsning hvis der ønskes 25T så skal der en ny motorholder, evt en m. var afstand.

  • #12   23. dec 2011 Jeg har lige et spørgsmål

    Jeg har en x-ray til onroad med e 3.5 t motor, hvad gering skal jeg kører med på den ?

    På forhånd tak


  • #13   23. dec 2011 Jeg vil nok anbefale en anden motor end en 3.5T til at starte med. Når jeg kører modified (med fri motor) kører jeg max med 4.5T (og 2s lipo), og det kan være rimelig svært at styre hvis man ikke er vant til det.

    Og hvis du så oven i købet kører med 3s lipo, så tror jeg det bliver ustyrligt.

    Hvad skal bilen bruges til? Bane eller speedrun? Hvis du vil køre på bane, vil jeg i stedet anbefale en 13.5T-17.5T og 2s lipo - eventuelt med timing hvis det skal gå lidt stærkere.

    Speedrun kan jeg ikke udtale mig om.


  • #14   23. dec 2011 michael C
    Det kommer an på hvor godt din bil køre/ruller, og hvordan banen er med sving, og hvordan du selv køre smiley

    Der er ikke nogen der kan sige dig hvilken gearing du skal køre med.
    Du blive nød til at lære din bil at kende først, så ved du hvilken gearing du skal køre med for at det hele skal fungere optimalt smiley


  • #15   23. dec 2011 Niklas H
    Helt enig, men begyndere kan bare ikke få motor nok smiley


  • #16   23. dec 2011 Det er kun til sjov brug er kun på bane en gang i mellem. Det er 3s jeg kører med

  • #17   23. dec 2011 Hehe, jeg var også vild efter en hard core motor. Nu da jeg kun har 3 Nismo fælge tilbage skal en af de 'sløve' motorer bruges smiley

Kommentér på:
Forståelse af spur/pinion gear ratio

Annonce