{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
600 visninger | Oprettet:

info om ESC og MOTOR og BATTERIER {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg mangler et sted man kan finde noget info om de forskellige el-motore brushless og kul, og til hørende esc'er.
vil gerne lære hvilke motore osv der passer sammen og hvilke batterier man skal bruge så kort sagt, grundlæggende viden.
håber nogen kan hjælpe??
på forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  info om ESC og MOTOR og BATTERIER
  • #1   9. apr 2012 Hej Henrik.
    Vi kan tage det første smiley

    Motorer.
    Kul motorer er de motorer som selv laver jævnstrøm og til vekselstrøm via de to kul der overføre strømmen ind til ankeret (den roterende del af motoren.
    Det giver en del modstand så sådan en motor har kun en effektivitet på gennemsnitlig 56%.
    Så det er ikke noget der er værd at bruge mere tid på smiley

    Brushless motorer kan ikke selv lave jævnstrøm og til vekselstrøm, så det er noget ESC´en gør i stedet.
    Derfor kan en Brushless motorer ikke køre på en ”Kul” ESC og omvendt, selvom der er nogen BL ESC´er der også kan køre kulmotorer smiley

    Og da der ikke er så meget modstand i elektronik som der er i kul systemet, er effektiviteten noget højere, gennemsnitlig 86%.
    Du får altså 30% mere energi ud af dit batteri til at slide din bil op på smiley

    Brushless motorer er også vendt på vrangen i forhold til en kulmotor.
    Spolerne sider fast og magneterne snurre rundt, men ellers er de sådan set ens, for der gælder de samme regler.
    Få viklinger, meget drøn på (også betagnet som ”T” f.eks 17T eller 8,5T),.
    Mange viklinger, ikke så meget drøn på.
    Men lad være med at lægge for meget betydning i det med ”T”, du kan nemlig kun bruge ”T” til at sammenligne to ens opbyggede motorer med hinanden.
    Lige så snart motorene ikke er helt lige storer, eller den ene har flere poler end den anden, kan du ikke bruge ”T” til noget som helst.
    Se efter Wat og Kv smiley

    Men der er også andre ting som gør en forskel.
    f.eks hvor mange ledninger der er viklet rundt i spolen på engang, det kunne hede ”17x2T eller 16x6T” hvilket bare betyder at man har taget 2 eller 6 tynde ledninger i stedet for en tyk ledning og viklet rundt i spolen.
    Da tynde ledninger ligger tættere end hvad tykke ledninger gør, kan man på den måde mere kobber ind i spolen, og det giver mere trækkraft.

    En anden måde man kan give en motor mere trækkraft, er at give den flere ”Poler” spoler og eller magneter.
    De almindelige motorer har 2 magnet poler, og 3 spole poler.
    Sådan en motor skal altså ha´ 6 strøm impulser for at køre en gang rundt.

    Fordobler man antallet af poler på begge sider, som f.eks 4 magnet poler, og 6 spole poler skal motoren op på 24 impulser for at køre en gang rundt, det giver groft sagt få omdrejninger (Kv) og mere trækkraft.
    At man så tuner de fleste 4 polet motorer så meget at de løber næsten lige så stærkt som en 2 polet motor er noget helt andet, så har de nemlig både fart og trækkraft smiley

    ESC´er.
    Når du skal købe en ESC skal du udover at se efter en ESC der er beregnet til det du skal bruge den til, også lige se hvad din motorer kan bruge af strøm, og så købe en ESC der er et stykke større så du er sikker på at den ikke brænder af når du giver gas.
    Og så at den er nem at indstille med f.eks et programkort.
    Det er faktisk alt smiley

    Batteri.
    Jeg forstrækker LiPo batterier, men reglerne er de samme for alle batterier når det drejer sig om motor og ESC.
    Det er faktisk det samme som med ESC´en, køb et batteri der kan give mere strøm end det motoren kan bruge.
    Her skal du bare se efter hvor mange ”C” batteriet er på.
    Er batteriet på 5000mah og 20C vil regnestykket se sådan ud 5A x 20C = 100A.
    Det er fint nok hvis din motor kun bruger 60A, men virkelig noget lort hvis den bruger 110A.
    Så går der nemlig ild i dit batteri smiley



  • #2   9. apr 2012 tak, så lang så godt. men hvordan regner jeg ud hvor meget strøm(A) en motor bruger?
    hvad mener du med "en ESC der er beregnet til det du skal bruge den til"?
    "Se efter Wat og Kv" hvad finder jeg ud af ved det? høj KV = moment og lav KV = fart???


  • #3   10. apr 2012 Du finder data på nettet smiley

    Det han mener med "en ESC der er beregnet til det du skal bruge den til" er at der er ingen grund til at købe en 150A til en TC. Du kommer ikke op på sådant et træk når man kører onroad, da der ikke er så meget at arbejde med, på en flad tæppebane eks.
    Men kører vi nu offroad, så er det en anden sag smiley
    Bilens vægt har også noget at sige


  • #4   10. apr 2012 Saturn har skrevet fint om principperne der gælder.

    Men det vil sikkert være en god idé at købe et samlet motorsæt første gang. Så ved du at motor og esc passer sammen, og så er det bare at finde et passende batteri.

    Der er kæmpe forskel på bilerne, så man bør vide hvilken bil der skal købes el til, og hvad du har tænkt dig at bruge bilen til (køre for sjov, køre løb osv.)

    Man kan få motorsæt fra 500 til 3000 kr, og det er dumt at købe udstyr som man alligevel aldrig udnytter fuldt ud.

    Jeg har flere "for sjov" biler som kører med kulmotor og esc, og det fungerer nu ganske godt (og er rigtigt billigt).

    Hvis du skriver hvilken bil du har, og hvad du vil bruge den til, kan du sikkert få nogle gode forslag til hvilke motor/esc/batteri der passer godt til.

    Hilsen
    Peter


  • #5   10. apr 2012 Kv står for kilovolt - altså hvormange (tusind) omdrejninger motoren kører pr. Volt du putter ind i den. Så en 3000 kv motor kører 21000 omdrejninger i minuttet hvis du bruger et 7 volts batteri.

    Problemet er at det kun er teoretisk, så du bør sammenholde det med hvor mange watt motoren er på. Hvis ikke motoren kan trække nok watt i forhold til den bil du har, vil du ikke kunne komme op på det fulde kv tal, da motoren simpelthen ikke er "stærk" nok til at trække bilen.

    Peter


  • #6   10. apr 2012 super, tak for de gode svar.
    det er en offroad bil med ca 8 cm store dæk og den er baghjulstukket, vejer nok 2-3 kg. den er bygget ud af en T2M nitro-buggy med en forlænget bagende og en gearkasse fra en gammel el-bil.
    og ja, jeg regnede lidt med at kunne slippe for kul-løs.


  • #7   10. apr 2012 mig og ungerne skal køre med den bag huset, så ingen konkurrencer.
    :o)


  • #8   10. apr 2012 Hvis den er i 1/10 størrelse (ca. 40 cm lang, og vejer under 3 kg), og gearkassen er fra en el-bil (og du vil slippe for kul-løs), ville jeg nok prøve at finde en 19T kulmotor, fra dengang man kørte touring løb med dem, og en esc der kan tage ned til en ca. 12 turns.

    Det burde du faktisk kunne få herinde for et par hundrede kr.

    Mht. batteri vil et alm. Lipo 7,4 V, med mindst 30 C være helt fint. Du kan selvfølgeligt også køre med Nimh batteri, hvis det er.

    Hvis bilen er 1/8 størrelse (og vejer over 3 kg), vil jeg kigge efter noget kraftigere (og brushless).

    Hilsen
    Peter



  • #9   10. apr 2012 henrik H
    da du til at starte med ikke fortalte os hvad det var du ville bruge motor sættet til, gav jeg dig bare de mest nødvendige oplysninger.
    For der er jo forskel på hvad man vil bruge udstyret til, her tænker jeg på biler, både, fly osv

    Grunden til at jeg anbefalet dig at se bort fra kulmotorer, er at i det lange løb er for dyrt at køre med dem.
    Jeg køre som dig, kun for sjovt og lægger meget vægt på køretid så man ikke skal købe og slæbe rundt på for mange batterier.

    Med de hurtige biler sparer du ca 30% energi, eller lægger 30% mere køre tid på dine baterier.
    Er det langsomme biler som dem jeg selv køre med, crawlere og trial biler, ligger besparelsen på godt 300% eller mere i forhold til kulmotorer (nej, jeg skrev ikke forkert, det er ”300% eller mere” jeg mener smiley

    Jeg vil også give de andre helt ret i at et komplet motor sæt ville være en rigtig god ide til at starte med så man ikke runder sig ud i en masse ting som man ikke har tjek på.
    Men skal vi hjælpe dig må vi vide mere om din vogn.
    Vognens vægt køre klar.
    Hvor hurtigt skal den kunne køre.
    Hvilken gearinger kan den tag.
    Hvad køre du i/på af underlag, asfalt, græs, grus osv.


  • #10   10. apr 2012 sauron>> det var også lige præcis de informationer jeg gerne ville have, aner som sagt intet om emnet endnu, men ville gerne kende de grundlæggende principper
    er meget glad for den info du kom med.


  • #11   10. apr 2012 peter>> jeg har en esc, men der står bare 35A på den, kan man omsætte det til hvor mange T den kan tåle??

  • #12   10. apr 2012 Ikke direkte. Men hvis du ved hvormange watt motoren trækker, kan du regne ud om den passer.

    Mange esc'er har beskyttelse indbygget, så den slår fra, før esc'en går i stykker.

    Hvis det er en esc til kulmotorer, vil jeg tro du godt kan køre med motorer ned til 19T, men der er måske nogle andre der kan give et bedre svar.

    Hvad er det for en (måske kan man slå op på nettet hvor mange turns den kan klare?)

    Peter


  • #13   10. apr 2012 jeg kan desværre ikk tyde hvad det er for en... men jeg kan selvfølgelig bare prøve jo... ;o)

  • #14   10. apr 2012 Min ældste kul-esc er vel ca. 20 år gammel, og hedder 25A. Den har jeg kørt med en 14T motor - uden nogle problemer overhovedet.

    Så hvis du prøver, og lige mærker efter om den bliver varm (det gælder også motoren, og batteriet), så kan du hurtigt finde ud af om det hele passer sammen.

    P.


  • #15   10. apr 2012 tak. så blev jeg da så meget klogere.

Kommentér på:
info om ESC og MOTOR og BATTERIER

Annonce