{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
542 visninger | Oprettet:

Bygning af balsabåd {{forumTopicSubject}}

Hej
Nu har jeg endelig besluttet mig for at ville bygge en båd. Båden skal laves i balsa træ. Men hvor finder jeg lige en model jeg kan følge, kender i evt. nogle links? Båden skal have et speedbåds look:-)
Hvilke tykkelse træ skal jeg bruge og hvor maget skal jeg regne med at bruge? Ellers andre ting jeg skal tage højde for?

På forhånd tak smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bygning af balsabåd
  • #1   20. jun 2012 Hejsa

Jeg har div. tegninger liggende beregnet til at bygge i balsa. Kan god kigge hvad der er af "speedbåds look". Er det til rent ræs eller skal der være lidt detaljer ??

Typisk så bruges der 5/6mm til skot/spanter og 3mm til beklædning det hele forsegles med rispapir og dope beregnet til modelfly.

Det kan være en god ide at bruge 3-4mm X-finer til det skot som holder motoren.

Tag et kig i min fotoalbums, der er lidt der er bygget i balsa.

Mvh
    Carsten

• #2   20. jun 2012 Det kommer an på hvilken måde du bygger båden på, og i hvilken størrelse smiley
    Men går vi ud fra at du holder dig under de 70 – 80cm vil jeg sige 2mm tykkelse.
    Jeg vil også sige at det er bedst at bruge 0,8mm birke krydsfiner til bunden, Balsa flækker for nemt.
    Men man kan også panser Balsatræet ved at lække et lag Japan papir på ydresiden og male det med epoxy.

Der er mange måder at gøre tingene på, og er du ikke helt sikker på hvordan formen skal være, kan man lave en prøve båd i pap og epoxy.
    Det er billigt og meget nemt, og meget nemt at bygge om på.
    Og sådan en båd kan fint holde til et par prøve sejladser indtil man er helt sikker på hvordan bådens form skal være.
    Så skære man båden op, og bruger pappet til mønster til det noget dyre træ smiley
    En kammerat og jeg skulle deltage i et begynder løb med standart 540 motorer som grundlag.
    Vi byggede ca 70 af den slags både på en måned, og endte op med et par speedbåde der var en halv gang hurtigere end dem vi stillede op i mod, inklusiv klublederens båd .
    Det har han aldrig tilgivet os selvom det er godt 25 år siden nu smiley

• #3   20. jun 2012 Tak det lyder godt
    Jeg tror mest jeg er til det lidt detaljeret, men med en andelse af det rå speedbåds look... Måske hvis jeg måtte låne en kopi af din "Miami Crash tender" plan, det ville være fedt! smiley

Kan det evt. lade sig gøre at finde nogle andre modeller på nettet?

• #4   20. jun 2012 Kigger lige på tegningen, den er i et "dumt" format der går nok et par dage.

Der findes en del gode tegninger der ude nogen er gratis andre koster lidt penge og nogen er dyre (typisk gode skala tegninger) kommer an på hvad man vil have.

Jeg skal lige på min anden PC og finde et par links til dig.

• #5   20. jun 2012 Mange tak, det lyder super smiley

Kommentér på:
Bygning af balsabåd

Annonce