Lær mig lidt om batterier! {{forumTopicSubject}}
Hey folks..
Har fået mig denne her rigtig fine Losi Ten T, med denne bil følger der et 7,4V 1000mAh 2S 10C batteri. Og en billig væglader til dette batteri.
( til dem der undrer sig, så er det en nitrobil med onboard el-start, batteriet giver strøm til el-start og modtager/servoer )
Jeg har læst en del her på RCG omkring vedligehold og opbevaring af disse lipo fidutter... køligt og afladet til omkring 2/3 af norm. spændingen ved langtidsopbevaring... ?
når jeg måler spændingen på mit batteri i opladet tilstand med mit gode gamle multimeter så siger den 8,3 Volt - Er det normalt på et 7,4 volt batteri ?
Hvad betyder 2S - ? ( 2 celler måske ? )
Hvad betyder 10C - ?
Har fundet tilsvarende batterier på nettet der er væsenligt billigere end Losi's - dog står der i stedet ofte 20C eller mere, kan de bruges til bilen alligevel ?
Det er dette batteri jeg vrøvler om..
http://losi.com/Products/Features.aspx?ProdId=LOSB9818
--------------- spørgsmål 2 --------------------------
Jeg vil gerne have opgraderet modtager batterierne i nogle af mine andre biler til de såkaldte 6 Volt hump packs med BEC stik, er der nogen der har et link til en billig lader til den slags batterier.. jeg ved ikke helt hvad jeg skal kigge efter nemlig! :-
På forhånd tak alle sammen..
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.837
Det er rigtigt, opbevar dem køligt så den naturlige afladning/tab af strøm i batteriet ikke går for stærkt.
Det er også rigtigt at hvis man ikke oplader batteriet helt op, men kun halvt op (det samme som 2/3 dele af norm spændingen) kan batteriet holde reststrømmen i længere tid.
Der er vise opladere og eksterne balancere der har den funktion, men ikke dem alle.
Og ja, det er helt normalt at et fuldt opladt batteri viser flere volt end der er oplyst på batteriet.
Det der er oplyst er kun gennemsnittet af batteriets brugs spænding.
Det starter på 8,4V, og slutter ved 6,4V alt efter hvad du sætter din LiPo cut-off til.
Ja, 2s betyder 2 celler
10C er det du kan aflade batteriet med, C står for kapasitet.
Dvs, at du kan max aflade dit batteri med 10 x 1000mah (1Ah) = 10A.
Finder du et batteri med flere ”C” kan det bare holde til mere
Normalt vil jeg sige at man skal holde sig væk fra LiPo batterier der ligger under de 20 C, da det er som regel batterier der er for billigt lavet.
20 C er fint nok
Det bedste du kan gøre hvis du vil opgradere til de bedre og billiger LiPo batterier, er at sætte eksterne BEC´er i dine biler, så kan du køre med et hvilken som helst LiPo batteri.
BEC´en søger for at der ikke kommer mere strøm ud end det de er sat til, f,eks 6V uanset hvor mange volt batteriet har.
Det samme kan også gøres på senderen, og det giver faktisk en meget bedre rækkevidde, da sendere og modtager er optimeret til et bestemt antal volt
Lige en ting til før vi dropper emnet LiPo i sender og modtager
Tjek lige LiFe batterierne, de har en lidt lavere spænding 6 volt og er lidt mere robuste til det du skal bruge dem til.
Jeg tror faktisk de passer bedre til din bil
Glem det med billige opladere.
De har det med at slide på batterierne eller direkte af ødelægge dem.
Og her er LiPo´er ret følsomme.
De må ikke under aflades, og de må ikke over oplades.
Sker det, ryger der et LiPo batteri for dig, og det er penge ud af lommen.
Du skal op på godt 600 – 800kr for en oplader.
Men jeg er ikke den rigtige til at råde dig til hvilken oplader der er bedst lige nu.
Efter min gamle opladere åd 5 af mine LiPo´er for 3 år siden, købte jeg en oplader til godt 3000kr og har derefter ikke kikket på opladere siden
jan 2004
Følger: 7 Følgere: 10 RC-enheder: 4 Emner: 16 Svar: 165
Det med opladeren til de omtalte humppacks det er nu blot almindelige nimh batterier jeg tænker på - til min buggy og min truck..
Og at investere 6-800 kr. i en oplader der kun skal oplade et par batterier til losi'en kan vidst ikke svare sig - kan få batterierne til omkring 100,-/stk. så må de holde så længe de kan hehe..
Men klart nok, at hvis man har en el-bil med nogle store dyre batterier - så er det et must med en god lader!
Men total i orden forklaring af detaljerne fra jer begge! takker..
sep 2010
Følger: 14 Følgere: 19 RC-enheder: 17 Emner: 34 Svar: 196
feb 2007
Men en god oplader lader også din sender op, og det samme med dine umppacks og bly batteriet på den rigtige bil.
En godt lader kan oplade alt hvad der kan oplades, plus lidt mere
feb 2007
Det er en Graupner ultra duo plus med ekstra udstyr til dobbelt LiPo opladning.
Og om jeg bruger mange penge på det er så meget sagt.
Den oplader tager to batterier på engang, den kan teste batterier mm, og lægge det hele ud som grafer på Computeren.
Den kan oplade alle de batterier der findes på markedet lige nu, lige fra batterier til ure, og op til de bly batterier som sider i rigtige biler.
Selv ikke opladlige batterier kan man oplade en gang eller to før de ikke kan mere.
Så den er tjent hjem flere gange
maj 2011
Følger: 23 Følgere: 23 RC-enheder: 11 Emner: 20 Svar: 350
http://rc-forum.dk/index.php/topic,61.0.html
jan 2004
Følger: 7 Følgere: 10 RC-enheder: 4 Emner: 16 Svar: 165
maj 2011
Følger: 23 Følgere: 23 RC-enheder: 11 Emner: 20 Svar: 350
dec 2008
Følger: 12 Følgere: 29 RC-enheder: 5 Emner: 63 Svar: 1.336
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 1 RC-enheder: 1 Emner: 13 Svar: 203