{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.860 visninger | Oprettet:

Christian J
Christian J
Tilmeldt:
8. jan 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10

Spørgsmål til lipo batteri opladning {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Min første post på dette forum. Har lige investeret i en E-Revo Brushless og der medfølger 2 stk. Power Cell 5000mAh 3-Cell LiPo battery packs.

Jeg har købt en Blitz PRO Batterioplader hos morfars.dk og der står at den har en charge rate på op til 5A. Så vidt jeg forstår så burde det passe til 5000mAh. Er dette rigtigt?

Hvad hvis jeg vælger at købe et lipo batteri på mere end 5000mAh, vil min Blitz Pro oplader så oplade den når den kun har charge rate på op til 5A?

Er der andre ting jeg skal tjekke af specs. på batterierne, for at undgå en eventuel eksplosion af batterierne?

Håber I kan hjælpe mig på vej. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål til lipo batteri opladning
  • #1   8. jan 2013 Altså du kan oplade med 5A, altså du kan lade dit batteri på 1 time.
    Men sætter du et større batteri til (eks 6000 mAh), så tager det længere tid.

    Hvis du evt får mindre batterier (altså mindre antal mAh), så vær opmærksom på din C-værdi ved ladning.
    Eks:
    Har dit batteri 1C i charge-rating, og det er på 5000 mAh, så kan det tåle at blive ladet med 5A.
    Har dit batteri 2C i charge-rating, og det er på 5000 mAh, så kan det tåle at blive ladet med 10A (hvis du nu har en lader der kan det smiley )

    Husk altid at balancere dine batterier.
    Altså i ladeprogrammet vælger du balance.


  • #2   8. jan 2013 Ja det er rigtig laderen kan max lade med 5a i timen er det vidst nok eller 5000mah men gå ind i din lader og fjern begrænsningen på hvor meget den max må lade som vidst står til 5000 mag og sæt den op til 10000mah fx for et lipo batteri er aldrig præcis på det der står de er. Også ville jeg også fjerne tidsbegræsningen på den smiley

  • Christian J
    Christian J Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #3   8. jan 2013 Tak for svarerne. Det har hjulpet mig i den rigtige retning. smiley

    Lige et par spørgsmål mere. Hvornår skal jeg balancere batterierne? Hver gang jeg lader op? Hvornår skal jeg aflade dem?

    På forhånd tak. smiley


  • #4   8. jan 2013 Hvis man balancerer hver gang er man på sikker grund - det tager bare lidt længere tid.
    Du kan med fordel bruge "Storage" når dine batterier ligger til opbevaring. Så holder de længere.
    "Storage" lader/aflader så dine batterier ender på 3,8 volt/celle mod de normale 4,2 volt ved opladning/balancering.
    Men du skal som sådan kun aflade dine batterier når du kører smiley eller lade laderen bestemme hvis du kører "Storage" program.

    Til Ian. 5A er den strøm som laderen kan lade med. 5A = 5000 mA
    Hvis du lader med 5000 mA i 1 time har du kommet 5000 mAh på batteriet.
    Hvis din motor bruger 50A så kan du så bagefter køre i 5/50 = 0,1 time = 6 minutter.
    Nu bruger ens motor heldigvis ikke fuld power hele tiden, så køretiden bliver noget længere.


  • #5   8. jan 2013 mAh = milli Ampere hour = milli Ampere time på dansk.

  • #6   8. jan 2013 har jeg ik også 5a i timen 5000mah smiley mupersule...?

  • #7   8. jan 2013 Nu ikke for at gøre det mere langhåret, end nødvendigt. Men det er også vigtigt at kigge på hvor mange watt laderen er på. Især når vi kommer op i 11.1 eller batterier med høj kapacitet.
    Mange ladere i den prisklasse er typisk på 50 watt. Ved så ikke hvad den fra Morfars er på. Men antager vi den er 50 watt, skal du regne med du max kan komme op og lade med ca 4,5A på et 11,1 volt batteri.

    Effektformlen siger P=U*I (Watt=Volt*Amperer)

    Dvs. de 50 watt som laderen muligvis er på, dividerer du med batteriets spænding/volt som vi så bare skriver til 11,1 volt. Så har du ca 4,5 amperer.
    Ikke at det gør alverden i forskel. Bare så du ikke undrer dig hvis ladestrømmen ikke kommer helt op til de 5A som du har sat den til. smiley

    Giver regnestykke mere end 5A i det tilfælde vi bruger et 7,4 volt batteri, så er max dog stadig 5A som laderen er opgivet til.


  • #8   9. jan 2013 ^^^ Som Claus A skriver. Her er nogle andre eksempler på hvordan du vælger den rigtige lader til dine batterier og behov:

    http://rc-forum.dk/index.php/topic,372.0.html


  • #9   9. jan 2013 Ian: Du har 5 Ampere i én time med 5000 mAh.

  • Christian J
    Christian J Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #10   9. jan 2013 Gregers B:

    Jeg har kigget på det link og så vidt jeg forstår så er skal jeg have en lader med mere end 50W, da det er for lidt for de 5000mAh som batterierne er på. Er dette korrekt?


  • Christian J
    Christian J Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #11   9. jan 2013 Burde jeg købe en anden lader end den jeg har købt på morfars.dk? Altså en Blitz Pro.

    Kan I anbefale en lader der kan klare jobbet, på 5000mAh og mere? Jeg har iøvrigt også købt 2 stk. 7600mAh lipo batterier på vej.

    Den må gerne være brugervenlig og let at gå til. Prisen er lidt lige gyldigt men ikke noget helt sindsygt dyrt,


  • Christian J
    Christian J Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #12   9. jan 2013 Hej Hyggen smiley

    Jep har set videoen. Det ser nemt ud. Er bare i tvivl om, at den ikke er kraftig nok til at oplade batterierne. Måske jeg skulle vente med den kom med posten og så prøve den af og spare penge og lade være med at købe en dyrere model.


  • #13   9. jan 2013 Opladeren er ok nok, selv til dine 7.6A batterier - opladningen vil bare tage længere tid når der, ifølge formlen længere oppe, kun kan lades med op til ca. 4.5A i timen.

    Det er ikke nogen super professionel lader men kan sikkert klare mosten i et pænt stykke tid.

    Hvis du vil se nogle andre modeller (nogle rigtig dårlige og en del andre ganske udmærket) kan du klikke dig ind her. Husk at nogle kræver særskilte strømforsyninger. Hvis du ikke køber fra den Hollandske lager, risikere du 25% moms oveni + 160kr told&fnat gebyr.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__216__408__Battery_Chargers_Acc_-Battery_Chargers.html


  • Christian J
    Christian J Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #14   9. jan 2013 Hej Mark,

    tak for linket. Der er en del at vælge imellem, også iCharger, som jeg har hørt en masse godt om. Nu hvor Blitz Pro laderen er bestilt vil jeg holde mig til den. Jeg er allerede langt over det budget jeg har sat for mit nye RC indkøb. Måske lidt hen ad vejen vil jeg købe en bedre lader.

    Er glad for at høre at den jeg har bestilt godt kan bruges. Så spares der lidt penge der. smiley Indtil videre...


  • #15   9. jan 2013 Pris og kvalitet hænger sammen, men kan du finde en passende lader på Hobbyking's Hollandske lager, er de garanteret udemærkede.

    Du kan godt bruge "mindre" ladere, men det vil tage (noget) længere tid at lade batterierne.

    Dine nye 7600mAh batterier, er det 2s eller 3s LiPo? Hvad er max. charge rate på dem?


  • #16   9. jan 2013 Eksempler:

    - Skal du lade dine Power Cell 5000mAh 3-Cell LiPo batterier med 1C skal din lader kunne levere 5A og (5A * 12.6V) 63W. Vil du lade med 2C skal din lader kunne levere 10A og (10A * 12.6V) 126W. Husk at en strømforsyning aldrig er 100% effektiv, men nok nærmere 80-90% effektiv.

    - Er dine nye batterier 7600mAh 3s LiPO og vil du lade dem med 1C skal din lader kunne levere 7.6A og (7.6A * 12.6V) ~100W.

    Og så videre...

    Måske kan du bruge en Maxam Pro 10000 (jeg ved ikke om spec's er sande), men så har du alligevel brugt 1000 gode danske kroner:

    (link fjernet)



  • #17   9. jan 2013 Husk at mange af laderne fra Hobbyking skal have en ekstern strømforsyning.

    Den Maxam lader ser fin ud. Men er det så en intern 200W strømforsyning? Eller er det "kun" når man giver den strøm fra en ekstern forsyning? Kan se der er intern strømforsyning i den. Bare ikke hvor stor den er. (I det tilfælde det ikke faktisk er den på 200 watt) smiley
    Selv har jeg en Graupner Ultramat 18 der er op til 300 watt på ekstern strømforsyning. Men "kun" 90 watt på den interne strømforsyning.


  • Christian J
    Christian J Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #18   9. jan 2013 Gregers: De nye 7600mAh er på 2s.

    Jeg ville ønske jeg vidste hvor mange watt den Blitz Pro kan håndtere. Hvad vil de sige hvis den har for lidt Watt at gøre med?


  • #19   9. jan 2013 Altså hvis laderen ikke har så mange watt at gøre godt med, er den bare lidt langsommere. Ikke noget der tager skade af det. Andet end tålmodigheden bliver sat på en prøve. smiley

  • #20   9. jan 2013 Jep. Det hele handler om, hvor lang tid det vil tage at lade. smiley

  • Christian J
    Christian J Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #21   9. jan 2013 Super. Tak for info! Er blevet mere sikker på hvordan et Lipo batteri opfører sig. smiley

    Tror jeg vil investere i en http://www.revolectrix.com/

    Har hørt en masse godt om dem.

    Nu kommer det næste spørgsmål så. Hvilke slags stik har jeg brug for? smiley


  • #22   9. jan 2013 Det ligner noget EC5 (på laderen altså)

    Men du bestemmer jo selv (NÆSTEN)

    Folk bruger mest:
    EC5, EC3, Dean, Bullet, XC-60(mener jeg de hedder)

    Forskellen på EC5 og EC3 er størrelsen, og håndteringen af ampere smiley EC5 er mest hårdfør, altså smelter ikke så nemt som EC3. (samt de har 2 forskellige slags størrelser fysisk)

    Og for gud skyld, hold dig væk fra Tamiya-stik. De smelter så snart man prøver at presse dem lidt smiley


  • Christian J
    Christian J Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #23   9. jan 2013 Michael P, tak for info!

    Behøver jeg en adapter for at bruge de nævnte stik? Stikket på batteriet er vel det jeg skal bruge i laderen? Skal jeg til at lodde for at de passer sammen?


  • #24   9. jan 2013 Altså de fleste ladere, de er med "banana plug"
    Det vil sige at, man har 2 "hanstik" man sætter ind i laderen, og derfra har man så fået nogle forskellige kabler med, så man bla. kan lade gløderør, deam, futaba osv.

    Jeg fik ikke et ladekabel med til EC5 og EC3, det er noget man kan købe sig til, hvis man ikke selv vil lave det, jeg valgte dog den billige løsning, og lavede det selv smiley

    Adapter gør ikke så meget ved ladning af batterier, du skal dog holde dig fra det når det er fra batteri til ESC.
    Jo flere forbindelser, jo mere modstand, jo mere varme, og lavere effekt.

    Så hvis du køber batterier, der ikke har det stik som din ESC har, så skal du til at lodde det på så det passer sammen uden omformer smiley

    (Stik kan jo skiftes som man vil, så du kan jo også skifte på din ESC hvis du vil)
    En loddekolbe er en god ven i denne Hobby smiley


  • #25   10. jan 2013 Jeg har selv en Blitz pro fra morfars. Den yder 50watt og det er en god og stabil lader. Men nej hvor er jeg træt af den er så langsom!! Jeg fortryder alligevel at have brugt 600 kr på den da man for få 100 kr extra kan få noget der er mange gange hurtigere på feks hobbyking eller Ebay smiley

  • Christian J
    Christian J Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #26   10. jan 2013 Er der nogen der kan anbefale en lader der kan oplade lipo med bananastik til deans og til traxxas. Alle dem jeg kan finde har et anden udgangskabel der ikke passer til det jeg skal bruge. Er der virkelig ikke en udvej eller skal jeg igang med at lodde?

  • #27   10. jan 2013 Gå efter den lader der opfylder dine behov. At lodde nye stik på er den mindste bekymring. smiley

    Husk at vær opmærksom på om laderen har det korrekte balancer stik (JST-HX, Hypersion, Thunder Power, osv.). Ellers kan det ofte løses med et balancerboard som konverterer stikket.


  • Christian J
    Christian J Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #28   10. jan 2013 Jeg tror jeg har fundet ud af, hvad jeg troede, var problemet. Jeg har åbenbart overset at mange ladere har en output port. De forudinstallerede connectore har i min søgen, haft nogen jeg ikke kunne bruge. Men nu ser jeg at output port er det jeg skal kigge efter i en lader. smiley

  • Mathias S
    Mathias S Tilmeldt:
    dec 2015

    Følger: 1 Svar: 1
    #29   25. dec 2015 forlang tid skal lipo 979 lade

  • #30   26. dec 2015 #29
    Det spørgsmål skal du vist lige omformulere hvis vi skal forstå det.
    Hvad er "LiPO 979" for noget???


Kommentér på:
Spørgsmål til lipo batteri opladning

Annonce