{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
671 visninger | Oprettet:

ESC ledningsskift {{forumTopicSubject}}

Jeg har kæmpet lidt med at skifte ledningerne i min ESC, men min loddekolbe har slet ikke nok power til at smelte de der tin dimser som ledningerne sidder fast i.
Den kan sagtens lodde alt andet så jeg forstår det ikke?
Skal jeg købe en anden loddekolbe, og hvordan sikre jeg mig at ESCen ikke bliver for varm?
alternativt, kan jeg bore de gamle ledninger ud, og lodde nye i??

Nogle forslag her drenge??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  ESC ledningsskift
  • #1   22. apr 2013 Normalt er det din loddekolbe der ikke er har nok watt..

En større loddekolbe dvs. flere watt ødelækker ikke din esc. Da det går meget hurtigere at varme tinnen op..

Du skal også passe på med en for lille loddekolbe da det ofte bliver en kold lodning..
    Lodetinnen skal være blank efter nedkøling...

• #2   22. apr 2013 Det er nok fordi der er en lak over lodninger på selve esc print

• #3   22. apr 2013 Jeg har prøvet at skære noget af tinnen af, men den kan stadig ikke smelte den.
    Nogen ideér om hvilken watt sådan en loddekolbe så skal være på?

• #4   22. apr 2013 Hej...
    Min gamle loddekolbe er på 80w
    Den er købt i Harald skrald..
    Og den fungerer bare perfekt, aldrig haft problemer..
    Har osse en på 25w men den er kun til fin lodning, og kan ikk klare esc og batt lodning...
    Så omkring de 80w og du er godt kørende..

OG HUSK;
    Loddefedt...
    Så går det 100% meget bedre, og dine lodninger bliver perfekte hver gang....;-)

Hilsen turbo

• #5   22. apr 2013 Ja jeg opdagede loddefedt, eller jeg bruger lodde vand.. NØJ hvor blev det hele meget nemmere smiley
    Tænk man ikke havde opdaget det før.
    Men jeg skal da vist lige smide en 80W efter min ESC så. Tak for hjælpen.

• #6   22. apr 2013 Det er præcist det samme som når man lodder batterier sammen.
    De tykke ledninger og det de er loddet fast på leder varmen væk og køler for hurtigt af.

En meget kraftig loddekolbe, og så varm hurtigt op og væk igen inden alt det andet på ESC´en også bliver varmt smiley

• #7   22. apr 2013 Advarsel…
    Nu ved jeg godt at det er lidt sent, men loddevand giver en modstand i lodningen som igen danner varme.
    Du kan risikere at ledningerne lodder sig selv af når du belaster dem.

Loddefedt…
    Tjek lige om det er loddefedt til elektricitet, hvis det ikk er, så har du det samme problem som med loddevandet.

• #8   22. apr 2013 Jeg bliver kloger hele tiden.
    Hvis jeg nu har prøvet at lodde ledningen af, med en lille loddekolbe, og ESCen så er blevet godt varm, har jeg så grillet den?

Så i siger lodde fedt og kraftig loddekolbe. Blindman hvor kraftig er det så, er 80W nok her?

Hvad så når jeg lodder dem på igen. Skal jeg så bruge speciel loddetin?
    jeg kunne nemlig sagtens smide nyt loddetin på, men ikke få det gamle af?
    Kan man ikke bare bore dem ud af ESCen så?

• #9   22. apr 2013 nej nej nej I skal IKKE bruge loddefedt!
    Det er ikke lavet til at lodde elektronik med, istedet skal i have fat i noget flux/flus middel.
    Det er beregnet til formaalet. Men faktisk er der ogsaa noget i tinnet, saa det er ikke nödvendigt.
    Hvis man ikke kan lave en pän lodning paa en ESC/motor uden brug af det, saa gör man altsaa noget galt!

Som oftest varmer folk alt for länge, saa er flus'en brändt af inden den har gjort det den skal.
    En anden fejl folk tit gör, er at de skruer temperaturen helt op paa kolben. Skift hellere til en större kolbe eller spids! Det andet bränder bare flus'en af endnu hurtigere.

Hvis jeres kolber ikke kan varme hele lodningen op, saa tinnet er flydende. Saa er kolben for lille.....
    Naar I lodder det sammen igen, saa gör jer selv den tjeneste at fjerne det gamle tin först. Saa er det 10gange nemmere for jer at lave en ordentlig lodning.

• #10   22. apr 2013 Speciel loddetin, tjahh, jeg har brugt loddetin til elektronik.
    Og det med at få det gamle af, er hvis mere din loddekolbe der er lige en tak for svag, for det kræver mere og hurtigere varme at lodde noget af end at lodde det på igen.

Det med at bore er jeg ikke så vild med.
    Nogle gange nitter de en bøsning ned i hullet for at få et større lodde areal, og den bøsning kan du nemt ødelægge.

• #11   22. apr 2013 Jeg giver Lars A helt ret i det har skriver.
    Jeg har godt nok noget loddefedt der er beregnet til el, men det var fan… svært at få fat i.
    Så hold dig fra almindeligt loddefedt og loddevand.

Det er også helt rigtigt at man ikke skal ha´ mere varme/temperatur, men heller en større masse hvor du kan overfører varmen fra.
    En stor tung loddekolbe er meget svære at køle af end en lille, det er et spørgsmål om at overføre energi så hurtigt så muligt uden at temperaturen bliver for høj.

• #12   22. apr 2013 80w og loddefedt har virket i 10år uden problemer...
    Det behøver ikk at være så svært og teknisk...

Husk at have en ren lodde koble..
    Du kan bruge en svamp når den er varm...
    Plejer osse at bruge en fin fil når den er kold...

• #13   22. apr 2013 Bare husk at "svampen" ikke skal sejlie i vand, den skal være meget lidt fugtig. Og helst bruge demineraliseret vand, alternativt kogt vand. Spidsen bliver hurtig grim ved almindelig vand da stofferne i tinnet kombineret med kalken i vandet danner syre = loddespids grim og i stykker smiley

• #14   22. apr 2013 Nu er det over 35 år siden jeg blev bidt af en gal loddekolbe, smiley Har endnu hverken brugt loddevand eller loddefedt til lodning. Køb noget ordentlig loddetin.beregnet til elektronik og ikke til tagrender eller lig.

"Plejer osse at bruge en fin fil når den er kold..." Hvor længe holder din spids ?
    Longlife spidser på loddekolber har en belægning som forhindrer at tin æder spidsen op. Hvis du fjerner den belægning med en fil så er den ikke meget værd.

• #15   22. apr 2013 lækkert. Så håber jeg ikke jeg har fået ødelagt den for meget med min mishandling af den i går.
    det rigtige værktøj til opgave... Det burde jeg som tømrer sgu have vidst.

Tak for hjælpen drenge.

• #16   22. apr 2013 Harald skrald har både elektronik loddetin som har forhold 60/40 dvs 60% tin og 40 % bly, samt noget andet som indeholder 30/70 loddetin som er 30 % tin og 70 % bly
    Kunne godt forestille at det er svært at lodde med.

• #17   22. apr 2013 Jeg tror det er samme loddekolbe jeg har som Turbo 80watt weller fra harald skrald.-
    Den funker.
    Jeg bruger pentagram og besværgelser når jeg lodder, og mine lodninger holder max smiley

• #18   22. apr 2013 Pentagram og besværgelser smiley
    Jeg er glad for at høre det virker smiley
    Jeg har selv tænkt på menneske ofring smiley
    Vi ses Kristian smiley

• #19   22. apr 2013 Damm, jeg vidste jeg havde glemt noget... Kan man også få pentagram og besværgelser i harald nyborg??
    er det så i stedet for loddefedt? smiley

• #20   22. apr 2013 Yes 80w welles de'r smiley
    Og godt med bevægelser....

Kommentér på:
ESC ledningsskift

Annonce