{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.174 visninger | Oprettet:

Allan M
Allan M
Tilmeldt:
26. maj 2013
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 24

Kan nitro blive for gammelt? {{forumTopicSubject}}

Hey, forleden besluttede jeg at sætte gang i min gamle HPI savage 25, købte en masse dele osv.

Men kan ikke starte den, har også købt en ROTO start, men den vil ikke starte. alt lyder fint og delene drejer rundt, har fjernet glødrøret og set at stemplet også virker fint.

Der er ingen bobler i brændstof slangen og følger de normale anvisninger tjekket gløderør mm , men den vil ikke starte.

brændstoffet er ihvertfald 2 år gammelt, kan det være det?

Hvis det er motoren nogen ideer til, hvordan jeg kan tjekke det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan nitro blive for gammelt?
  • #1   27. maj 2013 Det kan godt være Nitroen. Den krystalliserer og bliver dårlig med tiden. Efter 2 år skulle den dog stadig kunne bruges, hvis den har været opbevaret ordentligt.

  • #2   27. maj 2013 Jeps som Andreas siger så afhænger det meget af hvordan man opbevare sit brændstof. det bedste er et sted hvor luften er tør og ikke for koldt eller varmt.

    Jeg har mit i et gammelt fyrrum hvor der er knas tørt og samme temperatur sommer og vinter.

    Men alt kan jo blive for gammelt bare det står længe nok. Det vigtigste er hvordan du opbevare det og især husker altid at beholderene er tætlukket. Det mindsker risikoen for det suger fugt.


  • Allan M
    Allan M Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 24
    #3   27. maj 2013 Den har været i en kælder den kan dog godt være ældre end 2 år. Ud over at se at delene drejer rundt hvordan kan jeg ellers se om motoren har det fint?

  • #4   27. maj 2013 hvis den ikke er rusten og lejerne ellers er i god stand og der er godt med kompression så burde alt være iorden.

    Husk når du skal ud og køre at motoren ikke bliver for varm og ved du om motoren er kørt til? Du kan forkæle din motor ved at huske at lave afterrun service hver gang du har været ude og lege.

    Der kan du finde guides til hvordan du gør det herinde eller på youtube.

    Håber du kan bruge dette til noget.


  • #5   27. maj 2013 Hov glemte lige at nævne gløderøret det skal også være iorden ellers kan det drille med at få liv i den.

  • Allan M
    Allan M Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 24
    #6   27. maj 2013 Har fulgt en guide fra morfar.dk om at starte nitrobiler, alt ser fint ud. Har dog ikke haft stempel ude osv. når jeg drejer på akslen kan jeg mærke at den trækker imod er det ok?

  • #7   27. maj 2013 Ud med gløderør, pust godt i trykslangen og lad motoren rulle lidt, kommer der nitro op af toppen ? (pas på øjnene)
    Hvis ikke er der sikkert en olieprop omkring HSN (nitro tilførslen i karburatoren), skru HSN et par omgange ud, prime motoren igen, og så skru HSN de samme omgange tilbage, så skal den starte.

    //Dan


  • Allan M
    Allan M Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 24
    #8   27. maj 2013 HSN?

  • #9   27. maj 2013 high speed needle, som jeg skriver, nitrotilførslen i karburatoren.

    //Dan


  • Allan M
    Allan M Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 24
    #10   27. maj 2013 Når jeg puster i røret fra udstødning til tanken, kommer der ikke noget op af glødrørshulet? skal også puste ualmindeligt hårdt før der kommer noget igennem er det normalt?

  • #11   27. maj 2013 Dit fuel er ALT for gammelt, det begynder at blive rigtig dårligt allerede efter 3 måneder, hvis det ikke har været i en 100% lufttæt beholder...

    I med nyt fuel...


  • Allan M
    Allan M Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 24
    #12   27. maj 2013 Prøvede hvad Dan sagde, tror dog jeg kom til at skrue den en gang for meget tilbage med det resultat der kom nitro over det hele smiley er i tvivl om jeg har ødelagt motoren?

    Dog prøvede jeg at starte efter at have sat HSN normalt igen, hvor den begyndte at komme med sit velkendte motorstøj dog ville den ikke starte (roto start var blevet lidt flad), tror det er nitroen som er lidt sløj!


  • #13   27. maj 2013 Du skal bare puste godt i slangen og så kører lidt med rotostart, så burde der komme nitro op af "gløderørshullet", der kan ikke ske noget ved at du har løsnet HSN for meget, den skal kunne tages ud.
    Du er sikker på at gløderør virker og der er strøm på glødestarteren.

    //Dan


  • Allan M
    Allan M Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 24
    #14   27. maj 2013 Yes har tjekket ved at tage den ud og sætte den i glødstarten. Tror jeg vil prøve med noget nyt nitro, er næsten sikker på det er over 2 år gammelt. Så det er nok på tide alligevel smiley

  • #15   27. maj 2013 Jeg har aldrig haft problemer med flere år gammelt brændstof.. jeg tror du skal satse på indstilling, gløderør eller måske dårlig kompression.

  • Allan M
    Allan M Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 24
    #16   27. maj 2013 Ok vil prøve igen med en frisk opladet Roto starter

  • #17   27. maj 2013 Ellers må du se om ikke du kan finde en klub eller nogen i nabolaget som kan hjælpe dig med indstilling folk plejer at være ganske flinke til at hjælpe hinanden.

  • #18   27. maj 2013 Der må ikke være bundfald i brændstof-dunken.

  • Allan M
    Allan M Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 24
    #19   28. maj 2013 Danny -> Super fedt at folk gider at hjælpe, prøver idag. Hvis det ikke lykkedes igen så køber jeg nyt nitro i morfars, de har vist også noget service så kan de prøve at få den startet smiley

  • Allan M
    Allan M Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 24
    #20   6. jun 2013 Så fik jeg endelig taget mig sammen til at starte den, hvilket lykkedes dog ikke uden en masse besvær. den skal nok justeres en del smiley men den starter perfekt tak for hjælpen alle...

  • #21   9. jun 2013 Så er du jo en glad lille dreng smiley
    Det er altid rart man kan få hjælp fra andre.


Kommentér på:
Kan nitro blive for gammelt?

Annonce