{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.304 visninger | Oprettet:

Steven S
Steven S
Tilmeldt:
25. feb 2013
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 17

Selvbyg båd hjælp {{forumTopicSubject}}

Hey står og vil bygge en båd men ikk hvilken som helst båd

Den skal være stor og skal have mange kræfter så den kan golde sig oven vande og sejle ind med en fisk pg den fisk kan jo veje alt fra 500g til 40 kg så skal lig ha lidt hjælp til motor valg samt drev og skrue regnet med at tage styringen fra en af de biler jeg har tilslag her inde ?? Men hvordan med designet skal det være en v formet bund eller en katamaran formet båd ? Hvis den skal kunne holde sig oppe ? Haves selv regnet med katamaran og så sætte snor og krog i mitten af båden så den fordeler ballasten mest og så skulle den bygges i jern ?? Nogen ideer eller ændringer i kan komme på ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Selvbyg båd hjælp
  • #1   3. aug 2013 jeg ville bygge båden i glasfiber.. men det bliver da spændene projekt.. nu hvor fisken trækker ret voldsomt... håber du når at få en video af at den synker... smiley

  • #2   3. aug 2013 du skal nok vælge en trimaran et hoved skrog og 2 sideskrog.. men den bliver stor, da en fisks kræfter er størrer end dens vægt. så en mindre robåd der er fjernstyret er nok det optimale båd på over 2 meter.

  • #3   3. aug 2013 Glem katamaran formen, den er for nem at rive ud af kurs, og vælter den kan den ikke selv rejse sig op.
    Byg den som en bugserbåd, for det er faktisk det du skal bruge den til, og den kan også tåle at rulle rundt i vandet et par gange uden at det skulle gøre det store.
    Jeg ville nok også gå efter en eller to store dysse skruer og et par langsom gående og trækkraftige motorer.

    Jeg ville heller ikke bygge den i jern, men nok i glasfiber med en masse flamingo i.
    Put elektronikken i en vandtæt box så den ikke kortslutter hvis den skulle blive trukket ned under vandet eller blive rullet rundt i vandet ;-).



  • Steven S
    Steven S Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 17
    #4   3. aug 2013 og hvordan er det med vægt ? hvor meget luft skal der til 1 KG ?

  • Steven S
    Steven S Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 17
    #5   3. aug 2013 okay luder enlig meget logisk Blindman overdrive

    har du evt et link til de skruer du snakker om ? og motor ?

    og ved du evt om man kan finde tegninger over den båd et sted ? til selvbyg ? og ja må gøre det i glasfiber nok smiley


  • #6   3. aug 2013 Jeg synes du skal bygge en U-båd med torpedoer, så kan du nakke den fisk på 40kg, og så er der grillmad til flere dage.

  • #7   3. aug 2013 Dysse skruer eller Kortdyse smiley
    Men det kunne også være en eller to vandjet også virker, men det er ikke noget jeg har prøvet smiley
    http://www.modelskibet.dk/group.asp?group=29

    Nå, det er jo en gammel ide du har gang i, og der er mange der har tænkt i de baner, deriblandt mig selv smiley

    Jeg byggede min i træ med spander og alt det andet som man plejer at bruge når man bygge både.
    I dag ville jeg nok lave den i glasfiber lagt over en form af flamingo.

    I midten af båden og lidt bagud lavede jeg et rør som snøren kunne sænkes ned i gennem, og et kraftigt spil så du kan trække krogen op, det er vigtigt, ellers kan den hurtigt virke som anker, og så kan du ikke få fat i båden igen ;-).

    Røret lod jeg stikke ca. 3 cm ud under bunden af båden, så snøren har lidt svære ved at nå skruen.
    Kortdyssen vil også hindre snøren i at komme ind i skruen.

    Min båd var ca 70 cm lang og ca 20 cm bred, og den vejet ca 7 kg, alt vægten lå fast nede i bunden af båden så båden selv kan rette sig op.
    Og den blev bygget uden tegninger smiley

    Båden må ikke være for stor, for så er den ikke til at trække rundt med, og snøren vil nemmere kunne knække.
    Trækket i snøren skal kunne give sig, lidt lige som med en fiske stang.
    Jo nemmere fisken kan trække af med båden, jo mindre belastning er der på snøren, så det er om at finde en balance så du kan køre fisken træt og hive den op smiley


  • Steven S
    Steven S Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 17
    #8   3. aug 2013 okay lyder slet ikk tosset smiley men hvor stor en fisk fanget du ? og hvad brugte du som vægt? tænke hvis man lavet ormen i flamingo og så glasfiber på og å lå noget jern i bunden som vægt ?

  • #9   3. aug 2013 Nu er jeg ikke klar over hvor du vil fiske henne.
    I mit tilfælde var det hav, og det var torsk jeg gik efter.
    Og det var om efteråret og mest om natten da fisken så gik tæt ind imod kysten, det er også derfor jeg byggede min båd så den kunne klare alt uden at gå i stå, for jeg hade ikke lyst til at svømme rundt i vandet for at hive min båd i land smiley
    .
    Nu er det er også over 20 år siden jeg byggede den, så jeg brugte blyklodser som ballast (det var dengang det var nemt at få fat i) men et par jernklodser er vel lige så godt smiley

    Jeg har heller ikke prøvet i en sø, men det er vel det samme som ved alt andet fiskeri i en sø smiley
    Jeg brugte et almindeligt blik til at fiske med, og jeg skal gerne indrømme at det ikke er mange fisk jeg har hivet i land med den båd, 5 stykker i almindelig middel torske størrelse, og det var ikke hver dag/nat jeg fik fanget noget.
    Det er nemlig pisse besværligt at fiske med sådan en båd, end det er med en fiske stang smiley



  • Steven S
    Steven S Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 17
    #10   3. aug 2013 okay super var også til havs jeg ville fiske smiley men er nu ikk fordi det skulle være nemmer bare en sjover måde at gøre det på smiley

    men der mit problem er nu er hvad motor samt skrue jeg skal bruge og aksel og hvor stor den skal være men kan hører hvis jeg laver bunden i en 80-100 cm og smider lidt vægt der i og så beklæder det med glasfiber og den er 20-30 cm bred og så i noget der er en blandin mellem v g u formet båd går jeg ikk helt galt med bunden ihvertfal ? og så selvfølelig formen er i flamingo ?


  • #11   3. aug 2013 Nææ, det lyder fint nok, men lad være med at bygge den for stor.
    Min kammerat byggede en båd før mig der var et stykke større end den båd jeg byggede.
    Den var pram formet så den kunne bære så meget vægt som muligt,
    Men det var ikke så nemt at se om der var noget på krogen da båden ikke opførte sig så voldsomt som min, og der skal faktisk en del til før du kan se det på 40 meters afstan smiley
    Han hade også problemer med at snøren knækkede fordi båden ikke gav sig, og det er lidt surt at man sejler rundt med en knækket snøre uden at opdage det smiley



  • Steven S
    Steven S Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 17
    #12   3. aug 2013 kan jeg skam godt se smiley men regnet med at lave noget el spil med et fiske hjul og så skal der laves sånn jeg kan se når der er belastning på det smiley så jeg er sikker på der er bid eller ej smiley

    men ja hvad med motor ? og hvad med skrue ? og aksel ? hvad skal jeg vælge der ? og skal der en eller 2 skruer på ?


  • #13   3. aug 2013 Motor og skrue kommer an på bådes størrelse og hvor meget den skal kunne trække.
    Det er noget du må overveje nå du er sikker på hvor stor båden er og hvor meget den vejer, men jeg vil skyde på at det er det samme som du skal bruge til en bugsere båd i samme størrelse og vægt.

    Jeg satte to skruer/motorer på min båd på grund af det rør til snøren midt i båden.
    Hvad motorer angår, ville jeg i dag sikket bruge to out-runnere i 36x50mm størelse, men der er sikkert nogle andre der har mere tjek på det end jeg har, det er trods alt over 20 år siden jeg byggede min.
    Og det kunne jo være at der er kommet noget nyt på markedet siden da smiley


  • Steven S
    Steven S Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 17
    #14   3. aug 2013 Okay men er vel svært at sige inden den er bygget ? Og er det så til at sætte motor og aksel og skrue i ? smiley

  • #15   3. aug 2013 Ja da smiley
    Du behøver faktisk ikke motor, skruer og kort dysse før skroget er færdigt lavet.
    Skrueakslen skal jo bare ud igennem et par huller i bunden af båden smiley


  • #16   3. aug 2013 I forhold til for 20 år siden er fiskesnøre blevet meget avanceret. Alt det jeg havde som "ung" var sådan type typisk klar nylon-snøre. Det knækkede for et godt ord. Specielt hvis det havde været i vandet nogle gange og omkring knuder kan jeg huske. I dag kan man få sådan nogle flettede typer kulfiber måske også kevlar forstærkede snører. De er ekstremt stærke sammenlignet med nylon-snøren. Har haft flere ultra-tynde liner jeg simpelthen ikke kan rive over med nallerne da jeg skal hive så hårdt at jeg skærer mig selv til blods smiley

  • Steven S
    Steven S Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 17
    #17   3. aug 2013 Okay super smiley hvad er se kort dyser til ? Enlig

  • #20   4. aug 2013 lad nu være med jeres ombyggede bugiser både med fiske stænger og så byg da en ordenligt trawler
    lidt hjælp til at komme i gang dmbl.dk dog er siden midlertidig lukket men åbner snart igen

    og her er en anden side til at se hvilket fartøj du vil bygge efter http://fiskerforum.dk/kutterdata/default.asp når du har fundet den trawler du vil bygge efter så ringer du til værftet og spøger efter tegningerne og hvis de ikke har dem så ringer du til rederiet og hvis d ikke har dem så ring til kaptajnen
    og værftstegninger ligger på en pris der er 300kr-600kr alt efter hvor langt du kan presse dem ned i pris
    så når du har tegningerne så kan du se hvordan man bygger skroget op i glasfiber inde på dmbl.dk

    MVH.
    Filip

    PS
    skriv bare en besked til mig hvis du har spørgsmål


Kommentér på:
Selvbyg båd hjælp

Annonce