{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.783 visninger | Oprettet:

Michael L
Michael L
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Fjernstyring af veteran pedalbil {{forumTopicSubject}}

Hej

Mit navn er Michael , jeg er ved at sætte en veteran Austin J40 pedalbil i stand .
Den vil jeg have til at køre på 24 volt . Jeg har mont. et bagtøj fra en el-scooter .
Jeg har kabel styring til el-motor .
Jeg kunne godt tænke mig at gøre den fjernstyret , men har ingen begreb om dette og ej heller ikke servorer .
Er der nogen her der kan hjælpe mig med dette projekt ?

Mvh Michael

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fjernstyring af veteran pedalbil
  • #1   9. sep 2013 Hvor i dk kommer du fra?

• #2   9. sep 2013 Sjovt projekt smiley

kan du ikke uddybe en smule hvad du mangler hjælp med?
    meget kort sagt skal du bruge et radio system (sender og modtager) 2 servoer af korrekt størrelse/styrke og et modtager batteri.
    Men at præciseres hvad du skal købe er meget svært da vi jo ikke ved hvor stor modstanden er i gaskabel og hvor meget der skal til for at dreje forhjulene.

Selve RC delen er ret simpel. Servoerne sættes til modtageren. modtageren skal have strøm fra et modtager batteri (5 - 9 volt på de fleste, afhænger af servoer og modtager) og så er det egentligt klart (ud over monteringsarbejdet)

Servoerne skal købes ud fra hvor stærke de skal være. Gas kabel er nok ik det store problem, men at dreje forhjulene er måske, ved ik hvor meget modstand der er!?

Hvis du har et budget i tankerne så kom med det, det gør det os nemmere for folk at hjælpe.

• #3   9. sep 2013 Det er sådan se let nok smiley
    Det kommer kun an på hvor meget din vogn vejer, og det køber man servoer efter.
    Er en servo ikke nok, sætter du bare en til på osv, servoer kan parallel forbindes med lige så mange servoer du har brug for.
    Det svære er at regne ud om det kan betale sig at købe to mindre servoer eller en stor, eller måske 3 stykker smiley
    Det har altså noget med prisen at gøre smiley

Modtageren er den samme som du ville bruge til en hvilken som helst anden RC Bil.
    Strømmen trækker du fra dit 24V batteri via en ekstern BEC som de fleste RC Fly bruger, og de fleste af dem kan nemt klare de 24V og en 5-6 store servoer til 1/5 biler, så det burde heller ikke blive til et problem.
    Hvordan vil du regulere hastigheden???

• #4   9. sep 2013 Tror han har hevet hele systemet med fra scooteren, så det bare er at smide servo til gaskablet smiley

• #5   9. sep 2013 Tass.
    Det tror jeg også, men han skriver faktisk ikke noget om det smiley
    Og en jævnstrøms motor ESC der kan klare 24V er der ikke mange af smiley

• #6   9. sep 2013 true, var os bare et bud. Men det er selvfølgelig bedst manden selv fortæller om det smiley

• #7   9. sep 2013 Awesome projekt smiley
    Kom med flere billeder og mere info, så skal dit projekt nok blive en realitet smiley

• #8   9. sep 2013 Lad nu være med at skrive sammen med kristian l !!! Han får bare lokket dig til at få den tunet så den topper 150 + km/t ..... smiley

Ps. det er da et fedt projekt og en drønlækker bil og ikke helt billig kan jeg se smiley

• #9   9. sep 2013 Jeg er enig med John J.
    150 kmt er sku´ for langsomt smiley

• #10   9. sep 2013 Du kan da måle hvor meget der skal til for at dreje den med en ganske almindelig træk vægt eller fjedrevægt(hvad den nu end hedder)

• Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    sep 2013

#11   9. sep 2013 Hej

Jeg har styringen fra el-scooteren.
    Der regulerer jeg omdrejningerne med et pot-meter .
    Frem og bak styres med en kontakt .
    Jeg kan høre et relæ klikke inde i styreboksen , når jeg skifter på frem/bak kontakt .
    Kunne godt tænke mig at kunne dytte med hornet og tænde/slukke lys på fjernbetjeningen .
    Bilen bliver nok tung , hvor meget kraft det kræver at dreje fra side til side ved jeg ikke endnu , da jeg er ved at renovere styrtøjet .
    Men jeg er taknemlig for alle gode forslag .
    Jeg bor i Århus .
    Mvh Michael

• #12   9. sep 2013 Kontakten kan laves over modtageren, så du kan "fjernbetjene" relæet, og potmetret burde du kunne styre med en servo, hvis det er 24 volt bilen køre med.
    Hornet kan osse fjernbetjenes over senderen og samme med lyset.

Så du skal bruge en sender og modtager med 2xpropertionel gas (1-100% altså med kontrollerbar gas til både motor og styrtøjets servo) samt 3 kanaler udover til "gearene" , hornet og lyset, som fungere som en alm on/off kontakt.

Tror det nemmeste og billigste vil være et pindeanlæg, som bruges til lastbiler, fly mm

Mvh.

• #14   10. sep 2013 Der må være en del i Århus og opland, som meget gerne vil hjælpe dig. Det er jo et super godt og sjovt projekt, med mange muligheder for at få alle de ting du har i tankerne ført ud i praksis.

Håber vi får lov at være med på sidelinjen så vi kan se hvordan der skrider frem i de forskellige processer.

• Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    sep 2013

#15   2. mar 2014 Hej
    Jeg har været væk et stykke tid .
    Men har arbejdet på mit pedalbil projekt.

Nu er bagtøj monteret og prøvekørt .
    Styrtøjet er færdig , rattet går ca. 45 grader til hver side .
    Horn og forlygter også snart færdig .
    Krom grill og kofanger også på plads .

Nu til fjernstyring , her behøver jeg hjælp !

Motor : Her har jeg noget kabel styring , der er en kontakt med lav/høj hastiged , der er et potmeter til hastighed , og der er en kontakt til frem/bak . Kontakterne kører ind i styreboksen hvor der sidder nogle skifte relæer kan jeg høre .

Styring : Rattet kører ca. 45 grader fra side til side , her mangler jeg en servo der kan trække ratstangen .

Der skal også være fjernstyring af horn og lys .

Jeg har læst noget om man kan få en enhed til at montere i bilen , så hvis den mister radio signal stopper bilen , hvorledes med dette ?

Kan nogle hjælpe mig med råd til hvad jeg skal købe af fjernstyrings grej for at få dette til at virke ?

Mvh Michael , jeg bor i Hjortshøj , Århus

profilbillede
  • Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    sep 2013

#16   2. mar 2014 Et billed mere

profilbillede
  • #17   2. mar 2014 Hej Michael, godt lige at få fulgt lidt op på hvordan det går med den smiley

Har du undersøgt, om der ligger inten en modelflyveklub eller hobbybutik i nærheden af hvor du bor?

Jeg er ikke selv ekspert lige på det område omkring pindeanlæg, som beskrevet sidst, sku du ha nok i en med 2 x propertional gas, 1 til potmeter og en til servoen

Så skal du bruge 4 2-3 punkts kontakter, så du kan aktivere/deaktivere frem/bak, tænde/slukke lys, vælge gear og dytte med hornet.

Lige den med hornet, ville jeg se om ikk man kunne få lavet sådan en trykknap istedet for en kontakt, for ellers ender du nok med et meget langt dyt smiley

Håber det kan forståes hvad jeg skriver, men tror omkring med opsætning og valg, er det nok nemmest med personlig rådgivning og hjælp, så du osse har nogenlunde styr på det når du endelig skal køre med den smiley

• #18   2. mar 2014 Iøvrigt, det du omtaler som stopper bilen hvis den mister signalet, er en fail safe, som "nulstiller" din gas og styrekanal så bilen stopper.

Denne er osse ret vigtig at nulstille korrekt, for eller risikere du en bil, som gir fuld smadder på gassen og måske endda drejer til den ene side smiley

Dette kan dog testes ved at få bilen klodset op og gi lidt gas, slukke senderen og så burde bilen osse stoppe.

• Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    sep 2013

#19   3. mar 2014 Kan man justere servo så den stopper ved max styre udslag ?

Hvilket anlæg er det bedste til mit formål ?

Mvh Michael

• #20   3. mar 2014 Jep, det kan man osse styre nemt så den ikke vrider sig selv istykker smiley

Skal lige se på det når jeg når hjem i aften.. Kig evt. På spektrums, men de er nok ikk de billigste

Kommentér på:
Fjernstyring af veteran pedalbil

Annonce