{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.402 visninger | Oprettet:

ESC og Motor info søges {{forumTopicSubject}}

Hey Rcér, er der et sted el en bog hvor man kan få et større overblik over rc brushless motor hvordan de hænger sammen, må erkende at jeg er ny i det med at ombygge. esc og motor. Jeg har fået fat i en 13,5 kv motor skal så bare finde en esc mellem 60-70a med vandkøling (Det er til en båd smiley )


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ESC og Motor info søges
  • #2   11. dec 2013 Lidt svært at regne ud om du leder efter tips til "Hvilken esc?" eller om du søger generel information om hvordan brushless motorer virker.. smiley

    Hvis du leder efter information om hvordan en brushless motor virker kan du læse denne her
    http://www.hpiracing.com/brushless
    &
    http://www.hotslots132.com/understanding-rc-brushless-motor-ratings-a-263.html

    For en mere generel forklaring af begrebet kan du evt se:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Brushless_DC_electric_motor



  • #3   11. dec 2013 Hey T og T thomas B der var ikke for at finde escér det var mere det som tommy s havde fundet, ts forstålig at det ikke er til at finde rundt i smiley fro det var viden til mig selv men også for andre der måske har lidt svært ved at finde rundt i hvordan det hænger sammen, mere sådan retningslinjer at gå efter ex. har jeg fundet ud af at det ikke er lige meget hvilken batteri man køber men at regnestykket er de MAH batteriet har skal være højre end motoren så et batrteri på 5000 mah med 20c såer det )((5000/100)*20)/10%) så kan den klar op til 100a de 10% trækkes fra så der er lidt at give af så Lo... ikke brænder sammen.
    måske lidt meget nørdet men er der en der har regnestykker på motor og escér, for der er noget med at en motor der hedder 6,5*t2 6500 omdrejninger pr amp men at *t2 er 2 tynder ledninger end en tyk men denne har et hurtiger bundtræk fordi at den for det double antal impulser, er der nogle der kan hjælpe med den slags info.
    og TS det er ikke fordi at dine info ikke var det præcis jeg søgte så er der en del jeg skal have læst på de sider. Tak


  • #4   13. dec 2013 Et par links på dansk

    http://da.wikipedia.org/wiki/B%C3%B8rstel%C3%B8s_DC-motor

    et link til et program det er til fly men kan det bruges til noget, så man kan fast sætte sin motor og esc sammen om det er båd, bil, hilikopter el er det kun til fly??

    http://www.drivecalc.de/
    http://www.elektromodellflug.de/drivecalc.html


  • #5   13. dec 2013 hvordan skal man egentlig forstå det med batterier, skal man op på 3 5500 mah for at løbe en 80 amp esc det der er overskynde 19 amp giver det længer tid igang, en anden ting der er mange andre slags hvad skal man vælge. nogle har 25-50s hvordan forstås dette??

  • #6   13. dec 2013 Hmm.. først tror jeg du skal passe på med at tro du kan finde et program der kan fortælle dig om en given motor, esc, batteri-combi kan virke i en bestemt rc-enhed eller til et bestemt formål.
    Der er ALT for mange parametre der spiller ind, og jeg har personligt sindsygt svært ved at se at et sådant program kan være brugbart til andet end at vurdere tingene på statiske værdier. Dvs de samme værdier som du selv burde se på når du sætter ting sammen.

    Når du sætter el sammen skal du se på hvor stor en belastning motoren kan trække ved den valgte spænding. Esc'en skal være dimensioneret til at kunne håndtere både spænding og denne belastning. Batteriet leverer spændingen og skal selvfølgelig også kunne klare en afladning der matcher motorens max belastning.

    Tager du eksempelvis en 13,5t motor der trækker 250W max ved 7,4V. Så trækker den max (250/7,4)=33,8A. Dvs du burde kunne trække den på en 40A esc.

    Vælger du en 60, 80, 120A eller anden esc betyder ikke at dit system bruger mere strøm. Det betyder bare at esc'en kan tåle højere belastning- ergo kan trække motorer der bruger mere strøm.

    Typisk vil man dog ikke spare her. Er 80 eller 120A esc'en kun lidt dyrere er det da en fordel at nappe sådan een da man jo så også er mere sikker på et problemfrit og mere køligt kørende system.

    Med batteriet er det stort set samme historie. Et 5000mAh batteri med en discharge rate på 30C- burde kunne tåle en belastning på (5A*30)=150A. Her er min personlige mening dog at begrebet skal tolkes varsomt.
    Det er min opfattelse at de fleste tænker.. "fint nok.. mit system trækker 120A så med 150A discharge er jeg jo fint dækket ind".
    Hvor det er mere min egen erfaring at det betyder "hmm.. det ser ud til batteriet ikke eksploderer, men ved en sådan belastning daler spændingen til et så lavt niveau at esc'en går i cut-off.."





Kommentér på:
ESC og Motor info søges

Annonce