{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.545 visninger | Oprettet:

3D-Print reservedele. Hpi Savage. {{forumTopicSubject}}

Hej.
Ville prøve og se om jeg kan bruge 3D print, som erstatning for nogle andre plast dele.

Body Mountet har taget den del skade af at køre på hovedet.
Derfor vil jeg prøve at lave en anden.

Planen er at klippe de 2 "ben" af den originale, og skrue dem fast med 2 selvskærende skruer, M3,5 x 15

Fordele: Prisen og tilgængelighed smiley
Plast prisen er ca. 80øre for den på billedet.

Ulempe: Måske er konstruktionen for stiv, ikke så meget flex.
Måske knækker skruerne nede i benet, og kan ikke komme op.

Nogle andre der har prøvet noget 3D print ?

Mvh. Bo.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  3D-Print reservedele. Hpi Savage.
  • #1   17. mar 2014 Godt initiativ, dog vil jeg æde min sommerhat på at abs plast er for skrøbeligt, men vi skal starte et sted, og din idé er slet ikke dårlig.

  • #2   17. mar 2014 Uanset hvad, så skal det nok være stærkere end HPI plast. (Har hørt at HPI støber plast af Traxxas' kasserede fejlstøbninger blandet op med kinesisk atomaffald)

  • #3   17. mar 2014 @Wingman, skrøbeligt i den forstand at det springer/splintrer ? For det er dælme noget mere stift end de originale dele.
    Men ja, det må prøves af.

    @JimmyH: Det er såmænd nok stærkere, men også mere skrøbeligt.

    Jeg kan også prøve PLA, som er endnu stærkere, men ditto mere skrøbeligt. og så er det ikke så formstabil over 60gr. skulle man få det i bilen på en sommerdag.

    Værkstedet imorgen. Time vil show.
    -Bo-


  • #4   17. mar 2014 Tror mange har haft tanken men tvivler på styrken når man tænker over hvor mange års udvikling der ligger i det glas fyldte nylon som de fleste dele er fremstillet af ?
    Indtil der kommer bedre printere og blandinger til dem så kan de vist kun bruges til fremstilling af skala tilbehør til trail biler så som skovle værktøjskasser donkrafte osv,en niche produktion med nuværende 3d printer teknologi kunne være at lave kabiner til karrosserier til både trail og drift biler som ikke kræver den store styrke ?


  • #5   18. mar 2014 Jimmy det er kinesiske antomafald der gør hpi bedere end tras'ass

  • #6   18. mar 2014 @Henrik
    Ja, du har sikkert ret. En Nylon composite blanding skal jeg nok ikke forvente at hamle op med rent styrke/flex-mæssigt.
    Men gammel og naiv som jeg er, så vil jeg da forsøge med nogle af de lidt mere "simple" emner.
    Måske det kunne blive så godt at jeg kunne lave et shock-tower.
    Ellers må jeg over på CNC-fræseren smiley

    Mvh. Bo.


  • #7   18. mar 2014 Du må endelig ikke tage hvad jeg skrev som noget negativt sådan var det ikke ment,men støddæmpertårne og karroseri holdere for altså nogle seriøse tæsk når hele bilen og dens vægt som regel i flyvende tilstand vælter om på hovedet og rutsjer hen af jorden,og jeg fik lidt opfattelsen af at du måske ville vælge at lave serier af emner og derfor foreslå de ting som jeg gjorde da skala dele ikke er billige og kabiner til de fleste karroserier ikke eksisterer så der ville måske være et markede og producere til ?
    Men det er brugere som dig der tør tage chancen og skabe noget nyt der er med til at fremme hobbyen og ikke tåber som mig der kun ser udfordringer og problemer og jeg ønsker dig alt muligt held og lykke med dit projekt og glæder mig til at se flere billeder af resultatet.


  • #8   18. mar 2014 @Henrik, det var bestemt heller ikke sådan opfattet.
    Men jeg kan fortælle dig at de 3 første linjer du skrev, var præcist hvad der skete.
    Bilen på taget for fuld smadder, og karosseriholderne var bare rykket over som små saltstænger.

    Vil prøve med et andet design, og øge fyldningen (Infill).

    Har absolut ingen intentioner om at lave salgbare dele, det er mest sjov og spas. Men kan godt se anvendeligheden til andre skala ting.

    Nå, tilbage til Sketchup....

    -Bo-


  • #9   18. mar 2014 Post endelig flere billeder og beskrivelser for det er spændende det du har gang i,det værste der kan ske er at der kommer en knoldsparker som mig og piller din ide fra hinanden eller der kommer en med nogle inputs der kan gøre ideen brugbar.
    Nu er jeg ikke savage mand har kun haft et par stykker af dem og har altid skrottet standard servo modtager kassen,har du overvejet at lave den og så tage højde for der skal være plads til lipo modtager batteri istedet for de standard 4 x aa celler ?
    Det er en ting selv hpi har overset lidt mener jeg da de fleste er gået bort fra nimh og nicd batterier i dag,ja altså bortset fra hpi smiley
    krydser fingre for dine tårne og karroseri holdere selvom jeg tvivler på dem i det materiale.
    HHmmm saltstænger siger du ? og smiley nat snack tid smiley



  • #10   20. mar 2014 Så er der kørt 2 forsøg. Begge med kortere og længere levetid.
    Den der er hel på billedet har en ret tyk bom, og er ufleksibel, til gengæld har den kun 15%infill (85% hul) hvilket gjorde at ved 1. bash så rykkede den "hatten" af der hvor body-clipsen er boret igennem.

    Nr.2 er derimod lavet med 100% infill, men med en relativ tynd og flexibel bom, og efter 5-6 backflips, direkte på taget, så brast den også. Her ses det tydeligt at det svage punkt er ved hullerne gennem bommen.

    Måske en lidt tykkere Bom, og lidt mere forstærkning omkring hullerne.
    Tilbage til Sketchup......

    -Bo-


    profilbillede
  • #11   20. mar 2014 Sls print er brugbare, det er det eneste vi bruger når vi laver prototype stumper til biler, som skule kunne bruges smiley

    profilbillede
  • #12   20. mar 2014 Her er bærearme

    profilbillede
  • #13   1. apr 2014 Så er der en lille update:
    Har lavet nogle sæt i ABS plast, og de holdt fornuftigt.
    Men da vi gav os til at 5-7m lange hop, og landinger på karossen.
    Ja så knækkede de lige der hvor clipsen er boret igennem. Altså det svageste sted.

    Alternativt er så at gøre diameteren større og bore hullet i karossen op, og sætte større clips i.

    Senere følger en test i PLA materiale, men tror nu det knækker lige så nemt.

    Fortsættelse følger.
    -Bo-


  • #14   2. apr 2014 Det er et fedt projekt du har gang i, bliv ved at give os opdateringer

  • #15   4. apr 2014 Så er det bashet endnu en gang.
    Selve bommer ser ud til at holde, men nu er hele knoppen rykket af.
    Og der hvor clipsen er boret igennem. Det ser ud til at være de svage steder.

    Vil prøve at lave en 2-delt og få en gennemgående skrue i metal til at holde det sammen.

    Tilbage til SketchUp.


    profilbillede
  • #16   4. apr 2014 Du må få lavet aftale med lego om at de skal aftage alle dine plastik rester smiley

  • #17   5. apr 2014 Haha, god ide Henrik smiley - jeg synes det er et fedt projekt du har gang i der

Kommentér på:
3D-Print reservedele. Hpi Savage.

Annonce