{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.156 visninger | Oprettet:

hvilke Elektronik skal jeg så vælge? {{forumTopicSubject}}

Jeg kæmper noget ned mine Tamiya biler. Jeg vil gerne have noget fart og kræft i mine små 1/10 rally vogne, men kan ikke rigtig finde en kombination af elektronik der virker.
Jeg har 2 forskellige opsætninger.
On-Road
Castle creations mamba med en 6900kv Castle creations motor. Servo Savöx 1258.
God fart på bilen men alt elektronik bliver varmt.


Off-Road.
Team wave esc og 3850kv motor.
Også Savöx servo. Her har jeg prøvet med 3s Lipo. Men så slår Min receiver fra.
Der er Futaba 3pm på dem begge. De laver begge samme fejl med 3s Lipo.

Hvad skal jeg have af elektronik der virker til sådan en bil, som ikke bliver for varmt og kan tåle både 2 og 3s batterier, eller ligger fejlen bare i min receiver?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvilke Elektronik skal jeg så vælge?
  • #1   17. aug 2014 køb en med lavere kv tal og flere watt og så geare du bare bilen efter behov...

  • #2   17. aug 2014 Er det kun motor vi snakker om? Nogle bud på hvad det skal være?

  • #3   18. aug 2014 Køb en 4 pols leopard i str 3650. De er billige og i en god kvalitet.
    Ellers vil en hvilken som helst 4 pols motor i str 3650 klare jobbet bedre end dem du har.
    Vær obs på at nogle leopard og andre rigtige (læs 4poler eller mere) bl motorer har 5mm aksel så der skal du muligvis have pinioner dertil. Men jeg ved man kan få leopard 3650 4pols med 3,17mm aksel.
    Tjek feks rcecho eller ebay.com


  • #4   18. aug 2014 Men er Leopard bedre end Castle Creations. Den jeg har er også 4 polet

  • #5   18. aug 2014 jeg ville ikke bruge den motor du har.. den er ikke stærk nok... jeg ville følge kristians råd her..

  • #6   18. aug 2014 Er din castle 6900kv 4 pols ? Hvis ja så er det en helt ok motor. Men pga kv er den til 2 celler og konservativ gearing.
    Jeg vil sige ja til at leopard er bedre end Castle med forbehold. Der kan være castle motorer i visse str som slår Leopard i samme str, men mine penge ville altid ryge til leopard da jeg aldrig er blevet skuffet med dem.
    Seneste jeg har hørt er at båd versionerne er lavet lidt kraftigere end bil versionerne. Eneste synlige forskel er at båd version har kølehuller i front og bagstykke, og dem kan man fint dække til med et klistermærke eller tape.
    Så jeg vil fremover kun købe bådversionerne.
    Hvis du går efter en leopard til 3 cells, så ville jeg vælge en på 3000-3500kv ikke højere, og så gearer du til ønsket topfart. Er vi over 70kmt så skal du nok se om der er plads til en længere eller større diameter leo, da det vil være svært at køre batt efter batt med en 3650 str og samtidigt holde den kølig.
    Hvis du kan få plads til en 3663 motor så har jeg en vild 2 cells motor som jeg har købt til indendørs med 1:10 sct og 2 cells kørsel (Som var kravet i sos) Men fik af vide sidst på banen at jeg godt kunne køre med mit normale udstyr, men bare ikke til officielle løb. Så nu skal jeg af med mit 2 cells lipo og den motor, da jeg hellere kører med 4cells. Det er sådan en svend her
    Mvh k http://www.hobbyhot.com/SKYRC-TORO-4600-KV-4-Poles-Short-Course-Truck-Sensorless-Brushless-Motor-IM850.html


  • #7   19. aug 2014 Jeg forstår ikke princippet med at min motor ikke er stærk nok. Det er i en 1/10 onroad bil. Jeg fik den til at køre super i går. Turde dog ikke trykke håndtaget helt i bund. Den gik pænt stærkt.
    Sidst den var ude var det super varmt og vindstille, så den blev hurtigt varm. I går kunne den sagtens holde temperaturen nede.
    Hvis jeg skifter til en motor med mindre KV så vil bilen køre langsommere. Så skal der ændres en hel del på gearet. Vil jeg få en køligere bil af det? Og hvis den ikke bliver for varm nu, er der så egentlig noget problem?


  • #8   19. aug 2014 Gear den ned så du har an lavere topfart med fuld gas og tjek så temp igen smiley
    Altid prøv med gearing først smiley


  • #9   19. aug 2014 Nu spørger jeg sikkert meget dumt, men vil den ikke blive varmere, hvis man gearer ned? Så vil man relativt køre med flere omdrejninger hele tiden.

  • #10   19. aug 2014 Tjalde teoretisk jo. Det handler om "sweetspot"
    Gearer man den for langt ned så kommer den til at arbejde for lidt og det er som du skriver skidt.


  • #11   19. aug 2014 Okay, så man må prøve sig lidt frem? Eller kan man regne på det?

  • #12   19. aug 2014 Praksis test´s er altid nummer 1, men en udregning af teoretisk topfart er aldrig skidt, feks via scriptasylum.com

  • #13   19. aug 2014 Men vil jeg helst have en tung eller let gearing? Eller skal gearingen laves ud fra temp på motor?

  • #14   19. aug 2014 jamen hvad hjælper det at motoren tager en masse vindinger hvis ikke den er stærk nok til at holde farten i høj græs.. så vil den få modstand og i tagt med det vil temperaturen stige i motoren.. derimod hvis du får en stærkere moter er den stærk nok til at holde farten i det lange græs og temperaturen vil være holdt nede pga. mindre vindinger på motoren... det er bedst at geare sig til den ønskede hastighed..

    en motor som bare tager mange vindinger kan man sige sig selv ikke holder i længden.. smiley held og lykke med det


  • #15   19. aug 2014 Nu er det ultra sjældent jeg ville vælge at køre en onroad bil med en frihøjde på 5mm ud i hverken højt græs, eller andet spændende. Den får ikke engang lov at køre på asfalt der ikke er helt glat. Jeg er helt med på at hvis den skulle kæmpe sig igennem noget modstand, så ville jeg helt sikkert have valgt en anden motor. Min rally udgave til grus har f.eks kun 3850kv og ikke engang den kommer ud i græs. Det er jo ikke enSCT. Hvis det havde været det, så havde jeg valgt en helt anden motor.

  • #16   19. aug 2014 hahaha... hvad fanden er det lige jeg har misforstået her... det følger jeg lige op på... smiley smiley

  • #17   19. aug 2014 nå jamen det var bare et eksempel... har lige fuldt op hehe smiley

    Det går bare ud på at holde temp. nede og få så meget fart som muligt ikke også... så ned med vindinger og så en vildere gearing.. du får bare mere bang for your buck...


  • #18   19. aug 2014 Mit største problem er at min modtager slår fra når jeg bruger servoen hvis det er 3S Lipo. Hvis den ikke gjorde det, havde jeg bare gået langt ned i KV. Men det kan jeg slet ikke få til at køre sammen.
    Har også prøvet med sådan en Glich ting.
    Så skal jeg have en ekstern BEC på kun til Servoen. Det havde jeg egentlig også købt men den kan kun tåle op til 8,4v batterier


  • #19   19. aug 2014 har du prøvet med en anden servo? for mig lyder det mærkeligt at det slår fra...

  • #20   19. aug 2014 jeg ville springe på det her som en lille tigerbasse hvis jeg var dig.. det køre skide godt.. https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__25137__Turnigy_TrackStar_Waterproof_1_10_Brushless_Power_System_3000KV_80A.html

  • #21   19. aug 2014 Jeg har prøvet med en anden kvalitet servo. Samme resultat. Det virker som om de hiver for meget strøm igennem modtageren

  • #22   19. aug 2014 det er klart der noget galt der imellem.. prøv lige og tjek op på dine specs omkring servoere og modtager... så se lige efter om der overhovdet kan leveres strøm nok eller om de bare er for krævende generelt..

  • #23   22. aug 2014 Dit problem med at modtageren slår fra er meget normalt med savox, som er gode servoer men trækker meget strøm. Du kan vælge at skfte til en mindre strømkrævende servo, sætte en ekstern bec i der kan levere det krævede eller et separat modtager batteri. En glitch buster kan også i nogle tilfælde løse problemet.
    Mht til om en motor er stærk så vær opmærksom på at en lille motor måske godt kan have meget kraft, men kan ikke klare varmen. En fysisk større motor behøver ikkehave mere kraft, men kan bare klare belastningen uden varme.
    En elektrisk motor opfører sig også anderledes end en brændstofmotor. Når den nærmer sig topfart vil strømmen aftage og varmeudvilkingen blive mindre på trods af at den roterer hurtigt. Det er accelerationerne og nedbremsningerne der varmer for her løber der en stor strøm gennem vindingerne.
    Mvh. N


Kommentér på:
hvilke Elektronik skal jeg så vælge?

Annonce