{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.269 visninger | Oprettet:

FG fjedre / styrtøj's opsætning? {{forumTopicSubject}}

Halløjsa smiley

Jeg har lige et par spørgsmål som jeg håber jeg kan få besvaret og evt bekræftet smiley Det drejer sig om en Baja Buggy.

1: Styrtøj.
Sporestængerne har 4 valg muligheder hvad ang placering. Så mit spørgsmål er hvilket hul skal jeg bruge smiley
Der er stop klodser på min bil (som bare er til at skrue af) men de er der vel for at lortet ikke skal dreje for meget (evt sætte sig fast i yderstilling / have voldsomme problemer med at komme tilbage til normal stilling)
Men når nu der er stop klodser, så kan den jo ikke dreje skarpere end der til. Så vil jeg jo mene at den hul og er længst fremme har kortest vandring i forhold til det bagerst hul (da afstanden jo bliver længere) og der ved reagere hurtigere. Og servoen har jo også max den kan bevæge sig.

2: Affjedring.
Foran på nederste bærearm er der 3 huller, øverst 2. (Kan ikke rigtigt bruge den inderste for oven, da fjederbenet trykker mere på mine bremse kabler smiley end for uden og det vil jeg gerne undgå)
Men hvilket af de 3 huller skal jeg bruge foran?
Helt fri hængende, uden fjederben eller noget andet. Virker det som om at det inderste hul er afstanden 13 mm, midterste hul er 13,5 mm og yderste hul er 14 mm. Fjederbenet er 14 mm i max længde. (Standard fjederben)

3: Bagenden.
Nederste bærearm har kun en mulighed, men kan monteres 3 forskellige steder i toppen.
Yderste hul er 12,7 mm midterste hul er 12,4 mm og inderste hul er 12,1 mm og igen samme længde fjederben.
(Har en kammerat som havde læst at jo mere skrå fjederbenet er jo mindre vælter den. Og han syntes det hjalp på hans monster truck. Jeg kan bare ikke få det til at give mening, for vandringen er jo den samme uanset hvad. Og hvis det har noget at gøre med at fjederen er presset mere sammen, så kan vel nøjes med at sætte sims ind, så fjederen bliver strammere. Eller hvad?

4: En sidste ting.
Farve forskellen på fjedrene betyder hvad? Hårdheden? Mine bag på er blå og foran mørke lilla.
Hvor kan man læse om hvilke farver der er hvad? Eller er der en som ved det?

Hvis du skulle læse det hele så er jeg glad smiley Da det blev lidt langtrukket smiley men ville gerne prøve om det ikke kunne give mening første gang smiley

På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  FG fjedre / styrtøj's opsætning?
  • #1   4. feb 2015 Forenden

    profilbillede
  • #3   4. feb 2015 Bagenden

    profilbillede
  • lars D
    lars D Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 36
    #4   4. feb 2015 1. Lad stoppene blive!
    Inderste hul giver en mere direkte styring, bilen kan dreje mere (yderste hjul). Men din servo bliver hårdere belastet og får nogle hårdere stød igennem styretøjet.
    Så et sted midt imellem ville måske være meget godt.
    Det kan også være at du syntes bilen er mere behagelig at køre med i de yderste!

    2-3. Længere ud forneden gør affjedringen hårdere kort sagt.
    Længst ude foroven giver en direkte dæmpning / lineær. Længst inde, en mere progressiv dæmpning. En opret dæmper giver mindre krængning.

    Du bliver nødt til at prøve dig frem til et setup der passer dig! Men start evt. i midten ca. så har du et udgangspunkt.
    Og find evt. på nettet en setup guide du kan læse lidt i.....

    Fjederen bliver ikke strammere af at du sætter juster brikker ind, medmindre det er så mange at affjedringen ikke kan bevæge sig mere. Det eneste det gør at at ændre højden på bilen.

    Mål fjedrene med en skydelære, så kan du se hvilken der er kraftigst....

    Det er svært at give andet råd end at sætte det hele i midterposition og så prøve derfra, nogle kan lide en bil der er sat op på en måde, en anden kan lide et andet setup. Og der er ikke noget af det der er forkert!


  • #7   5. feb 2015 PS det er jo cm og ikke mm. Telefon ordbøger er noget bæ en gang imellem smiley


    Lars D:
    Du siger at fjederen ikke bliver strammere ved at montere justerings brikker. Men at det ændre højden på bilen.
    Hvis man kun står med fjederen i hånden så er det blød i starten og jo mere man presser den sammen jo hårdere bliver den, syntes jeg. Så hvis man smider justerings brikker ind, så bliver fjederen jo "kortere" og det kan jeg ikke forstå , at den ikke ændre på hårdheden. (Men igen det er jo mig så ikke forstår det) smiley

    Hvad ang højden på bilen, hvis man har fjederbenet i hånden løst, så er længden ca 14 cm fra monterings hul til monteringshul. Og hvis jeg smider justerings brikker ind ved fjederen, så bliver fjederbenet jo ikke længere, da "stemplet" i fjederbenet ikke kommer længere ud.

    Eller har jeg total misforstået, lige de 2 punkter som du blandet andet beskriver?

    Mindre krængning = mere væltning ?
    Havde ikke lige tænkt på at måle tykkelsen smiley

    Hvad ang hvordan bilen skal sættes op, så har du ret i at det jo ikke er sikkert jeg syntes om samme metode som dig. Men stadig rart at vide hvorfor og hvordan / teori


    Lille Virgil:
    Kanon link smiley


    Tak indtil videre i 2 smiley


  • lars D
    lars D Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 36
    #8   5. feb 2015 Det virker umiddelbart til at fjederen bliver hårdere, det er jo logik! Flere brikker, hårdere fjeder...
    Men når du stiller din bil på jorden vil fjedrene sætte sig et stykke svarende til vægte på bilen kontra dine fjedre's hårdhed. Støddæmper stængerne vil altså blive skubbet ind i dæmperen. Når du sætter brikkerne i vil du bare flytte støddæmperstangen i dæmperen og dermed ændre på højden af bilen.....

    Tænk lidt over det så giver det mening smiley Jeg tror alle regner med at fjederen bliver strammere indtil man lige får tænkt sagen igennem.

    Mindre krængning = ikke nødvendigvis mere væltning medmindre bilen så fanger en kant og vælter.
    Afhænging af baneforhold og lign. kan det være en fordel med mere eller mindre krængning.


Kommentér på:
FG fjedre / styrtøj's opsætning?

Annonce