{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
410 visninger | Oprettet:

Kørsel i koldt vejr.. {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Overvejer meget at købe ny nitro vogn her i feb, men jeg læser mig frem til (herinde), at det er en dårlig ide at tilkøre motoren på denne årstid!? Hvorfor er det helt præcist det, da en motoren - i min verden - bliver varm af at køre, hvad endten om det er frost eller ej?
Så hvad er ulempen ved at kører sin motor til i 0-5 graders varme?

Venligst

Rasmus

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kørsel i koldt vejr..
  • #1   14. jan 2006 Når motoren er kold, slider det på foringen.
    Netop også derfor det handler om at få den op i temperatur hurtigst muligt, evt at bruge en sok på topstykket, og derved blokkere kølingen.
    I koldt vejr, tager det jo logisk nok længere tid for motoren at opnår den korrekte temperatur, så derfor bliver din motor slidt lidt hårdere i starten.

• #2   14. jan 2006 så vidt jeg kan forstå hænger varmen på motoren og effekten i motoren sammen.

hvor ligger grænsen på hvor lav temp en motor bør blive??

• #3   14. jan 2006 100 grader kan en motor vel godt køre fint med, det afhænger dog meget af hvilken motor, nitro % osv.
    Stemplet begynder vist at udvide sig, ved de små 90 grader, og på den måde danner mest optimal komprossion.
    Ret mig endelig hvis jeg tager fejl. Er langtfra ekspert på det område, har bare hørt det.
    Det gælder jo om at stemplet og foringen skal passe perfekt sammen, og det gør de ikke når motoren er kold.

• #4   14. jan 2006 så man bør ikke komme under 90??

det er nu ikke for at presse den så meget som muligt. men som vi har snakket om vil jeg gerne tage det lidt med ro i starten, og ville "drosle" den lidt ned ved at skrue ned... det var bare for at det ikke skulle blive for koldt for den.

*det er ikke for at overtage din tråd rasmus*

jeg kan godt mærke lidt forskel i starten når jeg køre i koldt vejr.
    men når den først er varm er den okey.
    bare sørg for at kør nogle langsomme runder i starten af dagen, og så langsomt giv den mere og mere gas. så kan jeg i hvert fald ikke mærke det mere når den først er varm.
    jeg har ikke hørt det nogle steder, men jeg tror ikke man skal lade motoren blive under 20 grader (hvis du holder pauser) da jeg selv kunne forestille mig at det skader den lidt.

• #5   14. jan 2006 Også derfor man tit ser at motorer som har kørt 1 sæson eller mere, gir op efter måske 2 tanke, pga varmen.
    Stemplet og foring er blevet slidt pga for lav arbejdstemperatur, og stemplet kan derfor ikke udvide sig nok og motoren mister total komprossionen og dør ud ligemeget hva man gør.

• #6   15. jan 2006 Den ideele temperatur varierer altså meget på diverse motorer.
    Nogle kører godt ved 120 andre skal højere op, før ydelsen er i top.
    Temperaturen måles somregel mellem køleriberne, ihvertfald der diverse onboard temp målere har deres følerer

• #7   15. jan 2006 det er jo metal... metal kan sagtens klare 100 grader.
    det er jo kun lige motoren der har den varme. den har jo en stor overflade, og med en hastighed på mindst 60, skal den nok nå at køle alt andet ned. min har været oppe på 120 grader.

jeg skruede så lidt ned igen. ikke af frygt for 120 grader, men af frygt for at den ville stige endnu mere.

• #8   15. jan 2006 Ok, mange tak for svarene. Jeg tror jeg så vil vente med at tilkøre, en evt nyindkøbt bil, til marts-april hvor vejret er til det..

Vh

Rasmus

Kommentér på:
Kørsel i koldt vejr..

Annonce