{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
752 visninger | Oprettet:

Gammelt nitro ? {{forumTopicSubject}}

Jeg ser tit nogen skrive deres nitro, altså brændstoffet ?? er for gammelt.. Syntes min her ser liiidt for mørk og rød ud i forhold til hvad jeg ser rundt omkring.
Hvordan ser man det, og er der en måde at se / checke det på.ligesom mit måske
nu vil jeg ski lære det, og alle de gode råd omkring nitro ( oz den der med "kør elektrisk ??") har set en masse på youtuben om indstilling og indkøring, men intet om kvaliteten af nitro !.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gammelt nitro ?
  • Sebastian  J
    Sebastian J Tilmeldt:
    mar 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #1   19. jun 2018 Der plejer at være udløbsdato på

  • #2   20. jun 2018 Altså jeg kørte 4 gallon op der var 6 år gammel uden problemer, tror det bunder i det fordamper hvis beholderen ikker er 100% tæt

  • #3   20. jun 2018 Den største risiko der er ved, at have nitro stående. Er at det suger fugt/vand til, hvis ikke beholderen er 100% tæt. Hvilket kan få visse dele inde i motor til at ruste.
    Det er også derfor man efter endt kørsel skal give sin motor en after run behandling med olie eller for TRX motorenes vedkommende WD40. Det ligger en beskyttende hinde inde i motor på de "sarte" dele og områder.

    Mit råd er, at har man nitro til at stå så skal det stå et sted hvor der ikke er store temperatur svingninger og gerne meget tør luft. Det mindsker risikoen for at det kan suge fugt og derved blive dårligt. Jeg har mit stående i et nedlagt fyrrum hvor temperatur og luftfugtighed er den samme hele året rundt.
    At have det stående i et skur eller garage der er uisoleret er bare en dårlig ide.


  • #4   20. jun 2018 Må så sige at hvis man har ældre nitro i sin tank på bilen, og det har stået over 1 md.
    Så tøm tanken og hæld frisk nitro på bilen, og lige pust slangen igennem til karburatoren altså hvor slangen til den er afmonteret, for sansynligvis vil din bil ikke starte pga det gamle nitro, og hvis vil den lyde noget mærkligt, og du risikere at skade din motor.
    Har aldrig haft problemer med min nitro fra dunken, bare låget er skruet godt på, har det virket fint i flere år.


  • #5   20. jun 2018 På med skidtet og se om den kører.
    Kører den ikke er det dårligt.
    Og glem alt det med at motoren tager skade hvis der er vand i.
    Hvor meget vand tror du der bliver suget med igennem en dag i regnvejr på mudderbanen med vandpytter?
    Så hvis du bare bruger noget after-run så er alt fint - også selv om nitroen er dårlig.
    Det skader ikke at prøve.
    Har selv kørt drift med min buggy på skumhjul i silende regn.
    Ingen problemer.


  • #6   21. jun 2018 Mupersulen.
    Nej men du brugte vel filter og filter olie, som er vandafvisende og nej det betyder sikkert ikke noget hvis du køre med en standart motor med trækstart.
    Men køre du med en møg dyr piggo motor, eller lignende motore, vil jeg påstå at det har en del at sige, både med levetid og skade på lejerne, som ikke er som alm billige lejer på en standart nitromotor, som overhoved ikke kommer op i de omdrejninger hvor små skader kan betyde en hel del.
    Men vand i motoren har jeg nu aldrig set eller hørt om, fordi man køre i regnvejr/vandpytter osv, det er jo det der er filtre til, som skal smøres, så dette ikke kan ske.
    Og hvordan har du vurderet at hvis din motor har fået vand indenbords at den ikke har taget skade, eller dens levetid er blevet markant kortere. ?
    Men jeg ville lade være med at følge dette foreslag, hvis man køre med Pro motore.


  • #7   22. jun 2018 Jeg har aldrig har skilt motoren ad - så reelt set ved jeg ikke om den har taget skade.
    Men den kørte fint flere år efter, og ham jeg solgte den til var imponeret over kompressionen og hvor fint den kørte.
    Men jeg har så også altid kørt med after-run, passet og plejet og aldrig kørt overdrevent maget.
    Ja der var olieret filter på, men min pointe er at når det pisser ned og luftfugtigheden er 100% så kommer er altså vand med ind i motoren via luften.

    30.000 Omdr/minut * 4,8 ccm = 144.000ccm = 144 liter luft / minut
    Om sommeren er der ca. 10 ccm vand pr.1000 liter i luften ved 100% fugtighed.
    Det giver altså 1,4 ccm vand i minuttet.
    Kører man så en tank af på 150ml på 15 minutter, så har man kørt 21ml vand igennem samtidig. Altså en stor procentdel i forhold til 150 ml nitro.
    Så skulle der være lidt vand i nitroen så er det ikke det der ødelægger motoren - den får rigeligt vand i forvejen.
    Det der ødelægger motoren er hvis du lader den stå med nitro i.
    For nitroen indeholder methanol og methanol er hygroskopisk dvs. suger vand (hvorfor vi også lukker beholderen tæt), men står det i motoren kan det suge frit fra luften, og så har du problemet.
    Mens du kører er motoren så varm og olie hvirvler rundt at den ikke ruster der.


  • #8   22. jun 2018 Lyder fornuftigt : )

Kommentér på:
Gammelt nitro ?

Annonce