{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.652 visninger | Oprettet:

flere mah betyder ikke mere fart {{forumTopicSubject}}

ja sidder gang på gang og ser folk der tror deres bil kører 15-20 km/t hurtigere med 4500 mah batterier i stedet for 3000 mah batterier..

så skal vi ikke prøve at aflive denne skrøne lidt, mah giver bare mere køretid, ikke mere fart..

fart afhænger af gearing og ja af ens antal celler..

så om jeg kører med 1100 eller 1800 mah i min bil, har absolut intet og sige for farten, med mindre den ene pack er 6 cellers og den anden 7 cellers, så vil farten blive højere..

så forstå nu at jeres biler går det samme ved samme antal celler..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  flere mah betyder ikke mere fart
  • #1   7. apr 2008 Nemlig René

• #2   7. apr 2008 fatter ikke at en kan tro hans med 4500 mah i stedet for 3000 mah kan køre 52 i stedet for 35..

så nu ser vi hvor længe der går før folk lærer det..

tror jeg smider 1100 mah i min micro-t så går den 200 og flyver afsted smiley

• #3   7. apr 2008 det kan faktisk godt have lidt betydning da alle batterier ikke er lige gode

eks.
    bilen køre 20km/t med et 6cellede 1000 mah af et billigt batteri hvor vær cell ikke er lige så gode

bilen køre 25km/t med et 6cellede 1800 mah af et rigtig godt batteri hvor vær celle er rigtig godt

har selv oplevet det med min brors rc18mt

• #4   7. apr 2008 ups

mente 20 og 22km/t

• #5   7. apr 2008 LOL

Så pangler jeg et 4200 mAh i min NT18T istedet for den 700 mAh batteripakke som sidder i standard (umm 7.2v pakke som overhovedet ikke kan være i bilen hehe) istedet for det 4.8v AAA batteripakke som sidder på som standard LOL

• #6   7. apr 2008 Danny V: Hvad snakker du om, smider du flere volt på, ja så går den stærkere

• #7   7. apr 2008 det har noget med at hver celle så ikke leverer 1,2 volt..

for gør hver celle det, ja så kan den have 10000 mah uden du får den til at køre hurtigere..

• #8   7. apr 2008 Antal af celler betyder mere fart fordi der er flere volt i pakken..

Men fx. alle jeres 4500 stick packs osv osv. er stadig langsommere end race batterier.

Et 4200 ib 5 cellet kan stadig være godt stykke hurtigere end andre 4200 ib 5 cellet.. der er jo forskellig volt på ver eneste celle.. så det holder ikke det med at et batteri kun er hurtigere pga. man tiføjer en celle..

• #9   7. apr 2008 Anders N ja på en el-bil sq ikke på en nitro som NT18T

• #10   7. apr 2008 Peter P-->>

ja kan sku godt være der er lidt forskel..

men for at få 1,2 volt i forskel, så skal hver celle have 0,2 volt ekstra, så for at få 6 celler til at følge 7 celller, skal hver celle have 1,4 volt..

og det er der godtnok ikke mange celler jeg tror på du kan få, der har det..

• #11   7. apr 2008 det har også noget med at gøre hvor mange C pakken er villig til at afgive, det tal stiger i takt med mah tallet, hvis du har en 10C 2000mah pakke, kan den afgive 20A, hvis du øger kapaciteten til 2500mah kan den så give 25A og bliver nok mindre varm, og har derfor mindre modstand, det er nok forklaringen

• #12   7. apr 2008 peter p det skuda kun hvis idet ikk eksploderer under opladning som sædvanlig hahahahahah. men ja det er volten edn indre modstand hvor godt de er matched og kvaliteten af batteriet der afgør det.

• #13   7. apr 2008 peter p helt rigtigt... men det giver ikke en forskel på 15-20km/t som nogle tror.. smiley
    men lad dog folk selv få den erfaring, hvis de tror at flere amp' giver mere fart..

• #14   7. apr 2008 det har jo stadig ikke noget med mah tallet og gøre så..

for hvis du tager to identiske pakker, hvor den ene er 3000 mah og den anden 4500 mah, så bør der ikke være en eneste km/t i forskel ved at køre med dem.

• #15   7. apr 2008 tag nu dette eksempel

dette batteri på 2700 mah

http://www.holte-modelhobby.dk/shop/product_info.php?cPath=120_173&products_id=8708

mod dette

http://www.holte-modelhobby.dk/shop/product_info.php?cPath=120_173&products_id=8629

vil ikke give mere fart..

dog er der en fejl på det øverste billede, som står som 8,4 volt..

men var de begge 6 cellede, så vil der ingen forskel være..

• #16   7. apr 2008 der vil der ikke være forskel men vis du man tager et std. rc18 batteri på 1100mah og et IB 1400mah er der lidt for skel på dem

• #17   7. apr 2008 min rustler køre ikk ret hurtigtmed et 1800 mah men det gir altså bedre accarlation og topfart med en 4000 det syndes jeg men det er ikk mere end 2-5 km/t

• #18   7. apr 2008 Det gør den skam også christopher..
    For der forholder sig sådan, at nu flere mah der pumpes i et batteri (en celle) Nu mere kraft år den.. og dermed hvis man tager de samme celler og kommer henholds vis 2k og 4k MaH i et batteri, vil der stadig komme flest volt ud af det med 4k.. så nogen gange kan flre mah godt beyde mere fart smiley

• #19   7. apr 2008 læs i din fysikbog hvordan varme nedsætter effektiviteten af batterier smiley der er mere modstand i en varm ledning end i en kold ledning, varmen skyldes friktion

• #20   7. apr 2008 Ja.. men trykket (som selvfølgelig også giver friktion og modstand) giver stadig flere volt/kraft når man snakker celler (lagring af energi).. sådan har jeg da altid forstået, og kunne få til at hænge sammen.

• #21   7. apr 2008 jeg har en gmmel hbx og hvis jeg smider et 3300 mah bt i så går den altså hurtigere end med et std. 1800 ?

men kan det være fordi mine 3300 batt. er bedre kvali. end 1800 ?

eller måske fordi 1800 batterierne mister kraft hurtigt ?

• #22   7. apr 2008 jeg syntes det kan værelidt irreterende med folk i sådan en diskution her som aldrig har haft en optimal bil på en bane og aldrig har trænet seriøst på en bane med tidstagning fordi de aner i princippet ikk særligt meget om hvor vidt deres bil kører godt

• #23   7. apr 2008 Ja rasmus p.. helt enig.

Det er umuligt at fortælle nogen nået som aldrig har haft at gøre med matchede celler, andet end 6 cellet stik packs osv..

Men jeg prøver da at forklare mig så godt jeg nu kan smiley

• #24   7. apr 2008 Hvis man ikke kan udnytte sit system optimalt. Så ville man som martin H skriver.

Normalt giver flere A kun længer køretid.

Men tager man et motor system som der spiser rigtig mange A, eller har dårlige batterier.
    Så ville man kunne få mere fart i bilen med flere A batteri.
    For hvor flere A, hvor hurtiger kan batteriet afgive strømmen.

• #25   8. apr 2008 i modsiger jo egentlig jer selv..

hvis i tager to identiske celler, på hver sin antal mah, så vil der ikke være forskel..

så det er ikke noget med mah antallet og gøre direkte, dog er der naturligvis forskel på celler til 500 kr og nogle til 100 kr..

• #26   8. apr 2008 Nu har jeg set kurven og forskellene på to batterier testet maskinelt: og jo, i det tilfælde aflader 4000 mAh batteriet bedre end et standard 1800 mAh batteri.

Naturligvis vil forskellen ikke være der hvis du tester to celler af samme kvalitet, men med forskellig mAh. Men tester du en batteripakke af relativt middelmådig kvalitet op mod en væsentlig bedre batteripakke, med flere mAh. så vil man opleve en forskel i topfarten og accelerationsevnen. Ikke 10-15 km/t - men ganske få procent.

Det er ikke kun logisk, det er også beviseligt. Også uden at man behøver røre en uhh så fin tæppebane med sin bil.

• #27   8. apr 2008 | Highflyer

men så vil den jo os gå hu selm om det var sammen antal mah ?

hvis du har en go og en "dårlig" celle på samme antal mah så vil den goe vel os køre hurtigere ? (:

• #28   8. apr 2008 Hans B - ja i er j onogle overklassesnobber jer tæppe-folk. For os andre er et stykke ru asfalt også rigeligt. Og kørerpodie, baah, det er da meget sjovere at stå i gadehøjde og et sted hvor banen udvikler sig hele tiden, efter hvor der er biler, fodgængere og skaterdrenge.

Se DET er en udfordring smiley

-Dyhr, ja naturligvis. Og grunden til folk skriver større batterier med flere mAh er hurtigere, er at de tit sammenlignes direkte med de dårlige standardbatterier, der bl.a. følger med til standard HBX'en. Det er jo ingen hemmelighede at batteripakker fra fx suspect er af væsentlig bedre kvalitet end dem der følger med bilen, og derfor vil batteriet, som umiddelbart ikke har anden forskel end mAh køre hurtigere, selvom det intet har med mAh indholdet at gøre.

Så emnet er rigtigt nok, nej mAh har intet med fart at gøre, men på den anden side, så er batterier med højere mAh indhold oftest bedre end de batterier de sammenlignes med, og så er der altså også hastighedsmæssig forskel.

• #29   8. apr 2008 jeg vil bare frem til at folk ikke skal tro at de får mere fart fordi de køber flere mah..

men at det er kvaliteten på ens celler som er forskellen..

og 15 km/t er godtnok meget på 6 celler med forskellig mah smiley

• #30   8. apr 2008 det er rigtigt men et godt batteri kan godt køre hurtigere end et std. HBX batteri f.eks

• #31   8. apr 2008 Tag 2 pakker 6 celle nimh, fra et dårligt mærke.

Hvis det ene er på 1000mamp og det andet er på 2000mamp.

Så ville det på 2000mamp køre hurtiger, da det kan afgive dobbel så meget strøm som det andet. Derved kan motoren så hive flere amp ud af batteriet, som gør det kan køre hurtiger.

• #32   8. apr 2008 der er dobbelt så meget strøm og tage af..

men den får ikke dobbelt så meget..

for så burde den jo kun køre samme tid, og det er jo ikke tilfældet..

• #33   8. apr 2008 Jeg siger ikke den for dobbel så meget strøm. Men at den kan afgive dobbel så meget strøm.

Så har man en kræftig esc/motor. Så ville den kunne køre hurtiger/længer på flere mamp skod batterier.

Men tager man gode batterier som kan lever mere end det esc/motoren skal bruge. Så køre bilen ikke hurtiger ved flere amp.

Det er kun når ens ting ikke er dimoseneret ordentligt!!!!

• #34   8. apr 2008 kim har ret, som jeg nævnte tidligere, det er simpel fysik... det er ikke sådan at et batteri der har 1500 mah mere kører 10km/t hurtigere, men det kan bestemt mærkes i temperatur forskelle! samt i performance

hvis det ikke passer, så modbevis det med en fysikbog... jeg vil gerne skrive 8 siders fysik om hvordan elektronerne laver varme fordi de bevæger sig smiley

indre modstand
    ohms lov
    varmekapacitet
    er nogle af de ting der spiller ind.

men ja... flere volt = flere omdrejninger, men hvis batteriet ikke kan afgive nok, begrænser det hastigheden!

• #35   11. apr 2008 Et batteri af samme kvalitet, men flere MAH vil kunne afgive flere AMP.

Kvalitet er her defineret som batterier med samme Afladningsværdi(C)
    1C=batteriet kan aflades med sin egen kapacitet, dvs. det kan aflades på 1 time. dvs. et 1 AH(1000mah) 1C batteri med en kan aflades med 1A(1000ma)

Typiskt så kan et godt NiMh Sub-C kørebatteri afgive 10C, dvs. et 1800mah batteri afgiver 18A, et på 4500mah vil så give 45A.
    (Det samme gælder for LiPo batterier)

Hastighed kræver EFFEKT
    Elektrisk Effekt måles i Watt.
    Watt=V*A

Så 7,2V*18A=129,6Watt
    7,2*45A=325Watt

Det kræves selvfølgelig at motor/speedcontroller kan udnytte de ekstra A, ligesom gearingen ofte skal ændres.

Så Ja, et større batteri KAN give større hastighed.

• #36   11. apr 2008 Jesper R
    Perfekt du kom med den tekniske vejledning.

• #37   4. dec 2008 Help me... PLEASE...
    er et 5 cellers batteri kraftigere end et 3 celles batteri???

• #38   4. dec 2008 ja fordi der er højere spænding altså flere volt.... dog hvis der er færre mah på og en lavere c rating og bla bla bla, kan det være anderledes, men en grundregel er altid flere celler flere omdrejninger

• #39   3. apr 2009 Prøv at se hastighedsdiagrammet rustler på Traxxas hjemmeside. De viser altså en rimeligt betydelig forskel på 5000 og 8000 mah. Så det må da gøre en væsentlig forskel at batterierne kan levere strømmen mere effektivt ved højere mah.

Grundliggende er det simpel fysik at det er volt der giver flere omdrejninger, men jeg tror ikke man skal undervurdere folks oplevelse af hastighedsforøjelse ved højere mah. Selvom det sandsynligvis også skyldes de er af en bedre kvalitet.

• #40   3. apr 2009 Jesper det er også et boost på 3000mAh jeg vil holde på der er forskel på om det er en et lille hop fra 3000 til 4000 og fra 5000 til 8000 men mon ikke det også har at gøre med hvilke stik der bruges der vil sikkert være målbar forskel mellem tamiya stik og TRX-High Current Connector

• #41   6. apr 2009 Lille sidebemærkning. Min Emaxx smeltede 4 tamiya stik inden jeg skiftede til trx, og der er kæmpe forskel i accelerationen!

• #42   6. apr 2009 Hehe Jah det er da bestemt målbar forskel

Kommentér på:
flere mah betyder ikke mere fart

Annonce