{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
461 visninger | Oprettet:

Kører 50% eller gear ned? {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Ja har lige et dumt spørgsmål her. Kan ikke lige helt blive enig med mig om det giver det samme eller hvad.

Fortiden som det ser ud nu er jeg egenligt rigtig god tilfreds med at kører med min Rustler VXL på 50% den kører omkring de 50km/t, og kører 60min ca.

Men er det så bedre at gear den ned sådan sådan den kører 50km/t på 100% kraft, eller bare kører 50% og 50km/t med nuværene gearing?.

Kan ikke rigtig blive enig med mig selv om det overhovedet gør en forskel i varme, acceleration osv?.

Mange tak.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kører 50% eller gear ned?
  • #1   28. sep 2011 hvis du geare ned, og holder den på 100% vil du få et MEGET vildere optræk smiley

• #2   28. sep 2011 men kortere køretid (:

• #3   28. sep 2011 Okay. så vildere optræk. Men alligevel lavere kørertid selvom den stadig kun kører 50km/t ? hmm.

Ja vil helst ikke rigtig have lavere kørertid, den er vild nok alligevel nu og ryger bagover hehe

• #4   28. sep 2011 ja geare du den lavere, tager motoren flere omdrejninger, men kun kører halvtreds, det giver et energi spild, end at drosle den elektronisk. for så smider den bare ikk mere end halvtreds% ud, dvs: kører du 50km/t ved 50% har du intet spild, men kører du 50km/t ved 100% bruger du 50% mere end du rent faktisk behøver, medmindre du gerne vil hve et lækkert optræk (:

• #5   28. sep 2011 Motoromdrejning er ikke det der sluger flest amper, hvor meget motoren trækker ændre på det, dog betyder det at køre 30k eller 15k rpm også lidt smiley men du kan ikke bare sige det så simpelt.

• #6   28. sep 2011 hehe smiley det lød nu ellers meget godt, men ved godt at modstanden er det der trækker flest ampere, jeg arbejder med motorer på mit arbejde (:

Men altså jeg ville mene at han holder strøm længst ved at køre med elektronisk dæmpning (;

• #7   28. sep 2011 men vis du så kører 10% og en syg gearing er det sku ikke så effektivt smiley gælder om at lige finde den gyldne mellemvej.

• #8   28. sep 2011 ja. korrekt.,

• #10   28. sep 2011 Så blev jeg lidt klogere på det hele. Vil da holde den på 50% lige nu ihvertfald også evt overveje mig en langsommere motor.

mange tak.

• #11   29. sep 2011 Jeg vil mene at det er langt bedre at køre 100% og så med tilpas gearing til den ønsket fart.

• #12   29. sep 2011 Når du gearer ned er der langt mindre modstand for motoren, hvilket betyder at den skal trække færre ampere. Det betyder lavere temperaturer, og kan potentielt betyde længere køretid. Det vil jeg dog ikke garantere, da antal omdrejninger den tager også har betydning, og hvor meget det er i forhold til, ved jeg ikke.

• #13   29. sep 2011 At spændingen er den samme, betyder bestemt ikke at køretiden er den samme. Jo flere ampere den trækker, jo kortere køretid. Som jeg sagde trækker en elmotor flest ampere ved høj modstand, og den højeste modstand er selvfølgelig når den skal sætte sig selv igang, men en højere gearing betyder også en øget modstand (selv når den kører), og den vil derfor trække flere ampere.

Vi kan lige tage et eksempel fra 1/10 touring car. Hvis jeg gearer min bil (med 17.5T superstock motor) lavt (altså en FDR på ca. 6 og med timing) bruger den omkring 1400 ampere på 5 minutter. Hvis jeg derimod gearer op (til omkring FDR 5, stadig med boost) bruger den omkring 2000 mah på 5 minutter. Det betyder at gearingen alene vil give mig en kortere køretid.

• #14   29. sep 2011 På grund af timing (kaldet boost i mine tidligere indlæg) har bilen med FDR 6 cirka samme topfart som ved FDR 5. Det er fordi at ved at forskyde læsningen af sensoren, kan man få motoren til at tage flere omdrejninger end den oprindeligt er bygget til. Derfor har jeg cirka samme topfart med begge gearinger. På trods af det, er der stadig en rimelig stor forskel i forbrug på batteriet.

Kommentér på:
Kører 50% eller gear ned?

Annonce