{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.872 visninger | Oprettet:

Knækket skrue - hvad nu? {{forumTopicSubject}}

Hej RCG

Jeg har købt en brugt bil med et sæt Integy Alu Bulkheads. Desværre er en af skruehullerne fyldt ud med en knækket skrue. Det gør at min skidplate foran kun er fæstnet til Bulkheadet med 3 skruer.

Kan man få sådan en skrue ud, uden at ødelægge mere end der i forvejen er ødelagt? Hvis man borer den ud, så ødelægger man jo gevindet?

Mvh.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Knækket skrue - hvad nu?
  • #1   29. nov 2011 Bor et lille hul i selve skrueresten, også fat i en ornepik, så kan det muligvis reddes.

• #2   29. nov 2011 Kan du evt komme til af (dremle) en rille i skruen, så du kan skrue den ud med en lige-kærv skruetrækker, evt liige ta et billed af problemet,............

/Mikael

• #3   29. nov 2011 Jeg har aldrig hørt om et værktøj der hedder en ornepik smiley

Skruen er knækket nede i hullet, så den eneste vej er med et bor - og så åbenbart en ornepik smiley

Jeg ser lige om jeg kan få et billede op senere i dag.

• #5   29. nov 2011 Tak for forklaringen Benny.

Problemet er bare, at det jo er en skrue på 2-3mm i diameter. Ellers må jeg køre med den indtil det volder problemer, og så skifte til en plastik bulkhead.

• #6   29. nov 2011 Jeg har haft meget held ved at bore et lille hul, og så tage en lille kvalitets torx skruetrækker og presse i hullet og så skrue den ud.

• #7   29. nov 2011 Det var da egentligt også en udemærket mulighed The D - jamen der er lidt der skal hjem og testes af.

• #8   29. nov 2011 jeg har haft held et par gange med at banke en ny ligekærv med en bits (som også foreslåes) ... det er dog på large scale biler hvor der er lidt mere plads og stører bolte/skruer.

ellers er det ornepik

• #9   29. nov 2011 Hvis du har mulighed for det, så få fat på en 2mm 2skærs fræser. De har mindre tendens til at "bøje af"

Så er det bare op i en søjle boremaskine, og fixer dit bulkhead i enten et skruestik eller med en klemtang, eller hvad der nu lige er handy. Det er ihvertfald vigtigt at det du skal bore i ikke kan rykke sig.

Så køre du bare stille og roligt nedad med fræseren på forholdsvis høje omdrejninger, og i midten af din knækkede skrue selvfølgelig.

Så har du et perfekt hul til en lille orne-piller smiley

Måske skal du skære gevindet friskt igen, der er jo en årsag til at skruen er knækket :s

• #10   29. nov 2011 Hvis alt andet kikser og du ikke "har lyst" til at købe nyt, kan du komme med huset - så skal jeg bore stumpen ud og sætte en helicoil i. Jeg har på lager fra 2 til 12 mm. En Helicoil er et størrelse gevind reparation, som i yder diameter er en 2-3 mm større end den indvendige ( indvendig er selvfølgelig som den skrue der skal sidde der ). Skal koste dig en 10´er - det er hvad de koster pr stk i rustfri stål. Jeg laver dem ret tit i diffhuset og andet af plastic, simpelt hen som en forstærkning.
    Jeg bor i Storring i nærheden af 8464 Galten - lige vest for Århus - hvis det skulle være
    Med venlig hilsen
    Niels Nitromekanikeren Vangsøe

• #11   29. nov 2011 Jeg giver den et forsøg med at bore lidt og så banke en unbraco nøgle i, ellers er jeg fristet af tilbuddet Niels.

• #12   29. nov 2011 Hvis din skruestump sidder i aluminium, så er det ikke nemt for den uøvede at bore den ud. En søljeboremaskine og en maskinskruestik er et must.
    Og så må du ikke presse boret for hårdt mod skruestumpen, da boret vil glide af og gå i Alu´en i stedet.

• #13   29. nov 2011 Du tager en stump jern plade 1½-2mm og bore et tilsvarende hul i det. spænder det fast så hullet i plader er nøjagtig over den knækkede skrue. så får skruen en svejse klat ned i gennem pladen. du lader det køle i et minut ( ingen vand !!!) og så drejer du pladen og din skrue ud :-))

Har gjort det 1000 gange både med skruer og knækkede gevindtappe.

//Brian

• #14   30. nov 2011 Du kan også tage den hen til din lokal værktøjmager (form) og få den gniste ud.

• #15   30. nov 2011 Er ret sikker på de også har gnist maskiner selvom de laver snit/stans smiley

Kommentér på:
Knækket skrue - hvad nu?

Annonce