{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.360 visninger | Oprettet:

Opbevaring af Lipo batterier {{forumTopicSubject}}

Jeg har en del rimelig kraftige Lipo batterier efterhånden dvs.

5-10.000mah, 3-6s, 20-80C

Hvordan anbefaler I opbevaring af disse? Jeg bor i lejlighed og har ikke have eller skur, jeg kan lægge disse ud i. Pt. har jeg dobbelt Lipo sikkerhedsposer for dem, som er meget kraftige og lagt i en Lipo taske(dobbelt sikkerhed tror jeg vel) og de almindelig bare i en Lipo pose. Eller skal man ud i at investere en jernbox eller lignende for triple sikkerhed, jeg er sgu' bange for hvis en af dem ryger, tager den de andre med=storbrand.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Opbevaring af Lipo batterier
  • #1   4. jul 2012 Glad for at du tager sikkerhed alvorligt. Det kunne andre lære af, er jeg sikker på. Mange er ikke klar over hvor potentielt farlige LiPo batterier er.

Jeg lægger selv mine batterier i LiPo safe-bags (ét batteri i hver pose), og herefter ryger de i en metal værktøjskasse, og den står ikke tæt på noget brandbart materiale.

• #2   4. jul 2012 gregers de fleste man snakker med siger jo de aldrig har hørt om de går i brand og de fleste forhandlere siger laderne er så smarte idag så de ikke brandfarlige ? ? ? men puster de sig op så ud med dem....men lad os da endelig høre om nogen der har haft nogen uheldige oplevelser med batterierne og laderne her inden for de sidste par år for der jo sket lidt i udviklingen

• #3   4. jul 2012 Eneste halv uheld jeg har haft udover NiMH batterier er med LIFE, hvor den pustede sig op efter 3. opladning. Den kunne dog bruges, men valgte at smide den ud efter dette, hvilket var halv dyrt. Lipo uheldnej ingen heldigvis smiley

• #4   4. jul 2012 L P > Prøv at tage ét af dine opladede LiPo batterier og kortslutte det. Gør mig en tjeneste og optage det på video, for jeg vil gerne se det Ellers gør vi det en dag hvor vi skal ud at køre sammen. smiley

Det sker sjældent (tak gud og skaber for det), men man skal altså passe godt på. Jeg tror som sådan ikke det nødvendigvis er laderne der forårsager det, men tænk på hvad vi udsætter batterierne for? LiPo kan ikke tåle kortslutning, og heller ikke ilt. Prøv at tjekke denne video. Se særligt efter ved 1:09:

http://www.youtube.com/watch?v=6M5ftkN9PtY

Jeg lader altid mine batterier under opsyn (gerne i LiPo pose), og opbevarer dem som jeg nævnte tidligere. Det er nok også en god ide at have en røgalarm i det rum du har dine LiPo batterier.

• #5   4. jul 2012 @Gregers, netop den video jeg tænkte, da du skrev metal værktøjskasse.

• #6   4. jul 2012 Hvis de er døde, er det nok ikke så sjovt. smiley

• #7   4. jul 2012 vi har prøvet at kortslutte nogle skæve/døde batterier nede i sos og der sker ikke rigtig det stor de ligger bare og fiser lidt tror de nye batterier er så sikre så der ikke kan ske så meget hvor i mod gamle batterier nok ikke er helt så sikre ved det ikke 100%

• #8   4. jul 2012 hahahhahahaha christian...og vildt nok gregers men sker det os for osse normale brugere for vores ting bliver da brugt men der er aldrig noget og jeg så lader med 15 20amp........lad os høre fra folk om i har HAFT ILD I HUSET eller whatever smiley

• #10   4. jul 2012 Hvad er det lige der sker hvis Lipo batterier får ilt? Jeg har et Lipo som har været en tur i en heli rotor da det ikke var sat ordentligt fast. Det resulterede så i at der gik hul på det og lugten er da ikke helt rar men det virker fint?
    Det kan godt være jeg er uforsigtig men jeg har aldrig haft noget som helst med Lipo batterier selvom jeg har over 10 stk til 2 x 450 heli, E-revo Brushless, E-revo vxl og hvad der nu ellers er smiley Og de virker stadig nogenlunde selvom de er oppustet `?

• #12   4. jul 2012 Jeg klemte hul i et af mine nanotech 6000 mah 3s. Da jeg skulle spænde det i bil, men det eneste der blev var en hulens masse giftig røg smiley ingen ild. Og de 2 af cellerne fungere stadig. Ellers ingen drama herfra smiley

• #13   4. jul 2012 Hvis og jeg skriver hvis det går galt med lipo batterier så er det som regl ved ladning..

Jeg har været med til at forsøge at få lortet til at brænde men intet virker, vi har flere gange forsøgt at kortslutte cellerne, men de bliver hurtig så varme at ledningerne går fri ved lodningen på selve batterier. Jeg har sågår været med til at skyde på dem med luftgevær og intet har virket overhovedet, ikke så meget som røg har vi fået ud af dem.

Når jeg lader mine, så gør jeg det under opsyn, ellers tænker jeg ikke meget over jeg har dem..

Har set et par enkle gå op i røg, men det var 100% person fejl under opladning..

Karsten

• #14   4. jul 2012 Når man taler om sikkerhed og batterier, er det sjovt som flok glemmer de gamle batterier smiley
    De gamle NiCad kunne eksplodere som et kanonslag og kunne rydde et bord for opladere og modelbiler.
    Det er noget jeg har set et par gange, og jeg har en enkelt gang set en batteri sprænge i en bil under et løb hvor jeg var påsætter, bilen var smadret.

Da de nye NiMh batterier kom frem, glemte man alt om de gamle batteriers sprængnings evne og talte om de farlige nye NiMh batterier som nærmest var en sikkerheds risiko af nationale dimensioner.
    Og jeg har da også set et par af dem sprænge i luften, og det gør de mindst lige så godt som de gamle batterier.

Nu er turen så kommet til LiPo, og så glemmer man traditionen tro de gamle batterier og slå nu igen på at den nationale sikkerhed smiley
    Alt hvad jeg kan sige om det, er at jeg i den tid jeg har brugt LiPo batterier, ike har , eller set, eller kender nogle der har sat ild i deres LiPo batterier, kun almindelige kolaps pågrund af sjusk eller tekninsk sammenbrud.

Med hensyn til opbevarig af LiPo batterier.
    Oplad dem halvt, så de hverken er flade eller helt fulde, der er nogle opladere der kan den slags.
    Og så læg dem et køligt sted.
    Så skulle de kunne ligge i meget lang tid uden at tage skade smiley

• #15   4. jul 2012 Det er lidt ligesom at diskutere brugen af cykelhjelm og sikkerhedssele. Hvorfor bruge dem? 99.99999% af os får aldrig brug for dem. Men når det så går galt, var det måske ikke så tosset at bruge alligevel.

For mig er det ikke et problem at være på den sikre side. Så sover jeg bedre om natten. smiley

• #16   4. jul 2012 Jeg tror det sauron prøver at sige, er at faren ikke er så stor som nogle tror. Og som han nævner har jeg heller ikke oplevet problemer med mine batterier, ikke engang da jeg i alt for træt tilstand rodede med 2 x 4s 40c 4000mah med det resultat at de blev kortsluttet (stikkene smeltede sammen) 2 puffede batterier og et gigantisk hjertestop (sådan føltes det...) intet andet skete.

Med det sagt, sikkerhed er altid en god ting. Jeg har af samme årsag skafffet 2 stk afskrevne/kasserede ammunitions kasser der er farligt gods sikrede og vandtætte etc til mine batterier.
    Overdrivelse fremmer forståelsen, mere sikkert bliver det næppe uden brug af penge skab mv. hehe

• #18   4. jul 2012 Det jeg siger, er at de gamle batterier er mindst lige så farlige som de nye LiPo batterier.
    Derfor syndes jeg det er lidt mærkeligt at folk er så hysteriske omkring LiPo, og fuldstændig ligeglade med de andre Batterier.

Det er helt fint med LiPo bags, men det er langt bedre ikke at efterlade et batteri der er under opladning uanset hvilken type de er smiley

• #19   4. jul 2012 Helt enig Sauron..

Også derfor jeg altid holder øje med accuer der sidder i laderen smiley

• #20   4. jul 2012 Varmeudviklingen er ikke engang stor nok til at gøre skade igennem en kagedåse, (det er testet) så det er nu ikke noget problem med metal kasser, forudsat man bruger stik der ikke risikere at kortslutte smiley

Kommentér på:
Opbevaring af Lipo batterier

Annonce