{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.693 visninger | Oprettet:

Råd om TC (opstart) {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg er ved at banke en TC'er sammen, for... ja, at komme i gang med at køre TC her til vinter. Man kan læse sig frem til meget, men der er nu alligevel nogle ting jeg gerne vil ha råd om. Jeg vil gerne starte med at køre 17.5t stock, og evt. senere super stock. Jeg vil gerne starte billigt og hurtigt ha en bil ud at køre, så det må I gerne lige ha i mente når I svarer... Altså billig, billig.. -og så opgradere hen af vejen.
Jeg vil nu forsøge at fremsætte mine spørgsmål på en præcis og overskuelig måde;

Gearing
Jeg står og skal ha bestilt nogle Pinion- og SpurGear. Men for ikke at købe mig fattig i gear jeg aldrig får brugt vil jeg gerne have råd om hvilken FDR gearing jeg skal starte i. Jeg har selvfølgelig en gearingchart, så helt tabt er jeg ik. Det svar jeg søger her er; ''start i FDR x.xx og forvent at bevæg dig ned i x.xx'' -håber I forstår..

ESC(...og motor)
Jeg har kig på denne billige esc fra HK:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=41755
-Mit spørgsmål er her om 45A er nok til 17.5t? .. det er jo noget dyrere at gå op i 60A. Hvis der er nogen der ved om denne esc kan køre helt uden timing('blinky' kalder man det vist), var det os rart at vide.
Regner med at købe en brugt motor, evt. i en lokal klub... er det et dumt sted at spare? -en ny fra HK er jo ik så dyr(Trackstar)...

Batterier (C-rate)
Kigger lidt på batterier, os fra HK. Nano tech. Bør jeg her vælge 50/100C, eller kan jeg nøjes med 30/60C? Hvis vi kun snakker 17.5t...

Dæk
Kan jeg starte ud med at købe et sæt brugte dæk i en lokal klub, eller er jeg bedst tjent med at punge ud, og købe et sæt helt nye dæk? Tænker Sorex 28r...


Håber der er nogle flinke TC folk der vil hjælpe her... og selvom én har svaret må I meget gerne skrive alligevel; ''..jeg er enig med...'' eller ''.. jeg synes i stedet...''

Vh


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Råd om TC (opstart)
  • #1   27. sep 2013 Her er min mening om....

    Gearing:
    Dels afhængig af personlig temperament, men også i høj grad afhængig hvilken bane du skal køre på. Det er ikke ligegyldigt om du skal køre på en bane med masser af små snævre sektioner eller om det er en bane med flere lange stræk hvor bilen skal helt op i høj fart.
    Endelig er der også forskel på motoren du anvender, da de forskellige modeller har forskellige karakteristika.
    På layout'et i HMR kører de fleste med en FDR ca mellem 4,8 og 5,8 når der tales om blinky 17,5 (så vidt jeg lige ved.. )

    Esc:
    Jeg har ikke prøvet den du linker til- men den er sgu godt nok billig. Tror desværre der er en grund til prisen- og mit bud er der er langt større chance for du får problemer med den esc end eksempelvis Hobbywing, Speed Passion, Tekin osv.
    Personligt ville jeg aldrig køre TC med den. Esc'en er bare IKKE stedet at spare i min optik. Skal det være billigst muligt ville jeg hellere købe en god brugt esc af anerkendt mærke. De fås ofte til en 4-500kr.
    Jeg vil gerne bruge lidt ekstra på esc'en velvidende at jeg har alle nødvendige justeringsmuligheder og så slipper for unødigt besvær med en billig tingest ingen kender eller kan hjælpe dig med.
    Om du køber billig, dyr, ny eller brugt.. så husk en sensored..!

    Motor:
    Her vil jeg ikke have skrupler over at vælge brugt. Der findes rigeligt af brushless motorer til salg i en god og fin stand. Du finder tit en god 17,5'er herinde til et par hundrede..

    Batterier:
    Du kan sagtens starte med NanoTech fra Turnigy. En touring-car der kører 17,5 blinky trækker heller ikke vanvittig høje effekter så du burde umiddelbart sagtens kunne nøjes med 30/60C. Et 5000mAh batteri med en discharge rate på 30/60C kan trods alt klare en vedvarende belastning på 150A.. Det er rigeligt.
    Fordelen ved et batteri med høj kapacitet og stor belastningsevne er evnen til at holde så høj spænding under belastning som muligt. Det er noget man kan have med i overvejelserne når der skal opgraderes. (og når man har lært at køre)
    Der er delte meninger om Turnigy batterierne. Nogle synes de er et fund til pengene og andre siger det er noget skrammel. Vi ser det allesammen med forskellige øjne har forskellige sammenligningsgrundlag- så start et sted og lav din egen erfaring. Min egen personlige er at de er gode til prisen- om de holder så længe som de noget dyrere alternativer kan jeg svare på når nogle af dem går i stykker smiley (jeg har et Nanotech 2s 6000 65/130C)

    Dæk:
    Allerførst behøver du ikke helt ny dæk, så du kan sagtens starte på et par brugte sæt. Når man så begynder at få mere styr på bilen/banen kan man skifte ud.
    Husk dækmiddel.


  • #2   27. sep 2013 Hej Tommy

    Mange tak for dine input! Det lyder som om jeg skal lede lidt bedre efter en esc... men igen... prisen! -jeg vil jo gerne i gang i en fart...
    Kan du gi et bud på en god esc?

    Og tak for snak i HMR for resten... var forbi d. 17. ...


  • #3   28. sep 2013 Jeg har følgende kommentar

    Gearing:
    Når jeg kører stock uden timing på ESC (bla i HMR) er jeg nede i 3,96, men så kan man med de fleste 17.5T motorsæt heller ikke komme ret meget længere ned før det bliver for varmt ved løb. Da jeg var til løb i Ålborg sidste sæson tror jeg de fleste kørte omkring 4.
    I super stock hvor der er dynamisk timing på ESC'en tror jeg der er mange der kommer op over 5. Måske endda over 6.

    ESC:
    Det er rigtig at de "gode" ESC'ere nok er bedre, men bruger selv 35A udgaven af den ESC du linker til i et par off-road biler, og de virker faktisk meget godt. I øvrigt oplevede jeg første gang jeg var til et 1:10 off road løb for godt et år siden at ham der løb med andenpladsen i Stock faktisk kørte med denne 35A Hobbyking ESC, så hvis det skal være billig billig, så er der ikke sikkert den er så ringe endda.


    Motor:
    Modsat Tommy har jeg sku ikke den store tiltro til en brugt motor. Har selv en Speedpassion MMM 8.5T der er blevet underlig efter et års brug.
    Hvis du køber en brugt så køb den af en du stoler på, og stol ikke på dem der skriver at motoren aldrig har været varm. Det betyder i bedste fald: har ikke så tit været varm.
    Hvis du overvejer løb under DRCMU skal du i øvrigt huske at motoren skal være på deres motor-liste, så her kan man desværre IKKE købe en billig en fra Hobbyking.
    Motorlisten finder du ved at søge efter "DRCMU motorliste". Desværre er der ingen henvisninger på DRCMU's hjemmeside (endnu!!??).

    Batterier:
    Nanotech 6000mA 65/130C er fine batterier og rigtig gode til prisen.

    Dæk:
    Det er rigtig at du ikke behøver helt nye dæk. Men hvis du ikke kan købe brugte meget billigt er det måske lidt fjollet at købe brugte, hvis du har tænkt dig at køre meget. Der går en del dæk til hen over en sæson, og hvorfor så ikke bare købe nye.


  • #4   28. sep 2013 Hej Jacob

    Tak fordi du tog dig tid til at skrive os. Det er rart at høre fra nogen der køre i HMR.

    Jeg har bestilt et 6stk. pinionsæt hvor jeg geare fra 5.63 og 4.75. -Så det må blive mit udgangspunkt. Finder jeg ud af at jeg skal længere ned må det komme senere.

    Fint med en vurdering af HK esc, den ku stadig være med i overvejelserne. Tommy nævner Speedpassion, og jeg finder denne esc på RCmart:
    http://www.rcmart.com/speed-passion-sp000048-reventon-club-race-metal-black-p-36947.html?cPath=1560_1021
    -Lidt dyrere med stadig billig. Er det et bedre køb?

    Finder den os med motor:
    http://www.rcmart.com/speed-passion-reventon-stock-club-race-brushless-system-combo-wv30-motor-p-36959.html?cPath=1560_1301
    -Her er motor jo nærmest gratis..(?!).

    -Og mange tak for heads up med HK motor... det er da i hvert fald et skidt køb. Det kan jo ikke udelukkes at man vil med de andre til løb, senere på sæsonen.
    Må lige ha set lidt på den hjemmeside dér...

    Jeg er ik helt sikker på, jeg forstår det her timing-stock-superstock-halløj. Hvis der er én der har mod på at forklare videre om det, ville det være fint. Timer man både på motoren OG esc'en? -og kan esc registrere at motoren er timet?
    Jeg ville jo gerne ha en esc hvor jeg kunne start med at køre stock, men ha mulighed for at gå over i super senere...

    Hvad er billigt for et sæt brugte dæk? 50.-? ..eller 100.- måske?


  • #5   28. sep 2013 I stock, må du time på motoren (dreje motortimingen bag på motoren) alt det du vil.

    I super stock, må du både time motoren (som ovenstående) men så samtidige også time via esc'en.

    Dvs. I super stock, må du både pille ved esc og motor. I stock, er det kun motoren.


  • #6   29. sep 2013 jar okay, det er jo simpelt nok så...

    Er der nogen der har en mening om det motor sæt jeg fandt ved RCmart?
    Motoren er med på den liste Jacob nævnte.

    -Og det med pris på brugte dæk?


Kommentér på:
Råd om TC (opstart)

Annonce