Hjælp til bådmotor. {{forumTopicSubject}}
Hej RC galleri.
Motoren i min Volvo B-24 driller.
I mandags var jeg ude og sejle med båden. Jeg sad ved broen, og var ved at indstille den. Da jeg til sidst fik motoren til at gå helt fornuftigt, både i tomgang og ved fuld gas, kom der en ned på broen for at snakke med mig omkring båden. Jeg slukkede motoren på knappen til formålet. Siden har jeg ikke kunne få den til at gå optimalt.
Samme aften prøvede jeg lidt at se om jeg kunne få den igang igen. Der kunne jeg slet ikke starte den. Så jeg gad ikke mere.
Nu har jeg så fået den startet. Jeg kan godt give gas, men så snart den falder i omdrejninger, går motoren ud. Det er helt umuligt for den at holde i tomgang. (Den har faktisk altid gået rigtigt godt og jævnt i tomgang)
Jeg har haft karburatoren skilt ad 3-4 gange i dag. Motoren står i en stander, så jeg let kan teste den. Der er masser kompression, så jeg har ikke haft cylinderen af. Og den kører jo fint, når den får noget gas, så det er ikke cylinder eller stempel, der er problemet. For at starte den skal jeg holde for indsugningen på karburatoren, hive et par gange i træksnoren, give halv gas og så hive igen. Den vil ikke starte overhovedet ellers. Jeg har haft problemet før, hvor jeg bare tog karburatoren fra hinanden og samlede den igen - Så virkede den.
Det er en Kina-motor, der sidder deri. Jeg kan finde masser både på nettet, hvor motoren sidder i, men ingen steder hvor man kan købe dele til den. Jeg tror så mange dele fra f.eks. Zenoah passer på den.
Er der nogen, der har en idé til hvad der kan være galt? Jeg er virkelig helt blank.
Det er en 26 ccm benzinmotor. Der står SV IE34F på siden af cylinderen. Det nærmeste jeg lige kan finde på nettet, er den her: (link fjernet)
Vh. Tobias.
nov 2009
Følger: 24 Følgere: 23 RC-enheder: 8 Emner: 37 Svar: 276
apr 2009
Følger: 6 Følgere: 4 RC-enheder: 6 Emner: 15 Svar: 78
Jeg ved ikke hvordan benzinen bliver pumpet fra tanken og op i karburatoren. Jeg synes ikke jeg kan finde nogen dyse. Der sidder godt nok en nål, men den går ned i et hvidt plastikrør.
nov 2009
apr 2009
Der er billeder af karburatoren
aug 2009
Følger: 13 Følgere: 12 RC-enheder: 1 Emner: 3 Svar: 57
hvis d ikke virker prøv da a lån en anden carb... ells er det en utæthed utætheder ka findes v a sprøjte v d 40 på pakninger .. til en orientering bliver bensinen ikke pumpet igenem cyllle men trykket ved a der bliver skabt undertryk i krumtap....
apr 2009
nov 2009
nov 2009
apr 2009
Bo, den ene skrue der er, justerer blandingen af benzin og luft.
nov 2009
jul 2008
Følger: 54 Følgere: 165 RC-enheder: 5 Emner: 124 Svar: 1.154
som du selv siger alibaba og lign. steder er hvor man kan finde din motor men problemet er ved de org. bådmotorer fra alibaba og kina osv.. er at man som regel ikke kan købe reservedele til dem når de går i stykker desværre, det er kun meget få modeller der er dele til org.
men som du også selv siger synes jeg også din cabu. ser meget underlig ud også selvom det er en kinamotor "noname" men jeg er ikke mekanikker men ved mange af de motorer der passer dele med FG-Zenoah og Cy men ikke i alle skrue-huller men cabu. skulle der kunne komme en anden på evt. "Walbro" men ved at udstødnings hullerne til boltene er ca. 2-3 mm. mindre i en kinamotor altså afstanden imellem bolthullerne.
koplingen passer på FG størrelser bolte har selv lige samlet en nemlig idag :o) så du skulle kunne sætte en walbro på det var der på de to motorer jeg lige har solgt herinde :o)
men husk også hvis man skal indstille bådmotoren og have en dunk med vand der løber igennem vandslangerne imens man indstiller så den bliver kølet ned, men hvis det bare er hurtigt er det selvfølgelig ikke nødvendigt med køling på men er bedst og er mest sikkert...
da min Cy ikke kunne stå ordentligt og ikke ville stå i tomgang var det pga. utætheder og det var så min cylinder og forrør der var flækket vildt nok da jeg havde sejlet med den men den bare ikke gik ordentligt.....
grunden til det så var flækket var fordi jeg havde sejlet så vildt at min båd var væltet rundt og taget vand ind på de varme dele men havde ikke set det før flere gange efter jeg sejlede med den og den gik dårligere og dårligere.....
nu er den klar med anden motor osv. osv.... er en anden historie hehe :o)
håber du finder fejlen så du kan komme ud og sejle igen snart :o)
mvh."Ghost"
apr 2009
Benny: Den ser da noget mere brugelig og simpel ud, end det Kinabras jeg har nu
Ghost: Jeg har vandpumpe i min båd, og den er koblet til. Du kan se hvordan jeg har stillet den op i mit seneste fotoalbum
Jeg troede faktisk at udstødningen ville passe perfekt. Men heldigt min udstødning ikke fejler noget så :b
Jeg har godt set din hjemmelavede kobling. Den er super nice
Det lyder godt nok van(d)vittigt!
jul 2008
"Ghost"
apr 2009
Min adresse er:
Tobias Dejbjærg
Hassinghøj 13
9280 Storvorde
Jeg overfører så snart du siger hvad det koster
Så kan det vist ikke være toppakningen, Ghost.
nov 2009
prøv at få den igang, hold den på 50% gas og så sæt en light hen til din karburator.....så kan du se om der suges luft ind. du kan også gøre det med en stykke køkkenrulle.......modsat kan du gøre det samme, ved din udstødning, for at se tætheden.......
Benny B. jeg vil gi dig ret i, at den karb. du har der, er nemmere at justere ind og få dele til :=)
jul 2008
det skal jeg gører med nogle af mine både da der ikke er chooker på så det burde da bare være som man giver chooker eller ???
hva siger i andre om det ??? :o)
"Ghost"
nov 2009
jeg tror sgu din karb er gennem slidt, for at være ærlig.
Ghost:
ta og skift dem ud, med den model Benny B. viser tror faktisk du for en bedre motorgang og mindre slidtage på fingeren :=)
jul 2008
ej det er okay det er ikke hådt et hiv i snoren med finger på og så uden finger så springer de igang men de er nu også nye de motorer der og cabu. osv.... skal teste to benzinbåde en af dagene der er klar med nye motorer og kopligner og vandpumper "vakum" osv... nye udstødninger altid spænende og hører hvordan de lyder synes jeg hehe elsker motorgang og motorens lyde :o)
"Ghost"
nov 2009
feb 2009
Følger: 5 Følgere: 5 RC-enheder: 3 Emner: 3 Svar: 36
Ghost: Den kinamotor jeg havde i min båd, passede 100% udstødning med Zenoah ...
nov 2009
jul 2008
okay der er sikkert forskel på dem heh :o) jeg måtte bore 2-3 mm. størrer huller i den org. firkantede potte før den kunne komme over på en Cy men var ikke et stort problem bare i søjlebore-maskinen så er den i vinkel.... :o)
Bo O
normalt er der heller ikke chooker på både der skal man som sagt bruge fingeren som til kvinderne hehehee :o) normalt er det kun de billige cabu. der har chooker spjæld...... men en finger er rimmelig tæt så det er ikke noget problem og tror ikke der har noget med det og gører hans bådmotor ikke går som den skal......
hvis resten af cabu pakningerne er tætte skulle den starte op med finger i hullet........ :o))
håber nu bare ham tobias får gang i den igen... :o)
mvh."Ghost"
nov 2009
Det må da absolut være en fordel med en choker..........
men jeg håber da han for den igang......specielt i dette gode vejr hehe
apr 2009
Ghost: At sætte en finger for virker som choker, ja
Men tak for alle forhåbningerne
nov 2009
jeg har bare aldrig hørt om det før......meeeeen er jo også lidt noob, inden for rc-verden/rc-båd verden :=)
jul 2008
men man kan joh godt sejle med cabu. m. chooker men er kun normalt billig-motorerne der gør det... :o)
http://www.modellbaucenterlorenz.de/catalog/images/Decksverschluesse.jpg
"Ghost"
jul 2008
det behøver så ikke være den enste årsag til det ven :o)
Tobias D
er der sket fremskridt med din båd ??? :o)
"Ghost"
jul 2008
hvis tændrøret går sig en tur så starter den heller ikke ..
og hvis tændspolen går sig en tur så starter motoren heller ikke..
og nogle både sejler med tanke der ligner dem fra FG biler med gummiprop/pakning i ved slangerne og hvis den ikke slutter tæt ligepludselig pga. den bliver mør og slidt så starter din motor heller ikke El-strøm N
så der kan sagtens være flere årsager til en motor ikke vil starte og snakker af egen erfaring sidder ikke bare og spiller smart hvis der er nogen der skulle tro det, og siger det kun for og få belyst alle sagens sider så tobias kan komme i vandet igen evt.. :o))
de venligste hilsner fra "Ghost"
apr 2009
nov 2009
derfor man blot skal lave en simpel fejlfinding, nemlig udelukkelses metoden.
Den er så dejlig nem at bruge
jul 2008
super fedt er mega glad på dine vejne :o))
Bo
ja det har du ret i :o) men også sjovt men også irreterende hvis man ikke lige kan finde fejlen og skal lede videre heheheehe :o)
"Ghost"
nov 2009
fedest Tobias D.......så er du igen et glad legebarn.
apr 2009
apr 2009
nov 2009
en ridse giver jeg dig tildels ret i......
hvis din motor køre og den er varm, - så kommer der evt et sandkorn i den og når den så bliver kold og du vil starte den op, så er den ikke tæt nok til at kunne danne en ordentlig kompression.
Men det er ikke tit det sker, det høre til sjældenheder.
nov 2009
nov 2009
jul 2008
"Ghost"
nov 2009
jeg fandt lidt her om glødetal....
En tommelfingerregel:
Nøglen til valg af tændrør er den måde du kører på.
Varmt rør; Kører du hovedsagelig korte ture uden den store belastning, altså det vi kan kalde hyggekørsel, bør du vælge et varmt tændrør.
Koldt rør; kører du hovedsagelig længere ture, hvor motoren skal bestille noget, f.eks. når Nimbussen fungerer som transportmiddel, hvor den bliver godt og grundigt gennemvarm, bør du vælge et koldt tændrør.
Tilbage til toppen
Noget om glødetal og koderl
Under normale driftsforhold skal temperaturen i forbrændingsrummet være mellem 500o og 800o C.
Et koldt tændrør har højt glødetal. Det er derfor ikke tilbøjeligt til glødetænding. Arbejdstemperaturen er under 500o C, og derfor er der risiko for, at evt. koksafsætninger på tændrørets elektroder og isolator ikke bliver brændt væk. Det kan give dårlig motorgang og vanskelig start.
Et varmt tændør har lavt glødetal. Det giver minimum afsætning af koks. Arbejdstemperaturen kan komme op over 800o C og tændrøret bliver da så varmt, at der kan opstå glødetænding, tændingsbanken og evt. ødelagte stempler.
Moderne bilmotorer har ofte kompressionsforhold mellem 8:1 og 10:1. En tommelfingerregel er, at jo højere kompression en motor har, jo højere er arbejdstemperaturen og jo koldere tændrør har motoren brug for.
Nimbusmotoren derimod har et meget lavt kompressionsforhold på 5,4:1 med flade stempler og 5,7:1 med hvælvede stempler. Derfor har Fisker & Nielsen da også helt korrekt foreskrevet ret varme tændrør, f.eks. NGK B-6HS eller NGK BP-6HS .
Hos NGK betyder et lavt tal et varmt rør og et højt tal et koldt rør. Det varmeste rør har tallet 2 og det koldeste tallet 14. Det betyder, at hvis du normalt kører længere ture med høj fart, eller med høj belastning med sidevogn, vil motoren måske have bedre af at få et NGK B-7HS eller BP-7HS tændør - altså et koldere rør i stedet for det normale B6/BP6.
http://www.nimbuster.dk/tandr%F8rside.htm#Noget%20om%20gl%C3%B8detal
jul 2008
jeg nåede joh kun lige og sige det før du havde postet texten :o))
"Ghost"
nov 2009
hvad siger i egentlig til, at vi laver et sted, hvor man kan lægget enkelte adresser ind, bl.a. som den her, så man har en form for opslags side til lin, der er brugbar.
jul 2008
det kan vi da godt hvs det er til links der ikke er bådeforhandlere for vi har en tråd til forhandlere af både og båd-dele men vi kunne joh godt lave en til godt butikker og steder man kan handle evt.... :o)
bare tråden har en god overskrift som er brugbar lang tid frem, overskriften er også den man leder efter i indlæg gør jeg ivertfald heh :o)
"Ghost"
nov 2009
jul 2008
"Ghost"
Hjælp til bådmotor.
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside