{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.628 visninger | Oprettet:

Hjælp til bådmotor. {{forumTopicSubject}}

Hej RC galleri.

Motoren i min Volvo B-24 driller.
I mandags var jeg ude og sejle med båden. Jeg sad ved broen, og var ved at indstille den. Da jeg til sidst fik motoren til at gå helt fornuftigt, både i tomgang og ved fuld gas, kom der en ned på broen for at snakke med mig omkring båden. Jeg slukkede motoren på knappen til formålet. Siden har jeg ikke kunne få den til at gå optimalt.

Samme aften prøvede jeg lidt at se om jeg kunne få den igang igen. Der kunne jeg slet ikke starte den. Så jeg gad ikke mere.

Nu har jeg så fået den startet. Jeg kan godt give gas, men så snart den falder i omdrejninger, går motoren ud. Det er helt umuligt for den at holde i tomgang. (Den har faktisk altid gået rigtigt godt og jævnt i tomgang)

Jeg har haft karburatoren skilt ad 3-4 gange i dag. Motoren står i en stander, så jeg let kan teste den. Der er masser kompression, så jeg har ikke haft cylinderen af. Og den kører jo fint, når den får noget gas, så det er ikke cylinder eller stempel, der er problemet. For at starte den skal jeg holde for indsugningen på karburatoren, hive et par gange i træksnoren, give halv gas og så hive igen. Den vil ikke starte overhovedet ellers. Jeg har haft problemet før, hvor jeg bare tog karburatoren fra hinanden og samlede den igen - Så virkede den.

Det er en Kina-motor, der sidder deri. Jeg kan finde masser både på nettet, hvor motoren sidder i, men ingen steder hvor man kan købe dele til den. Jeg tror så mange dele fra f.eks. Zenoah passer på den.

Er der nogen, der har en idé til hvad der kan være galt? Jeg er virkelig helt blank.

Det er en 26 ccm benzinmotor. Der står SV IE34F på siden af cylinderen. Det nærmeste jeg lige kan finde på nettet, er den her: (link fjernet)

Vh. Tobias.




Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp til bådmotor.
  • #1   13. maj 2010 har du tjekket omr din dyse sidder rigtig


  • #2   13. maj 2010 Jeg roder meget med knallerter og sådan, og den karburator der sidder på båden ligner intet jeg har set før.

    Jeg ved ikke hvordan benzinen bliver pumpet fra tanken og op i karburatoren. Jeg synes ikke jeg kan finde nogen dyse. Der sidder godt nok en nål, men den går ned i et hvidt plastikrør.


  • #3   13. maj 2010 prøv lige at tage et par billeder, så jeg kan følge med......det er lidt nemmere smiley

  • #4   13. maj 2010 http://www.rcgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=12823

    Der er billeder af karburatoren smiley


  • #5   13. maj 2010 start med at justere standard instilling 1.5 på high ...og 1,5 på low...
    hvis d ikke virker prøv da a lån en anden carb... ells er det en utæthed utætheder ka findes v a sprøjte v d 40 på pakninger .. til en orientering bliver bensinen ikke pumpet igenem cyllle men trykket ved a der bliver skabt undertryk i krumtap....


  • #6   13. maj 2010 Jeg har ingen H og L skruer. Du kan lige se billederne af karburatoren i det fotoalbum jeg har linket til smiley

  • #7   13. maj 2010 hmmmmmm den ser sgu da underlig ud,,,,,,der må da være et sted at stille den ind


  • #8   13. maj 2010 hmmmm Tobias.....er den membran-styret?


  • #9   13. maj 2010 Benny, hulafstanden er 31 mm. Det lyder bare super godt, hvis du har en der kan passe. smiley

    Bo, den ene skrue der er, justerer blandingen af benzin og luft. smiley


  • #10   13. maj 2010 jeg er 99.99 % sikker på der er en utæthed et sted.

  • #11   13. maj 2010 hej Tobias D :o)

    som du selv siger alibaba og lign. steder er hvor man kan finde din motor men problemet er ved de org. bådmotorer fra alibaba og kina osv.. er at man som regel ikke kan købe reservedele til dem når de går i stykker desværre, det er kun meget få modeller der er dele til org.

    men som du også selv siger synes jeg også din cabu. ser meget underlig ud også selvom det er en kinamotor "noname" men jeg er ikke mekanikker men ved mange af de motorer der passer dele med FG-Zenoah og Cy men ikke i alle skrue-huller men cabu. skulle der kunne komme en anden på evt. "Walbro" men ved at udstødnings hullerne til boltene er ca. 2-3 mm. mindre i en kinamotor altså afstanden imellem bolthullerne.

    koplingen passer på FG størrelser bolte har selv lige samlet en nemlig idag :o) så du skulle kunne sætte en walbro på det var der på de to motorer jeg lige har solgt herinde :o)

    men husk også hvis man skal indstille bådmotoren og have en dunk med vand der løber igennem vandslangerne imens man indstiller så den bliver kølet ned, men hvis det bare er hurtigt er det selvfølgelig ikke nødvendigt med køling på men er bedst og er mest sikkert...

    da min Cy ikke kunne stå ordentligt og ikke ville stå i tomgang var det pga. utætheder og det var så min cylinder og forrør der var flækket vildt nok da jeg havde sejlet med den men den bare ikke gik ordentligt.....

    grunden til det så var flækket var fordi jeg havde sejlet så vildt at min båd var væltet rundt og taget vand ind på de varme dele men havde ikke set det før flere gange efter jeg sejlede med den og den gik dårligere og dårligere.....

    nu er den klar med anden motor osv. osv.... er en anden historie hehe :o)


    håber du finder fejlen så du kan komme ud og sejle igen snart :o)



    mvh."Ghost"


  • #12   13. maj 2010 Bo: Det er jeg også ret sikker på. Men det kan også være tændrøret og karburatoren.

    Benny: Den ser da noget mere brugelig og simpel ud, end det Kinabras jeg har nu smiley Og du siger jeg må få den, hvis jeg selv betaler portoen?

    Ghost: Jeg har vandpumpe i min båd, og den er koblet til. Du kan se hvordan jeg har stillet den op i mit seneste fotoalbum smiley

    Jeg troede faktisk at udstødningen ville passe perfekt. Men heldigt min udstødning ikke fejler noget så :b
    Jeg har godt set din hjemmelavede kobling. Den er super nice smiley

    Det lyder godt nok van(d)vittigt! smiley Min er (heldigvis) ikke flækket. Men derfor kan bundpakningen vel godt være gået. Jeg går ud fra topstykke og cylinder er i ét stykke, ligesom på en pocketbike smiley


  • #13   13. maj 2010 ja de er ligesom pocketbike cylinder sammenstøbt .o)






    "Ghost"


  • #14   13. maj 2010 Det lyder virkelig godt, Benny! smiley

    Min adresse er:

    Tobias Dejbjærg
    Hassinghøj 13
    9280 Storvorde

    Jeg overfører så snart du siger hvad det koster smiley

    Så kan det vist ikke være toppakningen, Ghost. smiley


  • #15   13. maj 2010 jeg tvivler på det er dit tændrør, da du skal ha en finger på, for at starte den........
    prøv at få den igang, hold den på 50% gas og så sæt en light hen til din karburator.....så kan du se om der suges luft ind. du kan også gøre det med en stykke køkkenrulle.......modsat kan du gøre det samme, ved din udstødning, for at se tætheden.......


    Benny B. jeg vil gi dig ret i, at den karb. du har der, er nemmere at justere ind og få dele til :=)


  • #16   13. maj 2010 holde for indsugningen på karburatoren siger du :o)

    det skal jeg gører med nogle af mine både da der ikke er chooker på så det burde da bare være som man giver chooker eller ???

    hva siger i andre om det ??? :o)





    "Ghost"


  • #17   13. maj 2010 Tobias:
    jeg tror sgu din karb er gennem slidt, for at være ærlig.

    Ghost:
    ta og skift dem ud, med den model Benny B. viser tror faktisk du for en bedre motorgang og mindre slidtage på fingeren :=)


  • #18   13. maj 2010 Bo O

    ej det er okay det er ikke hådt et hiv i snoren med finger på og så uden finger så springer de igang men de er nu også nye de motorer der og cabu. osv.... skal teste to benzinbåde en af dagene der er klar med nye motorer og kopligner og vandpumper "vakum" osv... nye udstødninger altid spænende og hører hvordan de lyder synes jeg hehe elsker motorgang og motorens lyde :o)

    "Ghost"


  • #19   13. maj 2010 det er sgu også fedt........

  • #20   14. maj 2010 Bo O: Der er normalt ikke choker på en Walbro tuningskarburator ....

    Ghost: Den kinamotor jeg havde i min båd, passede 100% udstødning med Zenoah ...


  • #21   14. maj 2010 Anders J......det skal nok passe, men så er der jo blot endnu større chance for, at der er en utæthed, da han skal holde en finger for, for at kunne starte den........det er da min helt klare opfattelse, eftersom, det er samme reaktion, som hos en mc, der er utæt ved en karb/brændstofslange. Eller en slidt karb.

  • #22   14. maj 2010 Anders J

    okay der er sikkert forskel på dem heh :o) jeg måtte bore 2-3 mm. størrer huller i den org. firkantede potte før den kunne komme over på en Cy men var ikke et stort problem bare i søjlebore-maskinen så er den i vinkel.... :o)

    Bo O
    normalt er der heller ikke chooker på både der skal man som sagt bruge fingeren som til kvinderne hehehee :o) normalt er det kun de billige cabu. der har chooker spjæld...... men en finger er rimmelig tæt så det er ikke noget problem og tror ikke der har noget med det og gører hans bådmotor ikke går som den skal......

    hvis resten af cabu pakningerne er tætte skulle den starte op med finger i hullet........ :o))


    håber nu bare ham tobias får gang i den igen... :o)






    mvh."Ghost"



  • #23   14. maj 2010 hmmmmmmmm ingen choker.............?????
    Det må da absolut være en fordel med en choker..........

    men jeg håber da han for den igang......specielt i dette gode vejr hehe


  • #24   14. maj 2010 Bo: Jeg har altid skulle haft en finger på for at starte den første gang. Når så den har været igang, har jeg normalt altid bare kunne starte den. Det er så ikke tilfældet længere smiley Det kan godt ske min karburator er færdig. Det er sikkert elendig kvalitet jo, og jeg har ejet båden i et år uden overhovedet at gøre noget ved motoren smiley Men det er ihvertfald ikke normalt, at man ikke kan starte den uden at sætte en finger for karburatoren.

    Ghost: At sætte en finger for virker som choker, ja smiley

    Men tak for alle forhåbningerne smiley


  • #25   14. maj 2010 ok

    jeg har bare aldrig hørt om det før......meeeeen er jo også lidt noob, inden for rc-verden/rc-båd verden :=)


  • #26   15. maj 2010 hvis man ikke gider og bruge fingeren og man skal have en fin sag og bruge kan man montere denne her så ser det godt ud samtidigt ....

    men man kan joh godt sejle med cabu. m. chooker men er kun normalt billig-motorerne der gør det... :o)

    http://www.modellbaucenterlorenz.de/catalog/images/Decksverschluesse.jpg





    "Ghost"


  • #27   18. maj 2010 El-strøm N
    det behøver så ikke være den enste årsag til det ven :o)

    Tobias D
    er der sket fremskridt med din båd ??? :o)






    "Ghost"


  • #28   18. maj 2010 El-strøm N

    hvis tændrøret går sig en tur så starter den heller ikke ..

    og hvis tændspolen går sig en tur så starter motoren heller ikke..

    og nogle både sejler med tanke der ligner dem fra FG biler med gummiprop/pakning i ved slangerne og hvis den ikke slutter tæt ligepludselig pga. den bliver mør og slidt så starter din motor heller ikke El-strøm N

    så der kan sagtens være flere årsager til en motor ikke vil starte og snakker af egen erfaring sidder ikke bare og spiller smart hvis der er nogen der skulle tro det, og siger det kun for og få belyst alle sagens sider så tobias kan komme i vandet igen evt.. :o))

    de venligste hilsner fra "Ghost"


  • #29   18. maj 2010 Ghost: Jeg fik en karburator af Benny B, og nu kører den sku igen. smiley Det er lækkert!

  • #30   18. maj 2010 eller et brændt stempel, en ridse i cylinderen, ................der kan være et utal af fejl......
    derfor man blot skal lave en simpel fejlfinding, nemlig udelukkelses metoden.
    Den er så dejlig nem at bruge smiley


  • #31   18. maj 2010 Tobias D

    super fedt er mega glad på dine vejne :o))


    Bo

    ja det har du ret i :o) men også sjovt men også irreterende hvis man ikke lige kan finde fejlen og skal lede videre heheheehe :o)




    "Ghost"


  • #32   18. maj 2010 hehe det er rigtig Ghost

    fedest Tobias D.......så er du igen et glad legebarn.


  • #33   18. maj 2010 Ja, det er jeg sku. smiley Der mangler stadig lige noget indstilling. Sidst gik motoren ud på vej ind i indsejlingen til havnen. Det resulterede i en aften ro-tur med mig og min far ud efter den. smiley

  • #34   19. maj 2010 Ja, det har du ret i. smiley

  • #35   19. maj 2010 hehe jo da. det kan da sagtens ske.....husk på, at selvom du tjekker dit tændrør, ved at sætte ledning på og tjekke om der er gnist, så ved du ikke om det fungere, før det kommer under tryk. Vi havde et tændrørs-kammer, der kom tryk under og man kunne se ind i, der hvor jeg stod i lære som mc-mekaniker.....den målte tændrørets belastning under tryk og man kunne se om gnisten var blå, eller gul.

    en ridse giver jeg dig tildels ret i......

    hvis din motor køre og den er varm, - så kommer der evt et sandkorn i den og når den så bliver kold og du vil starte den op, så er den ikke tæt nok til at kunne danne en ordentlig kompression.
    Men det er ikke tit det sker, det høre til sjældenheder.


  • #36   19. maj 2010 men det skal så samtidig siges, at igennem denne diskution, tror jeg vi alle har lært lidt. Og det er jo ekstrem positivt.....

  • #37   19. maj 2010 det kan jeg kun give dig ret i ;=)

  • #38   19. maj 2010 jeah det er noget mærkeligt noget de tændrør jeg købte et helt nt tændrør i husquvana center og de havde så kun e med højere glødetal men jeg sagde bare giv mig det alligevel men skulle jeg aldrig have gjordt for det vil ikke tænde motoren selvom det er spritnyt men glødetal har åbentbart meget og sige også ???





    "Ghost"


  • #39   19. maj 2010 ja for dælen.......det har næsten alt at sige.
    jeg fandt lidt her om glødetal....

    En tommelfingerregel:
    Nøglen til valg af tændrør er den måde du kører på.
    Varmt rør; Kører du hovedsagelig korte ture uden den store belastning, altså det vi kan kalde hyggekørsel, bør du vælge et varmt tændrør.
    Koldt rør; kører du hovedsagelig længere ture, hvor motoren skal bestille noget, f.eks. når Nimbussen fungerer som transportmiddel, hvor den bliver godt og grundigt gennemvarm, bør du vælge et koldt tændrør.

    Tilbage til toppen



    Noget om glødetal og koderl

    Under normale driftsforhold skal temperaturen i forbrændingsrummet være mellem 500o og 800o C.


    Et koldt tændrør har højt glødetal. Det er derfor ikke tilbøjeligt til glødetænding. Arbejdstemperaturen er under 500o C, og derfor er der risiko for, at evt. koksafsætninger på tændrørets elektroder og isolator ikke bliver brændt væk. Det kan give dårlig motorgang og vanskelig start.

    Et varmt tændør har lavt glødetal. Det giver minimum afsætning af koks. Arbejdstemperaturen kan komme op over 800o C og tændrøret bliver da så varmt, at der kan opstå glødetænding, tændingsbanken og evt. ødelagte stempler.

    Moderne bilmotorer har ofte kompressionsforhold mellem 8:1 og 10:1. En tommelfingerregel er, at jo højere kompression en motor har, jo højere er arbejdstemperaturen og jo koldere tændrør har motoren brug for.

    Nimbusmotoren derimod har et meget lavt kompressionsforhold på 5,4:1 med flade stempler og 5,7:1 med hvælvede stempler. Derfor har Fisker & Nielsen da også helt korrekt foreskrevet ret varme tændrør, f.eks. NGK B-6HS eller NGK BP-6HS .

    Hos NGK betyder et lavt tal et varmt rør og et højt tal et koldt rør. Det varmeste rør har tallet 2 og det koldeste tallet 14. Det betyder, at hvis du normalt kører længere ture med høj fart, eller med høj belastning med sidevogn, vil motoren måske have bedre af at få et NGK B-7HS eller BP-7HS tændør - altså et koldere rør i stedet for det normale B6/BP6.

    http://www.nimbuster.dk/tandr%F8rside.htm#Noget%20om%20gl%C3%B8detal



  • #40   19. maj 2010 hehe ven Bo det var godt nok hurtigt skrevet alt den text hehhehe :o)

    jeg nåede joh kun lige og sige det før du havde postet texten :o))




    "Ghost"


  • #41   19. maj 2010 hehe dog ikke skrevet, men hente fra den side ;=) kunne nok ikke selv forklare det nemmere, samt der står mere om tændrør og grund til glødetal.........den er såmænd meget god......

    hvad siger i egentlig til, at vi laver et sted, hvor man kan lægget enkelte adresser ind, bl.a. som den her, så man har en form for opslags side til lin, der er brugbar.


  • #42   19. maj 2010 Bo O

    det kan vi da godt hvs det er til links der ikke er bådeforhandlere for vi har en tråd til forhandlere af både og båd-dele men vi kunne joh godt lave en til godt butikker og steder man kan handle evt.... :o)

    bare tråden har en god overskrift som er brugbar lang tid frem, overskriften er også den man leder efter i indlæg gør jeg ivertfald heh :o)




    "Ghost"


  • #43   19. maj 2010 jeg tænker mere på links, hvor man kan søge hjælp eller oplysninger. Nu som den jeg lige har lagt om glødetal.

  • #44   19. maj 2010 nå på den måde der ven der laver du joh bare et oplæg så og kalder det et eller andet godt i overskriften så kan vi samle dem derinde .o)



    "Ghost"


Kommentér på:
Hjælp til bådmotor.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce