{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.358 visninger | Oprettet:

Anvendelse af PayPal ved handler {{forumTopicSubject}}

Jeg har oplevet ved par handler, at det ikke er alle der har prøvet og/eller er tryg ved at anvende PayPal som betaling ved private handler med f.eks. R/C udstyr. Jeg har derfor besluttet at lave dette indlæg, der forklarer hvordan det foregår, og hvorfor det er en fordel for både køber og sælger.

Hvis man skal handle med en ukendt, er det naturligt, at både køber og sælger vil sikre sig mest muligt. Umiddelbart er det ikke muligt at sælger får pengene inden han sender varen og at køber er sikret mod at sende penge uden at modtage varen.

Ved bealing via PayPal kan begge dele opfyldes. Hvis sælger beder om en betaling, har PayPal en procedure for at oprette en klagesag ved manglende modtagelse, og hvis pengene trækkes via et kreditkort er der også den sikkerhed bankerne normalt yder for køb foretaget på den måde.

Det er naturligvis en forudsætning at både køber og sælger har en PayPal konto.

Proceduren er, at sælger beder om betaling fra køber. Når køber godkender betalingen, kan sælger se at pengene er kommet, og han kan sende varen.

Når der bedes om betaling, er der et gebyr på 3,4% af den forespurgte sum + 2,60 kr, og ligesom med porto er det vigtigt at blive enige om hvem der skal betale gebyret. Normalt vil jeg sige køber, da det typisk er for hans sikkerheds skyld, at denne betalingsmetode vælges.

Hvis det er sælger der skal betale, skal det aftalte beløb angives i forespørgslen om betaling - når sælger modtager pengene er gebyret fratrukket.

Hvis det er køber der skal betale gebyret, skal det lige regnes ud hvor stort beløbet skal være for at sælger får det aftalte beløb når gebyret er fratrukket. Benyt denne formel.

Beløb der skal forespørges = ( Aftalt beløb til sælger + 2,60 ) / 0,966.

I forhold til dokumentation af modtagelsen, kan det altid anbefales at sende som pakke, da Track and Trace vil understøtte en sælgers påstand om at varen er leveret - det er ikke muligt ved forsendelse som brevpost.

God fornøjelse med en nem og sikker måde at håndtere betaling på ved handel mellem private smiley

VH Poul Steen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anvendelse af PayPal ved handler
  • #1   15. nov 2012 Fin beskrivelse - sådan har jeg handlet herinde flere gange.
    Hverken køber eller sælger noget blot ved konto overførsel.

    I beskrivelsen mangler at det lige at sælger får pengene ind på hans paypal konto.
    Her kan sælger vælge at lade beløbet stå og bruge det til andre betalinger, eller også kan sælger vælge at overføre det til egen konto. At overføre det til egen konto tager nogen dage da det foregår ligesom en konto overførsel fra ud landet.

    Paypal er også et fantastisk betalings middel på diverse online shops - fantastisk på den måde at det for en som køber er uhyre let at få pengene igen hvis ikke varen er leveret.

    Har et eksempel fra i år. Jeg bestiller en del Tamiya TS maling i en Engelsk online shop. Da det ikke er ankommet efter 7 hverdage kontakter jeg shoppen for at bede om et TT nummer. Dette har de ikke og bla bla bla en masse om jeg skal være tålmodig osv. osv.. Efter 3 uger er der stadigt ikke ankommet noget som helst - butikken er ikke ret hjælpsom og svarer ikke på min henvendelse omkring manglende levering.
    Da denne handel var lavet via Paypal opretter jeg blot en "dispute" som det hedder på engelsk via paypal - skriver blot at jeg ikke har fået mine varer.
    Der går ikke engang 6 timer - så har jeg pengene retur.

    Der går så mange skrøner omkring svindel med Paypal, de omhandler udlændinge der køber dyre varer og biler og vil betale pr. Paypal - I sandhed er der ikke ret meget at være nervøs for hvis man er lidt vågen - man skal selvfølgeligt da ikke hoppe på en "falsk" mail fra Paypal der omhandler at man har modtaget et beløb - tjek din konto om du faktisk har modtaget dine penge.

    Er Paypal så for godt til at være sandt? Nej det er det ikke der er jo også et par dårlig domme som:

    Sælger eller køber skal betale gebyr som allerede beskrever, men det er jo det som Paypal lever af.

    Paypal har ved betaling ikke altid de mest, for dig, lukrative veksel rater - men dette er heller ikke altid tilfældet hvis du betaler med almindeligt kredit kort.

    Har lavet mere end 200 handler via Ebay m.v. hvor jeg har benyttet Paypal - og det har altid virket !

    Paypal er omspændt af en masse usande myter og rygter omkring svindel - 99,9% af dem er opstået ud fra hvad nogen tror de har hørt, eller opfundet blot fordi det er nyt for en og ikke lige noget man kender til.

    Paypal er kommet for at blive - og det er pisse smart !


  • #2   15. nov 2012 Jan: Lad os nu antage at du havde modtaget malingen efter et par uger og du alligevel valgte at tage røven på sælger og melde til Paypal at du ikke havde modtaget varen, og Paypal så gav dig pengene tilbage (6timer efter).

    Hvordan står sælger så? han har mistet sine varer og mistet sine penge...

    Sælger kan så kun skrive til paypal at han har sendt varen, men det vil så være påstand mod påstand hvis ikke sælger har sendt med T&T nr. Hvem vælger paypal så at tro på...


  • #3   15. nov 2012 @Rasmus: Det er lige præcis den situation jeg henviser til når jeg skriver at det altid anbefales at sende som pakkepost for at sikre at sælger kan dokumentere at varen er afsendt og modtaget af køber.

  • #4   15. nov 2012 En vare til feks. 100kr, den vil man typisk ikke bruge 85kr på at sende...

    Så der vil være nogle tilfælde hvor man ikke sender som pakkepost, Og der vil det bare sur røv for sælger hvis køber vil snyde...


  • #5   15. nov 2012 Hvis jeg skulle bruge Paypal ved RCG handler, så skal ALT sendes som pakkepost. Trist med den høje pris, men det er så min egen forsikring.

    Bare der var en suveræn god løsning for alle! Nå ja, at mødes...men ikke altid lige nemt.


  • #6   15. nov 2012 @Rasmus: Jeg har lige gennemført to handler henholdsvis 350,- og 600,- (uden Paypal afgiften). I begge tilfælde var jeg køber, og i begge tilfælde valgte sælger at sende som brevpost for at spare penge.

    Jeg opfatter PayPal som købers forsikring for at kunne få pengene igen hvis varen ikke modtages eller på anden vis ikke lever op til det aftalte.

    Jeg opfatter pakkepost som værende sælgers forsikring mod at en modtager påstår at varen ikke er kommet og derfor kræver pengene igen uberettiget.

    Derfor er det min grundholdning, at PayPal gebyret skal betales af køber, og at udgiften ved at sende som pakkepost bør dækkes af sælger.

    Det er så op til den enkelte køber om man tør spare gebyret og lave en direkte bankoverførsel, ligesom det må være op til den enkelte sælger om pakkeportoen skal spares væk, med den risiko det indebærer.

    Jeg er glad for kommentarerne - denne tråd er ved at udvikle sig til en gennemgang af alle de ting man skal overveje som både køber og sælger inden man beguver sig ud i handel over nettet med andre privatpersoner.


  • #7   15. nov 2012 @rasmus l

    Ja i teorien kunne køber vælge at snyde sælgeren, men fordi der er betalt med Paypal VS kredit kort gør jo ikke at man ville kunne snyde i en sådan situation.
    Havde jeg betalt med Mastercard havde jeg jo kontaktet banken og fået betalingen tilbageført da varen ikke var leveret. Med Paypal er denne procedure blot lettere og oftest hurtigere. Når en butik vælger at udbyde mulig betaling via Paypal siger de jo selv ja til de betingelser det medfører, de siger ligeledes jo ja til at betale det gebyr der nu engang er. MEN for butikken kan dette ABSOLUT også ses som en fordel at udbyde Paypal - os forbrugere der sidder og savler over et eller andet kan gennemføre en handel og betaling i et snuptag uden at skulle have kredit kortet fundet frem og indtaste oplysningerne. Det kalder man "hurtige penge" - når noget er nemt er det med til øge omsætningen.

    At butikker så vælger at sende noget ultra discount uden tracking på pakken er jo også deres valg i et tilfælde som det jeg bringeer frem - altså en tilsyneladende kalkuleret risiko butikken selv vælger at påtage sig.

    Nu forholder det sig jo ikke sådant at Paypal blot tilbagefører pengene uden videre - hvad der sker når man opretter en klage eller "dispute" som det hedder beror jo på en individuel vurdering. I mit eksempel har jeg over 200 betalinger og handler der er gennemført til UG - mange med meget større beløb end dette. Herfor vil jeg sikkert nok virke umiddelbart troværdig når jeg melder at en betalt vare ikke er leveret. I bund og grund ved jeg jo ikke om køberen pludseligt kunne trække en kanin op af hattten og via TT bevise at jeg faktisk havde underskrevet for leveringen af varen.

    Når alt dette er salgt er fordelen ved Paypal størst for køberen af varen - det er køberen der opnår den bedste sikkerhed.
    En anden fordel er jo at betaler køber via Paypal vil sælger få sekunder efter kunne se sine penge - herved kan varen sendes hurtigere og der kan spares tid.

    Snyd kan kan jo altid lave begge veje - men mener nu alligevel Paypal er et glimrende alternativ til blot konto overførsel - vel og mærket hvis alle har rent mel i posen.
    Blot som privat at sende noget som pakke er jo ej heller ikke den ultimative sikkerhed - køberen kan jo trods der er fuld tracking jo påstå at han modtog en tom kasse !


  • #8   15. nov 2012 privatbetaling.dk

  • #9   16. nov 2012 Super svar fra jer begge to smiley

    Jeg har også selv brugt paypal over 100gange (handler meget på ebay)

    Men jeg havde tit tænkt på det scenarie med at hvis jeg som køber sendte noget og modtager så modtog det og alligevel meldte til Paypal at han ikke havde modtaget det.

    Jeg blev klogere og bliver ved med at bruge paypal så meget jeg kan smiley


  • #10   29. nov 2012 Hej.

    Fin gennemgang af paypal.
    Jeg mangler dog lige at få opklaret noget.

    hvis du har købt noget af mig og det er mig der skal modtaget penge, hvilke oplysninger skal du så bruge for at overføre penge til min paypal acc?

    jeg har nemlig en fra UK der gerne vil købe min RC8.2e og han overføre 270£ hvor meget tager paypal så?

    pfh. Tak

    mvh. Kenneth


  • #11   30. nov 2012 Hej Kenneth.

    Jeg har svaret som PM, men jeg skriver det også lige her, så alle kan få gavn af det.

    Sælger skal kende købers PayPal ID. Sælger går ind under 'Request Money'. Der angives købers PayPal ID og at der er tale om et varesalg ('Goods').

    Køber skal efterfølgende logge på sin PayPal og godkende forespørgslen.

    Håber det var svar nok smiley

    /PS


  • #12   30. nov 2012 Vedr hvor meget paypal tager kig her:
    https://www.paypal.com/dk/cgi-bin/webscr?cmd=_display-receiving-fees-outside


  • #13   30. nov 2012 God pointe, Jan. Den formel jeg har anvendt i mit første indlæg gælder for handler op til og med 20.000,- kr. For beløb derover skal der korrigeres i forhold til gebyrtaksterne i det link Jan har angivet.

Kommentér på:
Anvendelse af PayPal ved handler

Annonce