{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.224 visninger | Oprettet:

Kasper S
Kasper S
Tilmeldt:
29. nov 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Batterier til E-revo {{forumTopicSubject}}

Hey.
Er ret grøn i Rc verden.

Har købt mig en brugt E-Revo Brushless. Den er ganske standart. Hvilke lipo batterier vil i anbefale mig at køre med. Og hvorfor.

Er bange for at købe et eller andet og så det enten går for langsomt eller er for voldsomt så det evt kunne skade Esc eller motor.
Så ville jeg høre om der var nogle kloge hoveder det kunne gøre mig lidt klogere på hvad jeg bør vælge.

På forhånd tak ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Batterier til E-revo
  • #1   29. nov 2017 Er det en 1/16 eller en 1/8 version?
    Bare for at gøre det nemmere for folk at forslå de rette batterier til netop din model.


  • Kasper S
    Kasper S Tilmeldt:
    nov 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #2   30. nov 2017 Ups glemte jeg. Det en str. 1/8

  • #3   30. nov 2017 Lad mig lige tage den del med "for voldsomt":
    Du kan som udgangspunkt IKKE købe for voldsomme batterier, så længe du holder dig til de anbefalede celle-antal. DVS max seks celler. Det kan klares med to to-cellers batterier i serie, to tre-cellers batterier i serie (så kører den hurtigt!). Man kunne i princippet også bruge ét fire-, fem-, eller seks-cellet batteri, men i praksis tror jeg ikke der er plads pga de to batterirum.

    Så to to- eller tre-cellede batterier, med så mange mAh som der er fysisk plads til (se målene på det specifikke batteri du kigger på og sammenlign), og så et C-tal på typisk 40 og opefter. Det er mit bud.


  • Kasper S
    Kasper S Tilmeldt:
    nov 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #4   30. nov 2017 Tak for svar Jakob smiley

    C tal hvad er det ?

    Og hvad skal jeg gå efter for nogle batterier vis jeg også gerne vil have Ok med køretid.

    Hvad ville du selv fortrække at køre med ? smiley


    De batterier jeg har nu er 2x3s med 5000 ampere i hver mener jeg.
    De holder enlig okay længe men de er oppustede og var det da jeg købere dem,"de fulgte med da jeg købte bilen" så blevet forslået at skille med af med dem og købe nogle nye.

    Synes dig det er mærkeligt at da jeg var ude og prøve køre bilen inden jeg købte den, der gik den på baghjul. Og det gør den ikke nu



  • #5   1. dec 2017 C tallet er det tal som fortæller dig hvor meget du kan suge ud af batteriet altså hvor mange Ampere det afgiver henholdsvis ved kontinuerlig/permanent belastning og i spidsbelastning (max 10 sekunder)

    Har du et batteri på ja lad os bare sige 5000mAh /5A med C tallene 20/40
    Så tager du de 5A og ganger det med 20 og med 40
    5 X 20 = 100A I kontinuerlig belastning
    5 X 40 = 200A i spidsbelastning.(Max 10 sekunder)

    Det du kan/skal bruge C tallet til at at regne ud om dit motor sæt suger for mange A ved brug.
    De fleste ESC'er har opgivet hvor mange A de suger under brug både kontinuerlig og max belastning.

    Har du en ESC som suger op til 120A i kontinuerlig brug så dur det ikke at have batterier som kun kan levere 100A så skal du op i noget som kan levere 150A da der bør være en sikkerheds margen mellem hvad batteriet kan levere og hvad ESC'en suger.

    En anden lille ting hvis ikke du ved det er at når du lader dine LiPo batterier så bør du ikke lade dem med mere end maksimalt 1 C hvilket vil sige batteriets kapacitet og med en 5000 mAh/5A pakke kan du lade med maksimalt 5000mAh/5A på din lader. Håber det giver mening. nogle batterier kan lades med et større C tal men så skal det være oplyst på pakken eller i de papirer som evt. følger med når du køber nye pakker.
    Håber det giver mening ellers spørger du bare.

    Hvad angår køretid så hænger køretid og batteriernes kapacitet sammen.
    Lad os sige du kan køre 20 minutter på dine 5000mAh batterier og du skifter til 6500mAh så kan det være du kan køre 30 minutter eller mere alt efter din køre stil (hvor aggressive du er på gassen) samt evt underlag.) Men i bund og grund jo flere mAh jo længere køretid.

    Hvilke batterier der kan anbefales til din Revo vil jeg lade andre om at forslå.


  • #6   1. dec 2017 Jeg synes Dannys kommentar forklarer det tekniske fint. Så kan jeg komme med et praktisk forslag:

    Når man kører en 1/8 så er det en god idé at antage den sluger op til 150A når du går til den. Derudover skal du have lidt råderum hvis batterifabrikanten var lidt large med tallene, så regn med at dit batteri skal kunne levere 200A. Hvis du er på et budget så er det OK med 200A i 10 sekunder, men hvis du bare vil have batterier der holder fra starten så led efter nogen der kan klare 200A kontinuerligt. De kan nemlig stadig fås billigt.

    Det vil sige et batteri på 5000 mAh skal have et C-tal på 40 eller derover.
    For at få god køretid er 5000 mAh et minimum. Finder du nogle billige der, så køb fire - så kan du skifte hvis et sæt's tid ikke er nok.
    Du kunne også finde et batteri på f.eks 8000 mAh - men så skal du huske at måle/tjekke om det kan være i boksen! 8000 mAh, ja så er 25C nok til at give 200A i drift.

    Her har jeg et link til et batteri der kun kan levere 150 Ampere. Til gengæld er det utrolig billigt for et 3S'er, så det er værd at overveje. Jeg har faktisk selv købt et par stykker til en tørstig bil men ikke kørt med den endnu:
    https://hobbyking.com/en_us/turnigy-5000mah-3s-30c-lipo-pack-xt-90.html

    Der er også et her, men husk at tjekke str. på begge batterier før du køber noget:
    https://hobbyking.com/en_us/zippy-compact-6200mah-3s-40c-lipo-pack.html

    Hvad stik angår, så skal du have nogen at lodde på disse batterier, de kommer ofte med et "forkert" stik i forhold til hvad vi har på vores biler...


Kommentér på:
Batterier til E-revo

Annonce