{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.397 visninger | Oprettet:

Fra Kul motor til Brushless motor. {{forumTopicSubject}}

Jeg er kommet lidt i tvivl, så håber i kan hjælpe.
Hvis man opgraderer fra kul motor til brushless motor, skal man så ændre gearingen eller bruge den man har som udgangspunkt. Escén bliver også ændret, når jeg for brushless monteret i den.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fra Kul motor til Brushless motor.
  • #1   30. okt 2018 Hvad er den?

  • #2   30. okt 2018 Hvis det er gearingen du spørger om, så sidder der 19/87 på den.

  • #3   30. okt 2018 Hvilken bil/model? Og hvilken model motor? For motorens vedkommende kommer det an på T-tal eller endnu bedre KV, og for bilen om dens drivline kan holde til kraften.

  • #4   30. okt 2018 Det er til min Hpi Firestorm. Skal lige hører fra sælger hvad T talet er, men motoren er på 2530KV. Motoren og escén har siddet, i en Traxxas Bandit.

  • #5   30. okt 2018 Pyt med T-tallet, KV er bedre. Med den motor vil jeg ikke skifte tandhjul. Det er ikke sikkert du får meget mere fart ud af det, men så kan du altid købe en ny motor med flere KV hvis du synes den er for langsom. De kan ofte findes brugt herinde for 100-200 kr for en motor.

    2530 KV vil sige 2530 omdrejninger per volt, ubelastet. DVS 2500omdr gange 8 volt ca, det er lig 20.000 omdrejninger per minut ved fuld skrald. Hvis man kan finde det samme tal fra den gamle motor, kan man sammenligne. Uanset hvad, får du mere power, og mere batterieffektivitet med brushless.

    Ang. drivlinens styrke på en Firestorm, så ved jeg ikke om der er forskel på brushed og brushless modeller. Jeg ville nok bare sætte motoren på, og så skifte f.eks drivaksler, differentialer og andre tandhjul ud HVIS de gik i stykker. Men måske er der nogen Firestorm-ejere der ved mere?


  • #6   30. okt 2018 Hvad ønsker du opnå ved at opgradere til brushless?
    2350 KV er et meget lille KV antal for en typisk motor til en Firestorm med videre.
    Køber man en ny brushless firestorm er den med en 4000 KV motor, og Velineon systemet fra Traxxas der sættes i deres VXL Rustler, Bandit osv. er 3500 KV.

    Uden kende den motor du nu har i din bil vil jeg næsten væde med at den kører hurtigere end det 2350 KV du nævner.
    Et godt råd er, lad være med give for meget for et brugt motorsæt uden kende standen. Det kan meget hurtigt blive en dyr ærgelse... Har selv prøvet med et Traxxas Velineon sæt købt herinde. Det kørte som smurt dagen før jeg fik det, så må være blevet slidt og vandskadet i posten.


  • #7   30. okt 2018 Det jeg har i tankerne med den Brushless motor er ik nødvendigvis mere motorkraft, men lidt mere køretid i forhold til den jeg har med min nuværende kulmotor. Nu ved jeg ik hvor stor forskellen er, men det er en 2530 KV . Jeg ved godt at den motor ik for bilen til og kører 500 kmt., men det er jeg heller ik god nok endnu til og styrer. Den esc. som er med motoren, gør at jeg kan senere hen købe en kraftigere motor UDEN og skulle skifte esc. Prisen er så heller ik voldsom i såfald, det skulle ende med og blive lærepenge.

  • #8   30. okt 2018 Den motor sætter du bare i.
    Og når så man har skiftet motor holder man øje med temperaturen på motor og ESC ved de første kørsler.
    Bliver det ikke varmt kan man prøve at geare op, for mere topfart (men mindre acceleration). Typisk er accelerationen ikke noget problem - kan den trække på baghjul er alt jo i orden.
    Husk at bruge LiPO batteri til brushless, ellers er det batteriet der stopper festen alt for hurtigt.


  • #9   30. okt 2018 Har skiftet til Lipo kort efter at jeg købte den, for dem som var med var ik meget værd.

  • #10   6. nov 2018 Så er motorsættet monteret og efter lidt parrings vaskeligheder, lyder både esc. og motor sund uden mislyder.
    Jeg har dog været uopmærksom og kan ik sige hvorfor, men min gamle motor er akslen 3mm og min "nye" er den 5mm. Umiddelbart hvis jeg skal kører her og nu, finde et hos Morfars og den er et 23 tands. Nu ved jeg ik om der er plads til det da ik har købt det og lige vil hører jer, men er det ik i overkanten og 4 tænder op så gearingen hedder 23/87 eftersom den hed 19/87 i den gamle kulmotor.


  • #11   6. nov 2018 Prøv....
    Husk at pitch på pinion og spur gear skal skal være det samme.
    (Afstand mellem og dybde af tænder på tandhjulet)


  • #12   8. nov 2018 Er kommet frem til og har besluttet, at min viden var for lille og det motorsæt som jeg købte er blevet lærepenge.
    Kan jeg montere den gamle kulmotor til escén Lansu 4090d som fulgte med, eller skal jeg afmontere den igen og sætte den gamle esc. ( Hpi SC-15 ) som var på med kulmotoren ??.
    På Lansuén er der rød - gul og blå ledning til motoren, men kan nøjes med kun og bruge rød og blå ledning ??.


  • #13   9. nov 2018 Nej
    Du skal have den gamle ESC i igen Lansu 4090d kan ikke køre med en kul motor.
    Håber Lansu sættet var billigt for det er ikke mange ører værd i mit hoved.


  • #14   9. nov 2018 Ok.

Kommentér på:
Fra Kul motor til Brushless motor.

Annonce