{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
425 visninger | Oprettet:

Arbejde i carbon {{forumTopicSubject}}

Hej.
Er der nogen som har erfaring med at arbejde i carbon, som kan svare mig på følgende:
- Flosser carbon, hvis man skal skærer i en bundplade eller towers med almindelig vinkelsliber, eller skal man bruge en skærer med højere hastighed, eks en dremel?
- Hvis man skal bore huller, glæder så samme princip, mht hastigheden som hvis man skal skære?
- Skal man forsegle eller “lukke” carbonen efter tilpasning, så den ikke flosser, og hvis man skal, hvad bruger man så?

Mvh Mark


Kommentarer på:  Arbejde i carbon
  • #1   13. okt Ja ja og ja!

    Sekund lim vil nok være det bedste at forsegle det.

    Husk for gudsskyld briller der lukker helt om øjnene og masken for munden. Carbon splinter er ikke at spøge med!


  • #2   13. okt Har før skåret i carbon dele til motorcykler, og ja det flosser ganske nemt.
    Sekund lim bliver meget grimt, så giv det noget klart lak i stedet.
    En dremmel er et godt bud da en vinkel hyler er noget stor at styre ved små emner.


  • #3   13. okt Det kommer bestemt an på hvordan det bliver lagt smiley

    https://www.thercracer.com/2019/01/xray-t4-2019-ultimate-guide-tips-build.html


  • #4   13. okt Jeg arbejder selv med kulfiber fra tid til anden. Og først og fremmest skal du have en støvmaske på, samt beskyttelsesbriller.

    Og ligemeget hvordan du ønsker at skære og bore i det, så er støvet ledende, og det vil kortslutte dit elektronik. Jeg har selv mistet 2 stk. dremel'er pga dette.

    Jeg bruger selv en skæreskive på en dremel med ca. 2000rpm.

    Og mht. at forsegle, så er det bedste at bruge epoxy, men til små ting, så kan loctite ofte være nok.

    (billede vedhæftet at lidt kulfiber jeg har leget med for nogle måneder siden, og nej, det er ikke RC relateret, men til en rigtig bil)


    profilbillede
  • #5   13. okt Jeg giver også lige en advarsel. Det er meget vigtigt med maske og briller. Jeg ville nok også bruge handsker. De små splinter fra Carbon kan let komme ind i kroppen, men forgår aldrig i kroppen. Derfor kan de vandre i kroppen ligesom man kender fra strinter fra metaller. Altså ha sikkerhedsudstyret i orden.

  • #6   14. okt Mange tak for svarene, og advarslerne.

  • #7   16. okt Har erfaring med at fræse i det på CNC fræser og gør det stadig fra tid til anden.
    Her er emnet sænket ned i vand for at holde støvet nede.

    Godt skarpt værktøj og høje omdrejninger, så spiller det.
    Men værktøjerne bliver hurtigt slidt!

    Jeg har flere gange "lukket" de bearbejdede kanter simpelthen ved at holde emnet lodret og lade dråber af sekundlim rende ned langs. Det bliver rigeligt fint hvis gjort korrekt.


  • #8   16. okt du kan se nogle gode videoer på YouTube, bla hvilket værktøj at foretrække, til passende opgaver. feks er en nedstryger m bi metal klinge, et godt bud på netop dit behov. Husk sikkerhed først, her undgår også de giftige dampe, fra højhastigheds skæringer, hvilket du skal foretage udendørs, hvis ikke du har udsugning, og frisklufts maske, hvis du skulle bruge vinkelsliber osv.

  • #9   17. okt Carbon er relativt nemt at fræse i 2D, så sålænge det er en plade du fræser i så kræver det kun grundlæggende kendskab til mach3 eller ligende cnc program for at få rigtig fine kanter. Brug værktøj lavet til PCB de pakker ikke resin og er billige, for de skal skiftes ofte.

    Jeg arbejder ugenligt i carbon på cnc ruteren og det går som en leg


    profilbillede
Kommentér på:
Arbejde i carbon

x