{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
996 visninger | Oprettet:

Lipo 7,4 5000 eller 7-cellers 8,4 4000 {{forumTopicSubject}}

Jeg skal til at opgradere min Stampede XL-5 med et nyt batteri, men er lidt i tvivl om hvad der vil give mest optræk og fart.

Jeg har overvejet enten et alm. 7-cellers batteri på 4000 mAh eller et 7,4 v Lipo batteri på 5000 mAh... Hvad vil jeg få mest ud af? Har også overvejet 8 celler og så selv sætte det sammen. XL-5 regulatoren skulle nemlig ifølge fabriksopgivelserne kunne tage op til 9,6 v.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lipo 7,4 5000 eller 7-cellers 8,4 4000
  • #1   2. sep 2007 Lipo er der sku oftes mest smæk på. Men det er KUN volten som er afgørene. dvs 8.4 vs 7.4.. men ved ikke hvor meget lipo celler spiller ind i det kontra nimh celler..

• #2   2. sep 2007 Jeg ved godt at man siger at det kun er volten der er det afgørende mht. til fart. Men det holder altså ikke helt.... Man kan da mærke vildt meget forskel på et 7,2 v 1400 mAh frem for et 7,2 v 4000 mAh....

• #3   2. sep 2007 LiPo vejer det halve og føles som et friskopladt NiMh hele tiden. Effektiviteten er bedre jegh ha rleget meget med dem som test og det jeg bemærker er følgende

Oplad en NiMh på 4000mAh
    Så lader den ca 4000mAh i batteriet.
    Men aflader du det med 10A får du kun 3000-3300 ud af det
    Lipo hælder du 5000 i og får 4950 ud
    Altså din køretid er langt bedre m LiPo
    (link fjernet) det er det jeg har brugt

Problem:
    Sten kan gnave hul i et LiPo
    Du skal bruge en go lader
    Måske skal du have en ballancer (de siger alle at med 2 celler er det ikke er nødvendigt meeen...)

Jeg ville smække en 5000mAh LiPo og så en CODE 17 motor, så skal du se løjer!

• #4   2. sep 2007 Lars G:

Lige det svar jeg søgte. Nyttig info må man sige.

Hvad gør en balancer?

Du nævner en CODE 17 motor, men den er jo 17-turns hvorimod den der allerede sidder i den jo er en 12-turns, og det er da vildere jo færre turns som jeg har forstået det eller?

• #5   4. sep 2007 Yes lipo er vejen frem. Jeg har både 2 x 8,4 v nimh. og 2 x 7,4 v. lipo til min E-maxx, og der er en verden til forskel. Lipoerne er suverænt bedre.

Balanceren bruges til at balancere mah. imellem de cellerne i lipobatteriet. Det er vigtigt at de er på samme niveau. Du behøver dog ikke balancere dem efter hver opladning. Man siger ca. hver 10. opladning.

• #6   4. sep 2007 LiPo'er kan levere langt mere strøm end std. NiMh celler.

En LiPo 20C 5000mah kan levere 100A kontinuerligt, en 4000Mah NiMh std. pakke kan levere ca. 30-45A.
    Man kan få LiPo pakker der er rated til 50C, men de KOSTER. Billige LiPo pakker er 10-12C.
    En 5000Mah 50C LiPo pakke vil kunne levere 250A i ca. 1 min....

Der er så noget med at man kan "Svejse" en NiMh, så den kan levere langt over 100A, noget med kortvarígt at lade med 300A eller mere.

Hastighed er en funktion af Volt OG Ampere.
    Selvom en LiPo ikke har så høj spænding, så kan den pga. de flere Amps trække en noget tungere gearing, end en NiMh pakke.

En væsentlig fordel ved en LiPo pakke er at man sparer vægt, og får flere Mah, dette giver en bedre bil, da lavere vægt næsten altid er = bedre køreegenskaber.
    De flere Mah giver så en længere køretid, og da NiMh lever fuld power HELE tiden, så er det længere køretid med Fuld Power.
    MEN: HUSK en ESC til LiPo med Cut Off, så cellerne aldrig kommer under 3V, ellers risikerer man at de DØR Voldsomt.

Kommentér på:
Lipo 7,4 5000 eller 7-cellers 8,4 4000

Annonce