{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
924 visninger | Oprettet:

Lipo batteri, angående c tolerance? {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg vil høre om der er nogen der kan svare mig på om c værdien på lipo batterier skal tilpasses den esc man kører med? Jeg kører f. Eks. Med en 4370 brushless motor med en 60A esc, dertil bruger jeg et 7,4v 3s lipo batteri med afladning på 50c. Hvordan regner man det ud.
Data på esc og motor vedhæftet


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lipo batteri, angående c tolerance?
  • #1   26. feb 2020 Du kan læse om det her: https://oscarliang.com/lipo-battery-c-rating/

  • #3   26. feb 2020 Du tager dit batteris kapacitet og multiplicere (ganger) med det kontinuerlige C-tal.
    Husk LiPo batterier har 2 C tal, et kontinuerligt og et kort øjebliks et også kaldet burst.

    Men det er kun det kontinuerlige du skal være opmærksom på, da det sidste ikke rigtigt er noget du skal bruge til noget.
    Det kontinuerlige er vigtigt under normal afladning/brug.
    Nu er det ikke for at genere dig, men det er også vigtigt du ved at ved hvad et S tallet står for når man snakker LiPo. du skriver nemlig i dit indlæg 7,4V 3S og er det en tastefejl så springer du bare videre til næste afsnit.
    S står for antallet af celler som batteriet er bygget op af.
    F.eks:
    2S = 2 celler = 7,4V
    3S = 3 celler = 11,1V
    4S = 4 celler = 14,8V
    Osv.


    Nå lad os gå tilbage til det du gerne vil vide. Hvordan du regner dit batteri's C-Tal ud.
    Altså lad os sige du har et 2S/7,4V LiPo på 5000 mAh/5 Ah som har et kontinuerligt C-tal på 50.
    Så tager du 5X50=250 Ampere

    Har du en ESC som er opgivet til at levere 150 Ampere kontinuerligt så kan dit LiPo batteri nemt levere det som ESC'en vil trække under normale omstændigheder/belastning.

    Uden at gå helt over gevind så skal du være opmærksom på at en motor vil trække flere ampere end den er opgivet til hvis den belastes ud over hvad den er beregnet til.
    Gør den det og den trækker flere ampere ud af ESC end den er beregnet til ud over en meget kort periode ja så brænder ESC'en af.

    Håber det giver mening for dig.

    Hvis jeg har skrevet noget vrøvl må folk meget gerne lige påpege det.
    Jeg vil nødig opgive falsk/forkert info.


  • #4   26. feb 2020 Efter min ringe mening rammer du hovedet lige på sømmet, det kan ikke udtrykkes mere præcist.
    C ratings kan være lidt optimistisk opgivne, specielt HobbyKings nanotech, så vælg så høje C som muligt.


  • #5   26. feb 2020 Måske man skal gå lidt baglæns, og se på spørgsmålet:
    "Skal C værdien på batteriet tilpasses den ESC man kører med".
    Svar:
    Nej - C værdien skal tilpasses motoren.
    Og ESC'en skal også tilpasses motoren.
    Det er motoren der bruger strømmen, og det er motoren der bestemmer hvor mange Ampere der løber gennem systemet.
    De Ampere skal ESC'en og batteriet så kunne klare.

    Specifikationen på din motor er: max 800 Watt, max 66 A, Max 12 volt.
    66 A * 12 Volt = 792Watt ~ 800 Watt så det hænger fint sammen.

    Altså skal din ESC kunne håndtere 66 A gennemstrømning , og dit batteri skal kunne afgive 66A.

    Så tager du kapaciteten på dit batteri f.eks. 4000mAh = 4Ah og ganger med C = 50.
    4Ah * 50C = 200A.

    Altså kan dit batteri afgive 200A.
    200 er mere end 66.
    Altså er alt i orden - endda langt på den gode side (du opgiver ikke kapacitet af dit batteri, regn selv efter med korrekt kapacitet, men mon ikke det er der omking.)

    ESC'en er måske så lige fesen nok med 60A, da 60 jo er mindre end 66 smiley


  • #6   27. feb 2020 Glimragende Mupersule smiley

Kommentér på:
Lipo batteri, angående c tolerance?

Annonce