{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  1/8 motor i 1/10 bil
  • #1   19. maj 2023 Hvis du kan få plads til motoren i bilen så skulle der ikke være noget til hindre for at det skulle fungere, men vær opmærksom på den øgede vægt og evt. øget moment som drivlinjen vil blive udsat for.

    I teori vil det kunne lade sig gøre, men praksis kan dog vise sig anderledes.
    Husk at opgradere ESC også til en som passer til den større motor.

    Det er kun at prøve sig frem, håber dog på flere meninger omkring projektet.


  • #2   20. maj 2023 Hvilken bil snakker vi om?
    1:10 / 1:8 er jo ofte er noget udvandet begreb med mindre man snakker en konkurrence buggy eller truggy.


  • #3   21. maj 2023 Øhmm jeg er lidt i tvivl om hvilken bil det faktisk er, men jeg ved at det er en gammel LRP monstertruck (tror det er en blast s10)

    Mange tak for hjælpen og lad endelig debatten gå vidre det ville være en stor hjælp også at få nogle andre input smiley


  • #4   21. maj 2023 Kom frisk med nogle billeder af dyret og især området hvor motor sidder eller skal sidde.

  • #5   21. maj 2023 Her kommer de... Sig bare til hvis i vil have nogle andre billeder

    profilbillede
  • #6   22. maj 2023 Hmm min første tanke er at der ikke er meget plads til en større motor.

    Hvad er afstanden mellem motor og den langs gående øvre support bøjle?
    Er der afstand mellem motor og bundplade?

    Det kan være du bliver nød til at lave nogle radikale ændringer hvis du vil have en større motor i bilen.

    Du kunne også vælge blot at opgradere med et 1/10 børsteløs motor sæt.

    Jeg har kigget lidt på nettet og og fundet frem til den børsteløse udgave af din model har en motor på 4300kV.
    Så i teorien så burde en en hvilken som helst 540 motor på 4300kV eller lidt mindre og en god esc kunne passe direkte i frem for at du skal til at lave en masse modifikationer på chassis før der er plads til en større motor.

    Er det fordi du har noget liggende du påtænker at bruge?


  • #7   23. maj 2023 Nej jeg har tænkt mig at købe noget nyt...
    Men grunden til at den skulle være 1/8 var så når jeg blev træt af bilen kunne jeg bare tage et nyt 1/8 karosseri og tage den motor hen på en også. Så jeg kan godt skære lidt i den gamle...

    Har du nogle gode forslag til hvilken motor det skulle være?? smiley


  • #8   23. maj 2023 Snakker vi 1/10 eller en 1/8 motorsæt som du ønsker forslag til?
    Blot lige for at være helt sikker.

    Har du nogle præferencer til om det skal være med eller uden sensor
    Hvor nemt skal det være at justere indstillinger på?
    Skal det være 100% vandtæt?
    foretrækker du trækkraft frem for fart?
    Hvor mange volt eller LiPo celler skal skal ESC kunne håndtere?

    Disse faktorer skal du lige overveje.

    Hobbywing laver gode sager i flere prisklasser og det er sjældent at der er fejl i deres produkter. Alt kan naturligvis lide skade hvis ikke man behandler det korrekt.

    Du kan lige kigge på denne ESC, den er IKKE vandtæt fordi den er med sensor:
    https://www.hobbywing.com/en/products/info.html?id=259

    Hvad motor angår, der er der flere man kan kigge på

    Jeg havde håbet på der kom nogle flere forslag på banen, ellers hvis du virkelig vil have super gode råd og vejledning så skal du se om du kan få fat på Henrikorg1
    https://www.rcgalleri.dk/bruger/43057-henrikorg1
    Han kan sit kram og han er super flink og hjælpsom.
    Prøv at skrive til ham.


  • #9   23. maj 2023 Jeg tror godt at det kan være en 1/8 motor

    Jeg ved ikke rigtig hvad en sensor gør, men hvis du vil sige at det er nødvendigt så vil jeg nok gerne

    Jeg fortræker helt sikkert fart (jeg vil gerne kunne lave nogle hops og sådan noget)

    Jeg har tænk mig måske at købe et combo med både esc og motor og så kunne jeg tænke på måske at gå med 4s eller 6s lipo'er

    Angående hobbywing og prisklasse tror jeg at jeg ligger på ca. 2000 kr for både motor og esc... (Kan måske godt gå lidt højere)

    Mange tak for hjælpen og jeg vil meget gerne modtage nogle flere "tilbud" på nogle gode combo...


  • #10   24. maj 2023 Sensor er absolut ikke noget som behøves og de færreste systemer som er 100% vandtætte er med sensor.

    Det som sensor funktionen gør er at ESC med 100% nøjagtighed ved hvor polerne er inde i motor og derfor ved hvilken zone som den skal aktivere for at trække ankeret inde i motoren rundt i den ønskede retning.
    Dette gør at man kan lave nogle super lækre og bløde igangsættelser, samt at det forhindre det som kaldes for cogging eller hakken ved igangsætning på Dansk.
    Derfor foretrækker jeg personligt systemer med sensor da jeg gerne vil kunne lave bløde og langsomme igangsætninger med mine biler.

    jeg købte en brugt HPI Apache C1 Flux, men det motorsystem som bilen er født med fra fabrikken er et re-brandet Castle Creations system som eller burde være ganske udmærket, men jeg oplevede dog at jeg ikke kunne lave bløde igangsætninger med bilen også selv om jeg var inde og rode i de mange forskellige indstillinger som Castles ESC'er har. Så jeg hev det originale system ud og satte et nyt i med sensor. Det blev en Hobbywing XeRun XR8 Plus G1 ESC og en XeRun 4068SD-2250KV motor og det spiller bare. Hvis du vil se bilen kan du finde den her. https://www.rcgalleri.dk/fotoalbum/diverse-rc/38885-hpi_apache_c1_projekt

    Men jeg vil så vove den påstand, at de bedre systemer ikke er slemme til at hakke ved en blød/langsom igangsætning, også selv om de er uden sensor. Også selv om jeg havde den trælse oplevelse med det re-brandet Castle system, det kan altid bruges i noget andet ellers kan det være jeg sætter det til salg engang, dog med forbehold for at det kan være fejlbehæftet. Blot så køber ikke kommer bagefter og påstår at jeg har solgt noget skrammel til dem. Jeg har haft en tumpe som mente at jag havde solgt ham noget som ikke fungerede men det viste sig så at det var hans egne batterier som havde en kold lodning. Nå men pyt med det. Videre med dit projekt.

    Hvis du påtænker at du vil køre i vand og mudderhuller så er det som før nævnt absolut ikke et system med sensor du bør overveje men der imod et vandtæt system, igen der laver Hobbywing nogle gode produkter.

    Nu siger du 4-6S så kigger vi lige lidt på hvad der kunne være en mulighed:

    Med sensor IKKE vandtæt. Max 4S Lipo.
    https://www.hobbywing.com/en/products/info.html?id=65
    Variant:
    COMBO-XR8 SCT-4268SD-B 38020415 XeRun-4268SD-1900KV-G2 1900kV

    COMBO-XR8 SCT-4268SD-D 38020423 XeRun-4268SD-2200KV-G2 2200KV

    With 2S LiPo/6S NiMH: 3660 size motor, KV=6000
    With 3S LiPo/9S NiMH: 3660 size motor, KV=4000
    With 4S LiPo/12S NiMH: 3660 size motor, KV=3000
    With 4S LiPo/12S NiMH: 4268 size motor, KV=2500(Buggy).
    4268 size motor, KV=3200(On-Road).

    Køretøjstype: 1/8thOn-roads/Buggy/SCT

    Uden sensor og 100% vandtæt. Max 6S LiPo.
    https://www.hobbywing.com/en/products/info.html?id=159

    COMBO-MAX8/XT90 plug-4274 38010400 EZRUN MAX8 EZRUN-4274 2200KV
    Motorlængde: 74mm.
    COMBO-MAX8/XT90 plug-4268 38010402 EZRUN-4268 2600KV
    Motorlængde: 68mm.
    With 4S Lipo: KV=3000;
    With 6S Lipo: KV=2400 4278 size motor

    Køretøjstype: 1/8thTouring Car/Buggy/Truck

    ESC: QuicRun WP 8BL150 Product Number 30109002 Max 6S LiPo.
    https://www.hobbywing.com/en/products/info.html?id=58
    Motor: EzRun 4268SD G2 Product Number 30402751 4.8A 2500KV 3-4S
    Size & Weight:
    O.D.(mm) 48
    Length (mm) 68
    Shaft Diameter (mm) 5
    Connectors (mm) 6.5(male)
    Weight (g) 355g
    Front Bearing: D16*D5*T5
    Rear Bearing: D11*D5*T5
    4S LiPo:KV=3000;
    6S LiPo:KV=2400
    https://www.hobbywing.com/en/products/info.html?id=20


    Jeg ved sgu ikke lige om alle disse tal siger dig noget, men jeg har forsøgt at linke til de forskellige forslag jeg har skrevet op.

    Igen kan jeg kun anbefale at du prøver at kontakte Henrikorg1 for masser af gode råd og vejledning omkring dit projekt.
    Han er vant til at ombygge og nærmest gøre det umulige og han får det som regel til at virke.


  • #11   24. maj 2023 Mange tak for hjælpen.

    Dog er jeg stadig lidt i tvivl. Hvlken motor og esc helt konkret ville du forslå mig?

    (Mit budget er på ca. 2000)


  • #12   24. maj 2023 En 1/8 motor er stor og tung, de gængse er fra 1800 kv til 2300 kv.
    Nogle enkelte lidt højere. Dem kører man typisk på 4S eller 6S for ekstrem fart.
    At udstyre en lille let 1/10 med en motor der er fysisks stor + et batteri der typisk er 2X størrelse af hvad den er beregnet til. Det går galt, bilen bliver for tung og knækker sammen.
    En LRP som den der er i forvejen ikke videre robust.
    Skal du gøre noget så et ca. 4300 KV 1/10 sæt. Eventuelt en 4300 kv motor på en 1/8 esc. hvis du endeligt vil have noget til genbrug.
    Så kan din LRP køre med 2S batteri.
    Forvent at skulle udskifte spur gear med videre hvis du sætter en meget hurtigere motor i.

    Var det mig, det er det ikke. Så ville jeg droppe projektet og finde noget budget venligt 1/8 buggy. Der er ofte flere til salg, pro buggyer er noget stærkere i drivlinjen end en S10.


  • #13   24. maj 2023 Okay det tænker jeg lige lidt over tak for hjælpen

    smiley


  • #14   24. maj 2023 Fedt med et mega godt indlæg fra Jan, han ved altså også hvad han snakker om.

    Jeg ville faktisk tænke meget kraftigt over hans råd hvis det var mig.
    Behold din LRP og put evt et lille billigt børsteløs 1/10 sæt i bilen.
    Et sæt som bilen kan holde til.

    Find en god buggy fra et godt solidt pro mærke og gå i krig med projektet.
    Du kommer nok ikke langt for de budgetterede 2000 jyske dollars, men så må man jo spare op hen ad vejen.

    Der er f.eks. noget som dette, så er du trods alt i gang.

    Næsten køreklar.
    https://www.rcgalleri.dk/buggy-agama-castle-speed-buggy-18/id-212493
    Næsten køreklar
    https://www.rcgalleri.dk/buggy-serpent-cobra/id-213655
    Mangler elektronik.
    https://www.rcgalleri.dk/buggy-sworkz-s35-2e/id-210261

    Du kan jo kigge og tænke over det.


  • #15   25. maj 2023 Hej , din bil er ikke skabt ril den slags effekt som du kan hive ud af et fuldblods 1/8 motorcombo , og for at få den fulde effekt ud af sådan et sæt skal du have minimum 4celler lipo i , så begynder vlgten at blive en udfordring , som også vil bidrage til at yderlig overbelaste bilens tandhjul og aksler som allerede er presset til eller over grænsen af effekten .
    Lyt til rådene om at købe en 540 brushless setup , den motortype har betegnelsen 3650 som står for 36mm diameter og 50mm længde , ud fra dit chassi som har en tværstiver i bunden lidt foran motor så kan der måske blive plads til en 540xl som er længere i huset , der er flere fra 3656 og 3660 området , skal bilen bashes så vælg ca 3500 kv og 3s eller 3cellet lipo batteri , det vil få den bil til at få amok i forhold til hvad du har nu , og du vil nok skulle forberede dig på at udskifte dele der dør som tandhjul differ og trækaksler , eller start med at købe bedre bil og så gå den retning du ønsker med motor str osv , biler med masser af power er sjove , men kræver også mere vedligehold og flere reservedele , nogle gange kan man være heldig og finde brugte 1/8 race trucks i fornuftig stand omkring 1000 kr brugt , de fleste af den slags kan holde til nogle klø , også med noget sjov motor i .


  • #16   25. maj 2023 Se nu der smiley

    Lyt til de gode råd som både Jan og Henrik giver, det vil du med garanti blive gladere for i længden.

    Du kan hurtigt komme til at smide mange penge ud på reservedele til din LRP.
    Penge som du ellers kunne have kanaliseret mod andre projekter.


  • #17   27. maj 2023 Okay. Rigtig mange gange tak for de gode tips... Tror jeg vil kigge lidt efter en anden stærkere bil som jeg kan arbejde med.

    Igen rigtig mange tak for hjælpen ??

    Og lige en sidste ting.. Har i nogle gode tips til en bil (gerne monster truck) som jeg kan købe og opgradere...


  • #18   27. maj 2023 Selvom jeg slet ikke er til Traxxas, så er en Rustler 4X4 en fin vogn til meget få penge.
    Er man til lidt bedre køreegenskaber så noget 1/8 Truggy, Losi, Agama, Sworkz, Team AE, Mugen osv. osv. Eller noget Arrma Kraton.
    Gode gamle Losi og Agama 1/8 Truggyer er nærmest udødelige hvis de er vedligeholdt.
    Kig min oprettede Agama som eksempel, den brugte jeg til bane kørsel, men er eksempelvis også en fantastisk “for sjov vogn”, andre nævnte er rimeligt identiske.
    Der har fra tid til anden været flere til slag for fornuftige penge. Du kunne måske lave en købs annonce og se hvad der dukker op.
    Havde selv en Rustler 4X4 som for sjov bil, den endte dog med en masse opgraderinger da jeg aldrig blev helt tilfreds. Men meget bil for pengene, og rimelig robust.
    Der er også Traxxas Revo, men i min optik alt for dyre i forhold til “noget” rigtigt Truggy.


  • #19   4. jun 2023 Tak

Kommentér på:
1/8 motor i 1/10 bil

Annonce