{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.292 visninger | Oprettet:

ting og sager ang stor båd...! {{forumTopicSubject}}

hey rcgalleri... Jeg går med vilde planer om at bygge en 240 cm lang 120 cm bred og 60 cm høj båd.. Jeg har adgang til flamingo,byggeskum og glasfiber og Jeg har en scootermotor liggende med lidt tun på og den ville jo passe fint i størrelsen og yder omkring 11 hk sidste år da den var på rullefelt til skærbæk scooterweekend forrige sommer... Men med den størrelse og den motor er der jo mange problemer og spørgsmål... 1.hvordan køler jeg motoren nok ned? Og der tænker jeg både på indsugningsluft,cylinder og udstødning da det ikk er nok med et scoop... Men mon ikk det er nok med et stort luftindtag og så vikle udstødning ind i kobberrør som blir kølet af vand og så lave et rør til og fra blæseskjoldene som luften kan løbe i og tage indsugningsluften oppe fra toppen af scoopet og stadig lade en del luft fare rundt og køle resten af motoren↲
2. Så er der måden at få kraften overført! Er det ikk bare 2 tandhjul der skal monteres 1 på bagakslen og 1 på skrue akslen og så geare den omkring 20-25% selvom den er gearet 14 procent i primær gearing i motoren.. ↲3. Skal man ikk selv fremstille et ror da dem til de almindelige benzinbåde kun er ca. 17 cm høje og det kunne jeg ikk forestille mig var nok..↲4. Hva gør jeg med skruen? Har fundet en der ca er 78*114mm men er den stor nok til 70ccm og 11-12 hk eller skal jeg ha en til at fremstille en større?↲5. Hvor skaffer jeg trimror i den størrelse der kan styres med en servo eller skrue hvis det med servo ikk kan fås.. ↲6. Hvor stor tank ville i foreslå der skulle monteres?↲7. Hvor langt fremme i båden skal motoren placeres da den fylder omkring 60*40*35cm og vejer omkring 15 kilo vil jeg tro med udstødning og alt.,↲8. Hvor langt nede i vandet skal skruen placeres og i hvilken vinkel?↲9. Dem skal jo kunne starte på elstart men det har den svært ved da kompressionen er rimelig høj men kan det afhjælpes ved at tage 2 scooter batterier og forbinde dem rigtigt så volten ikk stiger men så der bare kommer mere skrald på starteren?? Evt hvordan?↲10.hvor dybt skal den ligge i vandet for at det går bedst?↲11. Hva skrogform skal jeg bygge skroget i? Hydro catamaran eller almindeligt?↲ er der noget i vil tilføje er i selvfølgelig velkomne... Tager imod råd,tips og fif med kyshånd og åbne arme.... ↲Eller er mit projekt fuldstændig urealistisk? ↲↲↲M.v.h peder.....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ting og sager ang stor båd...!
  • #1   28. okt 2009 Hejsa
    Ja det er da noget af et projekt men der er nok flere ting i det end du regner med for lige at remsee noget af det op:
    Hvad med bakgear?
    Hvor skal den sejle saltvand eller ferskvand
    Der skal et stævnrør monteres for at ikke der kommer vand ind i båden
    Skal det være en åben eller lukket båd?
    Hvilken model havde du selv regnet med?
    Skal den kunne sejle i bølger?
    Skal den kunne sejle stærkt eller er det til en lille hyggetur?


  • #2   28. okt 2009 ja det er et lidt stort projekt men overkommeligt tror jeg..↲Er der da bakgear på en zenoah benzinbåd?
    Og den skal sejle i ferskvand... Hvordan fungerer et stævnrør? Og det blir en lukket båd og havde tænkt på noget catamaran blandet med en hydro.... Må godt kunne sejle i bølger men er ikk livsnødvendigt da vi har masser af plads i dagmarsåen til det.... Og det med farten er da klart når jeg vælger en så stor motor med masser af tun og som tager en hel del snoninger....


  • #3   28. okt 2009 ja det er et lidt stort projekt men overkommeligt tror jeg..↲Er der da bakgear på en zenoah benzinbåd?
    Og den skal sejle i ferskvand... Hvordan fungerer et stævnrør? Og det blir en lukket båd og havde tænkt på noget catamaran blandet med en hydro.... Må godt kunne sejle i bølger men er ikk livsnødvendigt da vi har masser af plads i dagmarsåen til det.... Og det med farten er da klart når jeg vælger en så stor motor med masser af tun og som tager en hel del snoninger....


  • #4   28. okt 2009 Bakgear ja i den størrelse du har der er det vel rart nok hvis der går noget galt med at den sejler på land eller på grund.
    Stævnrør er der hvor skrueakslen kører rundt i stævnrører er lukket i begge ender af en pakdåse så der ikke kommer vand ind i båden
    Nu skriver du Senoah nej den har ingen bakgear og søger du på Zenoah kan du finde forskellige modeller og hvor dybt de ligger i vandet du skal helst lave en der er så flad i bunden som muligt så den kan komme op at plane på overfladen af vandet, der skal så udregnes en skrue der skal bruges og det skal så helst være en racer skrue, men det er et mindre problem


  • #5   28. okt 2009 Her er der lidt fotos at hente vedrørende Norges hurtigste Zenoah som er en catamaran

  • #6   28. okt 2009 Hvis du går ind på forummet her er der en båd jeg vil tro i samme størrelse som dit projekt der skriver de så at der skal bruges 2 stk bensinmotorer og gerne 4 så mon ikke din bliver rigelig stor?

    http://rcmdk.forumotion.net/bade-med-elmotor-f11/serios-model-bad-t186.htm


  • #7   28. okt 2009 hva yder en zenoah motor...? Jegved ikk om dem blir for stor for min motor yder 11.68 hk og omkring 16nm og tager på den gode side af 13000 omdrejninger og blir gearet mere hvis det går for langsomt... Det skal hvertfald prøves... Er førtidspensionist så laver intet til hverdag så har ikk andet end tid at spændere på det... Og lysten er der konstant... Hehe det er fandme værre en sexlyster... Haha

  • #8   28. okt 2009 Hejsa ja du har da nogle flere heste end de stadard motor de bruger for de yder kun 3 Hk ved 11.000 omdrejninger. så der burde din sgtens kunne være med, jeg har selv haft nogle både 7-8 stykker hvoraf jeg har bygget den ene selv det var dog alle i str. 1:1 men spørge hvis der er noget du vil vide og så skal jeg prøve at hjælpe dig

  • #9   28. okt 2009 Hvordan vil du få en tung Scootermotor ned i den ?, og hvordan vil du klare trækket til skruen ?

    Karsten


  • #10   28. okt 2009 læs efter... det med at få den ned i er da bare sænke den ned i og bolte den fast... og trækket til skruen blir med 2 tandhjul... 1 på bagakslen og en på skrueakslen....

  • #11   28. okt 2009 Er lige med på en lurer her,
    Findes der nogle danske hjemmesider hvor man kan købe drev og stevnrør til brug i en benzinbåd


  • #12   28. okt 2009 jeg har ikk kunne finde et stævnrør herhjemme.... og heller ikk på den svenske hjemmeside jeg handler på... men det er heller ikk nødvendigt med stævnrør på min båd da den er synkefri.... der ska bare et leje i hver ende af akslens rør

  • #13   29. okt 2009 Jeg tænkte nu mere om du vil have hele variator sættet osv med ned i modellen ?

    Karsten


  • #14   29. okt 2009 Modelskibet.dk kan muligvis være behjælpelig men ellers lav dem selv i messing hvis det ikke er med en synkefri model skal der en pakdåse i hver ende ellers er et leje i hver ende nok,

    http://modelskibet.dk/product.asp?product=2992


  • #15   31. okt 2009 ja hele motoren kommer ned i båden..... og hvis der er nogen der har tegninger med mål liggende af en catamaran racer vil jeg meget gerne lige se dem.....


Kommentér på:
ting og sager ang stor båd...!

Annonce