671 visninger
|
Oprettet:
Varme i elektronik 1/10 TC {{forumTopicSubject}}
Hej RC folk. Jeg har flere gange hørt her på forum at enten ESC og/eller motor kan blive varm og tage skade hvis man for eksempel kører sin bil med halv gas over længere tid. Er der nogen der kan uddybe det lidt for mig? Hvorfor er dette tilfældet når elektronikken trækker mindre strøm?
Håber I kan hjælpe. På forhånd tak.
mvh kenneth
jan 2006
Følger: 7 Følgere: 6 RC-enheder: 3 Emner: 38 Svar: 199
feb 2009
Følger: 15 Følgere: 16 RC-enheder: 2 Emner: 66 Svar: 4.073
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 14 RC-enheder: 4 Svar: 1.749
ESC'en sender altid batterispænding til motoren (uanset gas), og motoren vil altid forsøge at nå maks omdrejninger. Det der forhindre dette er ESC'en der lukker og åbner for spændingen. Det er det der beskrives når der står en frekvensgang ved ESC'ens specs. Det er den hastighed den kan regulere motoren ved. Højere frekvens, mere præcis styring af motoren.
Dvs når der køres med halv gas konstant skal ESC'en konstant holde strømmen tilbage, hvorimod den med fuldgas i princippet bare lukker strømmen rent igennem. Derfor er der mere varmeudvikling ved delgas end ved fuldgas.
Forudsat at gearing, og batteriernes evner passer til systemet.
Er batterierne for svage giver det ekstra varme udvikling på batteri og ESC (motoren forsøger at hente mere end der er til rådighed)
Er gearing for høj giver det ekstra varmeudvikling hele vejen igennem.
Er gearing for lav kan motoren blive varm, men resten er kølig
(det er tommelfinger reglen)
nov 2005
Følger: 168 Følgere: 170 RC-enheder: 27 Emner: 95 Svar: 3.761
det ved alle som har haft datalogger i
Alt for meget teori på nettet som er misvisende.. køb en datalogger eller et rcmeter på hobbyking.
mvh k
apr 2007
en datalogger er et herligt værktøj, men den fortæller ikke noget om det arbejde ESC'en har med at holde strømmen tilbage (f.eks ved delgas)
nov 2005
Følger: 168 Følgere: 170 RC-enheder: 27 Emner: 95 Svar: 3.761
mvh k
apr 2007
apr 2007
Det kristian nævner er med henblik på glade og kølige el komponenter :o)
intet andet.
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 3 RC-enheder: 1 Emner: 19 Svar: 58
Det er fordi jeg PT kun har motorer der er for vilde til mine evner og så fik jeg det råd at jeg bare kunne justere gassen ned på mit radioanlæg indtil jeg har råd til en ny motor. Ved godt det er en halv løsning, men hvis det ikke skader mit elektronik var det jo en mulighed for at komme ud at køre indtil den nye motor lander. Og hvis man så alligevel kun kører 5 - 6 min af gangen og lader bilen køle af mellem hvert træningspas er det vel begrænset hvor meget skade det kan tage ikke?
Mange tak for jeres gode uddybende svar.
mvh kenneth
Varme i elektronik 1/10 TC