{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
671 visninger | Oprettet:

Varme i elektronik 1/10 TC {{forumTopicSubject}}

Hej RC folk. Jeg har flere gange hørt her på forum at enten ESC og/eller motor kan blive varm og tage skade hvis man for eksempel kører sin bil med halv gas over længere tid. Er der nogen der kan uddybe det lidt for mig? Hvorfor er dette tilfældet når elektronikken trækker mindre strøm?

Håber I kan hjælpe. På forhånd tak.

mvh kenneth

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Varme i elektronik 1/10 TC
  • #1   15. nov 2009 det gad jeg os godt at vide... da jeg skal bruge en halv time på at varme min hockeystol op

• #2   15. nov 2009 Det er fordi folk har gearet dem så højt at de trækker alt for meget ved halvgas, og deres fejl..

• #3   15. nov 2009 Kenneth - elektronikken trækker faktisk mere strøm ved delgas end ved fuld gas (når det er korrekt gearet)

ESC'en sender altid batterispænding til motoren (uanset gas), og motoren vil altid forsøge at nå maks omdrejninger. Det der forhindre dette er ESC'en der lukker og åbner for spændingen. Det er det der beskrives når der står en frekvensgang ved ESC'ens specs. Det er den hastighed den kan regulere motoren ved. Højere frekvens, mere præcis styring af motoren.

Dvs når der køres med halv gas konstant skal ESC'en konstant holde strømmen tilbage, hvorimod den med fuldgas i princippet bare lukker strømmen rent igennem. Derfor er der mere varmeudvikling ved delgas end ved fuldgas.

Forudsat at gearing, og batteriernes evner passer til systemet.

Er batterierne for svage giver det ekstra varme udvikling på batteri og ESC (motoren forsøger at hente mere end der er til rådighed)
    Er gearing for høj giver det ekstra varmeudvikling hele vejen igennem.
    Er gearing for lav kan motoren blive varm, men resten er kølig
    (det er tommelfinger reglen)

• #4   15. nov 2009 elektronikken trækker mest strøm ved igang sætning hvis du giver den kniven.. ved middel gas trækker den selvf mindre end med fuld gas..
    det ved alle som har haft datalogger i smiley
    Alt for meget teori på nettet som er misvisende.. køb en datalogger eller et rcmeter på hobbyking.

mvh k

• #5   15. nov 2009 Så lad mig formulere det på en anden måde. ESC'en håndtere mere strøm ved delgas (konstant) end ved fuldgas (konstant)

en datalogger er et herligt værktøj, men den fortæller ikke noget om det arbejde ESC'en har med at holde strømmen tilbage (f.eks ved delgas)

• #6   15. nov 2009 ja ok så misforstod jeg hvad du mente. men ja det er korrekt. og det er samme grund til at jeg fortæller folk at de skal sætte esc op til at have fuld blæs igennem ved feks startup osv så esc ikke skal kæmpe med at holde power fra batteriet nede. på feks ezrun sættene.. jeg har altid fuld blæs igennem og så styrer jeg det på pegefingeren. så kører esc køligest
    mvh k

• #7   15. nov 2009 Helt enig.. og ja, jeg fik skrevet det lidt dårligt i første forsøg :o)

• #8   15. nov 2009 Har nada erfaring med banekørsel, så der kan jeg ik blande mig.

Det kristian nævner er med henblik på glade og kølige el komponenter :o)
    intet andet.

• #9   16. nov 2009 Hvis jeg har forstået det rigtigt er det ved konstant halv gas kontra fuld gas at en evt stigning i temp vil være størst ikke? Men på en indendørs TC bane hvor det hele næsten er sving og deraf, kørslen næsten udelukkende er nedbremsning og acceleration og næsten ingen konstant gas, har det en mindre betydning ikke?

Det er fordi jeg PT kun har motorer der er for vilde til mine evner og så fik jeg det råd at jeg bare kunne justere gassen ned på mit radioanlæg indtil jeg har råd til en ny motor. Ved godt det er en halv løsning, men hvis det ikke skader mit elektronik var det jo en mulighed for at komme ud at køre indtil den nye motor lander. Og hvis man så alligevel kun kører 5 - 6 min af gangen og lader bilen køle af mellem hvert træningspas er det vel begrænset hvor meget skade det kan tage ikke?

Mange tak for jeres gode uddybende svar.

mvh kenneth

Kommentér på:
Varme i elektronik 1/10 TC

Annonce