{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
713 visninger | Oprettet:

Motor og gear - Enlighten me please. {{forumTopicSubject}}

Hej folkens,

Ja det er ham den nye der spørger igen smiley

Det drejer sig om de hersens motorer. De er opgivet med et Turn tal, og med et kv tal. Men hvad betyder disse tal, og er der forskel på motorer til on-road og off-road?

Kan ligeledes se, at man også skal være obs på gearingen når man skifter motor. Hvad passer til hvad, og hvorfor sætter man flere takker på pinionen og hvorfor færre?

Ja jeg er nybegynder, erkender det blankt. Har bare set flere der skriver, at skifter man til brushless, så skal man huske at ændre gearing - og så tænker jeg... woot?

Mvh.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Motor og gear - Enlighten me please.
  • #1   26. maj 2010 mindre tænder på pinion=Lavere gearing dvs. Bedre optræk og laver topfart.
    Flere tænder=Lidt dårligere optræk og bedre topfart.

Man sætter lavere gearing på så der ikke kommer så meget belastning på motor og esc.

tjek det her link: http://server.iad.liveperson.net/hc/s-4670415/cmd/kbresource/kb-8585148353740828438/view_question!PAGETYPE?sf=101133&documentid=365017&action=view

• #2   26. maj 2010 HAHAHAHA kan godt lide at moffe's skriver: "Vi har meget dårlige erfaringer med Mamba fra Castle Creation" åh hvor humoristisk

men ja jeg er også lidt på bar bund med T og Kv..

• #3   26. maj 2010 Dennis J
    Det kan jeg nu godt forstå, på det tidspunkt hvor de testede ESC´er lavede Castle deres nye serie af Mamba Monster Max som kortsluttede i stor stil.
    Castle ville ikke tage ESC´erne tilbage med mindre forretningerne kunne bevise at der var tale om en fejl fra Castle´s side.

Jeg tror ikke at der er en eneste af hele den Mamba Monster Max serie der kan køre i dag men Castle har højest taget halvdelen tilbage, resten brændte forretningerne inden med.
    Så jeg kan sku` godt forstå at de blev sure på dem.

• #4   26. maj 2010 Hvad betyder det så, når folk skriver 17/54 eller lign.? Det er jo 2 tal. 54 er det så antal takker på selve gearet? Jeg troede netop man satte ny motor i, for at få bedre topfart, så er det vel en spildt opgradering, hvis man så ødelægger det med at sætte en lavere gearing?

Jeg forstår ikke sammenhængen mellem T og kv. Jeg ved at kv gange din strømspænding er lig din motors omdrejninger. Men hvad T gør fatter jeg ikke. Det bliver endnu værre, når man kan få motorer på 9T med forskellige Kv værdier.

• #5   26. maj 2010 Hæ Hæ jeg kan godt forstå din forvirring.
    17/54 betyder at folk har sat et 17 tands motor tandhjul på og et 54 tands spur gear på.
    Og man kan godt sige at det er spildt opgradering, hvis man så ødelægger det med at sætte en lavere gearing på.

Men det er ikke tilfældet, når man gear ned sænker man top farten, men ikke så meget som man hæver omdrejningerne på motoren.
    Så bilen køre hurtigere med den nye motor og for meget mere trækkraft med den lave gearing.

Der er heller ikke nogen sammenhængen mellem T og kv.
    Kv bruger du til at regne ud hvor hurtigt din bil vil køre med den nye motor.
    T bruger du kun for at ha´ et sammenlignings grundlag med den motor du allerede har i din bil.

Det du skal bruge er WAT.
    Wat er den effekt din motor kan give totalt.
    Hvis du for fat i en motor med få Wat og mange Kv kan den ikke trække de tunge biler, kun lette on-roadere og fladbane biler.

For du fat i en motor med mange Wat og få Kv, kan den ikke køre hurtigt men kan trække de store Monster trucks.
    Du kan selvfølgelig også få motorer med mange Wat og Kv, det er dem vi brænder ESC´erne af med.
    Men det gør ikke noget, bare det sker med over 100kmt smiley

• #6   26. maj 2010 Tag nu denne fra Ezrun, den har kun opgivet kv og vægt.

(link fjernet)

Er det så fordi man skal vælge en producent der kan finde ud af at lave ordentlige opgivelser?

Men det du skriver giver ellers god mening, tror så småt jeg er ved at fange finurlighederne smiley

• #7   26. maj 2010 Dette her ligner en rigtig billig motor, er den noget værd i en stor Truck som E-Maxx? eller bliver bilen måske langsommere end med standardmotoren?

• #8   26. maj 2010 jeg ville ta 8.5t'eren istedet

• #9   26. maj 2010 Elsker også det at de skriver at hobbywing bare er det bedste og mamba fra castle creations er elendigt. ok måske er mamba monster max esc'en, men ellers er alt 100 gange bedre end hobbywing

• #10   26. maj 2010 Dennis J,

Hvorfor vil du tage den i stedet for, hvordan kan du se ud fra specifikationerne, at det er den man skal gå efter i stedet for?

Det jeg forsøgte at skrive om en billig motor, det var denne jeg forsøgte at henvise til.

http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6678

• #11   26. maj 2010 Det er nok producenten der ikke gider at oplyse folk om det, det er desværre meget almindeligt, men du kan se lidt på ESC´en og på den måde finde ud af at det ikke er særligt den motor kan bruge af strøm, ellers ville ESC´en brænde af.

Og nej, den lille 9T dur ikke til en E-Max, der skal du ha´ fat i et 1/8 system for at du for noget ud af det.
    Den du har fundet hos Hobby King er noget bedre, men ikke perfekt.

Men det er faktisk synd at de ikke gider at oplyse noget om den motor og hvad den er bygget til, for det er en faktisk en fed lille motor hvis den bruges rigtigt.
    I denne sammenhæng er den også et godt eksempel, du kender kun Kv og vægt, men selv det snyder.
    Efter vægten skulle man tro at det er en 540 motor, men det er det ikke.
    Det er en 380 motor i et stort hus med køleribber, men det store hus gør at der er plads til nogle store spoler til at drive ankeret/akslen rundt.
    De store spoler giver en god effektivitet hvis man ikke presser motoren for hårdt.

Dvs, at det er en lille motor til lette biler eller biler med meget lav gearing.
    Det kan være til drift biler, fladbane biler eller andre biler der ikke skal ha´ den store trækkraft for at køre.
    I sådanne biler kan du nemt komme op på en køretid på over en time på et almindeligt godt batteri.

• #12   26. maj 2010 Der er bare mange der skriver at de bruger lige præcis den motor i deres E-Maxx/E-revo - så tænkte at det skulle kunne lade sig gøre.

Kan det lade sig gøre med den originale ESC. Der står max 75A på den.

Jeg regner med at køre med 2 stænger lipo 7.4 C20 5000 mAh.

• #13   26. maj 2010 Det er også meget muligt at den er god til det, og at det bare er mine fordomme der kommer på tværs smiley
    Jeg har selv ”lillebroren” i en af mine biler og den er der knald på, så jeg vil sige at du ikke går helt skævt at den motor.
    Med andre ord, prøv den smiley

Om så din ESC kan holde til det ved jeg ikke, jeg har selv lige brænd en 80A ESC af på ”lillebroren” men har stærkt på fornemmelsen at det var en fejl i ESC´en, og det skal ikke lægges motoren til last smiley

Men hvis jeg skulle vælge et motor sæt til en E-Max, ville jeg nok tage en Xerun 1/8 150A.
    Med 6 celler LiPo kan den få din E-Max til at køre oven på vandet smiley

• #14   26. maj 2010 Lige et spøgsmål, den originale ESC du har i din E-Max, nu er det vel en til BL motorer, ik smiley

• #15   26. maj 2010 Jeg forventer at købe en E-maxx når der går penge ind i denne måned, men det bliver modellen uden BL. Så det er en standard motor og ESC der sidder i den. Skal man have speciel ESC til en BL motor?

• #16   26. maj 2010 Ja, det skal man.
    En almindelig kul motor er en jævnstrøms motor, og en BL motor er en 3 faset vekselstrøms motor smiley

• #17   26. maj 2010 Ahmen for sevan da, nu troede jeg jo lige at det var all good.. Nå, men der er sku ikke penge til en Brushless edition, så jeg må leve uden BL et stykke tid.

Der er vel ikke nogen ide i at opgradere til en større motor på standard E-maxx, hvis man ikke går mod BL?

Hvad koster et opgraderingssæt til en E-maxx? Gerne fra udenlandske sider, da jeg synes de ser hampre ud på de danske.

• #18   26. maj 2010 Lad være med at opgradere til en større motor på standard E-maxx hvis det ikke er Bl motor sæt du tænker i.
    Alt andet kan ikke betale sig.

Og hvis du ikke vil smide for mange penge ud til din vogn er det nok ikke en E-Max du skal købe.
    Det er en stor tung vogn og det udstyr du skal bruge til den er lige så dyrt som vognen.
    Eller det er du sku´ selv ude om, sådan en motor koster sku´ knapper smiley

Jeg ville gå efter Xerun 150A sættet, det er bygget til den slags vogne og er pålideligt.
    Det kan du sikkert finde på E-bay

• #19   26. maj 2010 http://www.himodel.com/electric/XERUN-150A_ESC_4274-2000KV_Motor_Combo_For_1_8_Cars_V2.html
    Motor + ESC

http://www.himodel.com/electric/XERUN-150A_ESC_4274-2000KV_Motor_LCD_Program_Card_Combo_For_1_8_Cars_V2.html
    Motor, ESC og programkort (meget godt at have)

Har aldrig handlet der, så ved intet om virksomheden, men det er da ret billigt :o)
    Har gemt linket af samme årsag..

• #20   26. maj 2010 Køb sættet med programkort smiley og ja, det er billigt for det motor sæt.

Men det er nu heller ike så dyrt her hjemme.
    (link fjernet)

• #21   26. maj 2010 Hehe, ja der er vi så forskellige, jeg synes jo det er sindsygt dyrt herhjemme, det koster jo halvdelen af hele bilen.

• #22   26. maj 2010 Det er jo også halvdelen af bilen smiley

• #23   26. maj 2010 Ang Castle. Ja dengang var der fejl på mange af dem og de ville ikke tage dem tilbage.

Nu. Ja de køre ualmindelig godt! Ingen varme problemmer eller noget som der var i EzRun serien Moffe solgte. Og så længe man ikke modifidicere på ESC'en og motoren og holder sig på max 6s giver Castle fuld garanti på sættet eller ESC'en. Bare send den ind og du får enten en ny eller for et af deres "Lager" sæt som har været demoer til udstillinger osv. Så fra mindre god service til noget af det bedste smiley

I en E-Maxx ville jeg enten smide et sæt fra Hobbyking i (godt sæt til under 1000,-), Castle Mamba 2200kV eller Xerun 2000kV. Bare sørg for gearing er OK (finder man typisk ud af pga varme udvikling fra motor).

• #24   26. maj 2010 Ja det siger du vel, men så er den vel heller ikke "vandtæt" mere hvis man køber det sæt?

Hvor hurtigt vil den køre med det Ezrun og lipo 5000mAh?

• #25   26. maj 2010 Den er da heller ikke vandtæt med hverken Xerun, EzRun eller andre 1:8 BL sæt smiley

Du mener Xerun ikk? Og hvormange Celler er de 5000mah? Gearing?

• #26   26. maj 2010 Det er 7.4 volt Lipo C20 5000 mAh - så det må vel være 2 celler.

Jov, mente Exrun - gearing aner jeg ikke.

Er egentligt også mere interesseret i at vide, om bilen kører hurtigere med de Lipo batterier, end de standard batterier der følger med. Altså på standard motor og ESC?

• #27   26. maj 2010 Lipoer på 20c er desværre lidt for svage til de 'store' sæt, jeg har ihvertfald haft lidt problemer med dem i min E-Revo med Mamba Monster sættet i.
    Efter jeg er skiftet til 30c lipoer , så er der ingen problemer med varme batterier og/eller esc mere, 20c lipoer kan simpelthen ikke 'føde' esc/motor med nok power.

• #29   26. maj 2010 .

• #30   26. maj 2010 Hvor stor motor kan den standard ESC på E-maxx tage, hvis man nu skulle være så uheldig at futte sin motor af med de to stænger lipo?

• #31   26. maj 2010 Mener det er 12T faktisk smiley Dvs std motorene er MAX limit.

• #32   26. maj 2010 og ved 540 motorer er det 10T limit.

Std er 550 motorer.

• #33   26. maj 2010 Er der egentligt noget specielt man skal købe mens man nu er i gang.

Jeg tænker på sådan en anti wheelie ting, en lipo buzzer osv?

• #34   27. maj 2010 ™ SmashBash ™
    Det er fuldstendigt rigtigt det du siger, men det ændre ikke det faktum at en hel del forretninger mistede tilliden til Castle og deres ”fuld garanti” som der ikke eksisteret når der virkelig var problemer med varen.

Morten I
    Det batteri som du linker til er Ok, Zippy Flightmax plejer at holde hvad de lover, så længe du holder dig til batterier på 30C eller derover tror jeg ikke at du for problemer med dem.

• #35   27. maj 2010 Sauron: Forstår godt som forhandler man ikke tør forsøge sig med Castle's udstyr igen hvis de har haft dårlige erfaringer. Men som privat forbruger tør jeg godt købe deres produkter. Og hvis man surfer lidt på RC-Monster.net, så kan man se at folk opretter indlæg med deres ESC eller motor er defekt, og så har Castle en af deres "teknikere" siddene derinde som beder dem om at sende det ind. Langt de fleste har fået en ny pga deres garanti smiley

Kommentér på:
Motor og gear - Enlighten me please.

Annonce