917 visninger
|
Oprettet:
Lipo batterier der er under 3 volt pr. {{forumTopicSubject}}
Er der nogen der ved hvad der sker når lipo kommer under 3 volt pr. celle.
Jeg har et sæt som da jeg ville lade på det idag lage under 1 volt pr celle. og batteriet var hele dødt, lige nu prøver jeg om jeg kan lade på det igen.
Er mit batteri nu død ???
Nogen der har afaring med lipo???
Jeg ved ikke hvordan batteriet var kommet så langt ned, jeg har lipo cut of i regulateren.
maj 2010
Følger: 8 Følgere: 24 RC-enheder: 3 Emner: 95 Svar: 965
aug 2007
Følger: 36 Følgere: 37 RC-enheder: 7 Emner: 89 Svar: 462
Det er da en gang gylle?
Et af mine LiPo´er havde en celle der var røget ned på 1,9. Gav det på NiMh og det virker stadig perfekt
aug 2007
Følger: 36 Følgere: 37 RC-enheder: 7 Emner: 89 Svar: 462
Du skriver det næsten er umuligt?
Har fået 4 LiPo´er til at virke på den måde. Har aldrig prøvet at det ikke virkede
feb 2005
Følger: 29 Følgere: 30 RC-enheder: 6 Emner: 11 Svar: 39
Program lipo og lade som 1 celle meget lille amp. da volten var omkring 6 volt igen kørte jeg over på det gamle program.
Der efter kunne jeg lade batteriet helt op igen.
Indtil videre virker det, men jeg opbevare det i min lipo lade pose, da jeg ikke helt stoler på det mere.
Skal ud og prøve køre det om en uges tid, kan lige skrive når det er test kørt.
Hilsen Kim K
okt 2009
Følger: 19 Følgere: 19 RC-enheder: 17 Emner: 125 Svar: 1.174
Håber det er ok at jeg lige spørger her Kim K
apr 2004
Følger: 60 Følgere: 58 RC-enheder: 20 Emner: 7 Svar: 471
LiPo må ikke komme under 2,8V/celle da de kan "KOLAPSE" og puste sig op
Og en LiPo-lader vil ikke starte hvis cellen er under det, det er en sikkerhed for det ikke skal gå galt.
Hvis bægge celler er for lave er det sikkert fordi du har ladet det sidde i bilen med ledninger tilsluttet din ESC.
Og hvor for det ??
Jo fordi ESC ikke slukker for "POWERDELEN" når du slukker på den lille kontakt, det ville jo også være umuligt at trække de strømme gennem de små ledninger på "ON/OFF" kontakten så derfor er batteriet tilsluttet direkte FET transistorene i din ESC.
Er det kun den ene celle der er under 2,8V og den anden er på eks 3,5V har du et problem da cellerne altid har samme belastning når du lader og aflader, og derfor må de ikke "glide" fra hinanden. og derfor har du et defekt batteri som kommer til at give problemer.
Men er de ned i spænding og rimelig ens, kan de redes alt efter hvor langt de er nede og ikke mindst hvor længe de har været nede, jo længere de ligger jo værer er problemet og de vil til sidst puste sig op.
Hvordan får jeg liv i dem ??
Rigtigt som de andre skriver
Sæt din lader på NiMh og lade det med 0,5A ind til laderen siger Ca. 6V.
Så sætter du den igen i LiPo mode og lader forsigtigt op med ca. 1A (alt efter hvad det er for et batteri) og så holder du skarpt øje med cellerne, deres spænding skal være ens mens du lader og ikke over 4,2V/celle
Det man også skal holde øje med er forskellen mellem cellerne da laderen kun aflader med ca 100-250mA i ballancer stikket og det er ingen ting i forhold til de 5+A man lader med og så kan laderen ikke nå at ballancere cellerne, og det er ikke alle ladere som stopper når EN´ celle rammer de 4,2V og den/de andre ikke er på 4,2V,
EKS:
Celle 1 = 4,2V
Celle 2 = 3,9V
Total Volt som laderen ser er så = 8,1V og ikke de 8,4V som den skal stoppe ved. når du så rammer 8,4V er celle 1 over de 4,2V og har derfor fået en "overopladning" og kan tage skade.
Så der er så mange ting der kan gå galt.
Så de 10 bud fra mig er:
Bud#1 Tag altid stikke fra ESC
Bud#2 Tjek altid at cellerne er ens
Bud#3 Lav en BALLANCERING af cellerne indne du lader, hvis lader kan
Bud#4 Lad dem aldrig ligge flade i længere tid (Uge +)
Bud#5 Lad dem op til storrage niveau = 3,8V hvis de skal ligge længe
Bud#6 Sæt LiPo CUTT-OFF lidt højere når du kør med 3 celler 3,1-3,2V
Bud#7 Lad aldrig et LiPo der er pustet op eller blevet blødt
Bud#8 Vær sikker på det har nok C-Output til behovet
Bud#9 kan jeg ikke komme på
Bud#10 giv mig en masse penge.
MVH.
Ham der kun har nuket et af de 20 LiPo's som jeg har, og sidder fredag aften og lader batterier i stedet for at se "vild med dans"
Lipo batterier der er under 3 volt pr.