{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.805 visninger | Oprettet:

Hjælp til Maxam Pro 5000 og LiPo {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har shoppet mig en el-bil og fik med i pakken en Maxam Pro 5000 lader og et Carbon 5400mAh LiPo batteri.

Da jeg aldrig har ejet en elbil før andet end en Fætter BR model for ca 10 år siden, er jeg ret ny på området - Har kun erfaring med Benzin.

Bør man aflade sit LiPo efter brug?

Og ang laderen - Jeg fik ikke nogen Manual med og kan ikke rigtigt finde en Online. Det går fint med at lade batteriet op, men når jeg vælger LiPo Discharge og sætter det i gang skriver den "Low Voltage" og går amok med at bippe..

Nogle der har erfaring med laderen, og lige kan guide mig til hvordan jeg vedligeholder mit batteri bedst muligt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til Maxam Pro 5000 og LiPo
  • #1   9. jun 2011 Hov - Jeg tilføjer lige indstillingerne laderen står på:

    Charge :
    3,7A - 7.4V (2S)

    Discharge:
    1.0A - 18.0V (6S)


  • #2   9. jun 2011 et lipo må ikke gå helt flad
    det jeg har hørt er at et batteri har bedst af at blive ladet op med det andtal mah det har altså et 5000 mah med 5A og 7,4v med et 2 s lipo batteri den er god nok så skal din lader havde en mulighed for at balancere dit batteri bag efter det er opladt


  • #3   9. jun 2011 Der er Balancer i laderen, men stikket fra batteriet til det passer dog ikke i laderen..

    Laderen går max til 4.2A under LiPo programmet ved opladning..


  • #4   9. jun 2011 det er ok bare ikke mere end 5 a til et 5000 mah men så er der med lipo noget lidt mere teknisk noget der gør at man vist kan lade mere men det ved jeg ikke så meget om endnu

  • #5   9. jun 2011 Du må ikke aflade et Lipo fuldstændigt, så er det ødelagt. Alt under 3V pr celle er meget skadeligt for batteriet. Dine batterier er 2 cellet. Den optimale måde og opbevare et lipo imellem brug er ved 3.7-3.9V pr. celle og i køleskabet.

    Hvis balancer stikket ikke passer i laderen skal du have fat i en anden lader eller et andet batteri eller en adapter af en art. Det er rimelig vigtigt og balancere batteriet under ladning, medmindre du gerne vil have huset brændt af.


  • #6   9. jun 2011 Thomas A - Tak for svaret. Har du kendskab til hvor jeg finder en adaptor til balancerstikket?

    Og er det pga Balanceren at min lader laver fejl ved afladning?


  • #7   9. jun 2011 Tror du bliver nød til og finde ud af navnet på dit balancer stik, og tage kontakt til en hobby butik og høre af om det kan skaffes.

    Grunden til at den laver fejl ved afladning er fordi du har sat den til 6s, så tror laderen at det er en 6 cellet lipo pakke (22.2V).


  • #8   9. jun 2011 Men du kan ikke rigtig bruge det afladnings program til noget. Hvis laderen har et "storage" program er det bedre og bruge inden du ligger batteriet til opbevaring. Men det er kun hvis det skal ligge i flere mdr inden næste brug du vil få noget særligt ud af det. Hvis du bruger dem jævnligt er alt mellem 3.4V og 4.2V pr celle fint nok til opbevaring. Men opbevar dem altid køligt, det kan de godt li´ smiley

  • #9   10. jun 2011 Tak for det Thomas..

    Jeg kan se at RC Centret forhandler begge dele.. Jeg tager der ud mandag med lader og batteri, og køber et Balancer board, og lige får en lyn-undervisning i laderen.. Sgu nok det bedste smiley


  • #10   10. jun 2011 Ja det lyder som en go´ plan smiley

Kommentér på:
Hjælp til Maxam Pro 5000 og LiPo

Annonce