{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.027 visninger | Oprettet:

Kim E
Kim E
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9

Tamiya blackfoot "knaser" fra gearkasse? {{forumTopicSubject}}

Har støvet min gamle Blackfoot af som jeg købte fra ny for ca. 25 år siden. Den har stået stillet i mange år, men nu har min søn vist interesse så nu skal det være smiley

Problemet er at den knaser i gearkassen (tror jeg det er) når man giver fuld gas. Det jeg synes er underligt er at den IKKE knaser når man giver fuld gas bak? Giver det mening? Jeg har lige skiftet aksler/kødben da jeg håbede det bare var det, men desværre no go, stadig knasen. Skal jeg skifte alle tandhjul i gearkassen eller hvad anbefales og findes der upgrade tandhul da der sidder en kraftig "Magnum AYK racing" motor på den?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tamiya blackfoot "knaser" fra gearkasse?
  • #1   9. okt 2011 Nej det er ikke underligt. Tænderne bliver jo slidt skrå, den ene vej. Derfor knaser den kun den ene vej smiley

Køb du bare nogle friske tandhjul og stik den nogle nye lejer i gear kassen, så kan den 25 år mere smiley

• #2   9. okt 2011 ved ikke om du kan få upgrade tandhjul til den, men skil gearkassen ad og se om der skulle være nogle tandhjul der er blevet slidt, de skal vist også have lidt fedt. det kan også være at dit pinion spur gear kan hoppe over en tand hvis det ikke er justeret rigtigt

• Kim E
    Kim E Tilmeldt:
    sep 2011

#3   9. okt 2011 Det var hurtigt svar tusind tak!
    Det giver mening med skrå tænder, jeg har meget at lære endnu smiley

Og da min uvidenhed åbenbart ingen ende vil tage bliver I lige nød til at fortælle mig hvad et "pinion spur gear" er?
    Hvilket type fedt bruger man i gearkassen? Går ud fra at alm guldfedt nok ikke er sagen?

• #4   9. okt 2011 STOP - - INGEN fedt på tandhjulele, det samler skidt og gør mere skade end gavn.
    Pinion, er det tandhjul der sidder på motoren og spur er det store pinionen rammer.

• #5   9. okt 2011 gearkassen er lukket på sådan en sag, og der står i manualen at de skal have lidt fedt smiley

pinion er det tandhjul der sidder på din motor og spur er det tandhjul som det griber fat i

• Kim E
    Kim E Tilmeldt:
    sep 2011

#6   9. okt 2011 Takker smiley

Kan man finde delene i danske butikker, eller skal man på Ebay?

• #7   9. okt 2011 nu er den jo ikke ny mere, så du skal nok på ebay for at finde delene til den smiley

• #8   9. okt 2011 Start med at skil den ad. Kig efter de slidte dele og find partnummeret ud fra manualen.
    Så søger du blot på fleabay egter part nummeret.

• Kim E
    Kim E Tilmeldt:
    sep 2011

#9   9. okt 2011 Lyder som en god strategi smiley

• #10   9. okt 2011 Der er lavet en re re af Frog´en og Subaru´en - de kører med samme gearkasse og det er nok lettere at finde stumper til dem.

• Kim E
    Kim E Tilmeldt:
    sep 2011

#11   9. okt 2011 Nu har jeg skilt det ad, men er jo ikke ekspert på området.
    Jeg vil dog mene at det er det ene metalhjul som er slidt, prøv at se dette billede jeg har taget.

Jeg vil mene det er det til højre der er problemet:
    http://www.ellevang.com/tandhjul.jpg

Plastic hjulene ser fine ud.

PS. hvilken type fedt bør jeg bruge når jeg samler den igen?

• #12   9. okt 2011 Tamiya AW grease

• #13   9. okt 2011 Det er dine bevel gears og de ser godt slidte ud. Jeg vil anbefale dig at skifte alle tandhjul ud i gearkasse og samtidig give den en gang kuglelejer. OG nu når du er ved det, så trænger dine "half shafts" (det er driv akslerne) samt medbringere og out drives helt sikkert også til en udskifter smiley Alle stumperne kan findes på ebay, sig til så finder jeg gerne partnumre eller links til annoncer.

Mvh Henrik

• Kim E
    Kim E Tilmeldt:
    sep 2011

#14   9. okt 2011 Dennis: Tak, er der ikke andet der kan bruges?

Henrik: Tak for indput, jeg har bestilt bevel gears fra ebay og akslerne + medbringerne er skiftet, da jeg havde nye liggende smiley

• #15   9. okt 2011 De gamle biler på ORV-chassiset, som feks. din Blackfoot og Frog, for at nævne et par, have problemer med at sidepladerne i gearkassen var for bløde, så ved hård brug (feks. tunede motorer) kunne pladerne give sig ud af, hvilket resulterede i overdrevent slid på alle delene i differentialet, (kron og spidshjul), da de jo pludselig fik mere "slør" der ville ende med at de kammede over, og knuste tandhjulene.. Tunede motorer var tit ikke engang nødvendige for at ødelægge tandhjulene, gentagen brug var faktisk også nok. smiley
    Mener det var CRP der lavede nogle forstærkninger til gearkasen også, ihvertfald har jeg et sæt "Heavy Duty" lejeskåle liggende til udgangslejerne i sådan en gearkasse.

Men ja, bare hop på ebay og bestil et fuldt "gear set" til en re-re Frog, så har du alle tandhjulene, og ligeledes bør du nok få enten et sæt af de nye "dogbone" trækaksler, eller endnu bedre, et sæt "2005 Frog Universal shafts" mener jeg de hedder.. De er ihvertfald "Hop Up" trækaksler med rigtige kardanled i stedet for kødbenstypen, som kan falde ud når svingarmene (som også er for bløde) kan give sig for meget ud af.. Og ja, det ER prøvet et par gange, dog på Frog og Subaru Brat-modellerne..
    Men bare rolig, den skal nok komme til at rulle igen..
    Og hvis du stadig selv har lyst, så tjek lige Nettet for "Tamiya Blackfoot III" som er lige på trapperne med næsten samme udseende, men med et VÆSENTLIGT bedre chassis. smiley

Mvh. Michael

• #16   10. okt 2011 De der "Frog universial" aksler, de passer ikke ordentligt på de ORV'er der har høj frihøjde (monster beetle incl), de er lige lidt for korte, så de hopper ud. Det er i hvert fald min erfarring smiley

• Kim E
    Kim E Tilmeldt:
    sep 2011

#17   10. okt 2011 Tak for alle de fine svar, det gør tingene nemmere!

Michael >Skødstrup< : Skal jeg forstå det sådan at du har et sæt lejeskåle liggende som du vil sælge til mig? smiley

• #18   10. okt 2011 Henrik> Nå?, jamen jeg må tilstå at jeg ikke har prøvet universalakslerne på de høje modeller, men på min nuværende "racer-Frog" har jeg også begrænset vandringen udaf på svingarmene, men det er nu mest for at støddæmperne kan nå at virke, for de er jo lidt "langsomme" med den montering, men hvis man begrænser udaf-vandringen på armene en smule, så virker de en del bedre. smiley

Kim> Errrmmm, jeg vil helst selv beholde de lejeskåle, da de er noget gammelt "tun-halløj" jeg fandt på ebay, men med genudgivelsen af flere af ORV-modellerne er CRP begyndt at lave flere af deres tundele igen også, så det er meget muligt, at man kan få de her lejeskåle igen. smiley Jeg har dog ikke haft tjekket det, da jeg ikke har oplevet problemer med nogen af mine ORV-modeller endnu..
    Men det ark med dele i Frog´en, der indeholder lejeskålene kan også fås løst løst på ebay, så man kun betaler for de hvide plastdele til gearkassen, og uden at have tjekket vil jeg tro at et sådant ark dele vil koste omkring 30-40 kr + forsendelse. smiley
    Jeg har 3 nye, komplette sæt geartandhjul liggende til mine Frog´s, fordi så kan jeg hurtigt få dem fikset igen, hvis de skulle smadre tandhjulene. Det er dog ikke sket endnu, men det er heller ikke SÅ tit igen, jeg kører med dem.
    Til gengæld fik jeg lige genudgivelsen af Fast Attack Vehicle ind ad døren i lørdags, og skal til at have dne bygget.. Den bruger mange af de samme dele i gearkassen som ORV-bilerne. smiley

Kommentér på:
Tamiya blackfoot "knaser" fra gearkasse?

Annonce