{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.301 visninger | Oprettet:

Break-in brushed motor {{forumTopicSubject}}

Er der nogen som kan forklare mig om det er strengt nødvendigt at (ved ikke hvad det hedder på dansk) "break-in" sin brushed motor. Jeg har aldrig gjort det selv. Har bl.a. set den her video fra rc-nightmare:

http://www.youtube.com/watch?v=xVk4kVVJdds

Man kan vel godt køre med en ny motor uden at foretage enten en våd eller tør "break-in" ? Eller?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Break-in brushed motor
  • #1   20. okt 2012 Hæ Hæ, ja det er der mange der har undret sig over smiley
    Men det er let nok at forklare.
    Alt den strøm motoren bruger skal igennem de to kul der går ned på ankeret (den roterende del af motoren).
    Passer kullene ikke helt til ankeret, vil kullene kun rører ankeret på et par meget små punkter, og skal der 40 – 50 ampere igennem sådan et par små punkter vil strømmen virke som et svejse apparat og lave gnist sår inde på ankeret.

    Derfor ”Tilkøre man kullene” så de passer bedre og kan overføre strømmen til ankeret på et større arial smiley
    Det gøre lettere med vand fordi det gør kullene blødere så de hurtigere bliver slidt ned til den rigtige form.

    Hvis man har en kraftig motor, og gerne vil beholde effekten på motoren og undgå spild af strøm (Varme) ja så er det nødvendigt smiley


  • #2   20. okt 2012 Har du fået nyt navn? smiley Tak for svar, men alligevel... Jeg har i udgangspunktet ikke så meget forstand på elektromotorer men har aldrig hørt om lignende procedure på fx håndværktøj.

    Min bror er elektromekaniker og arbejder ved Dewalt og rystede på hovedet da jeg forelagde ham problemstillingen. Han havde ikke hørt om noget sådant. Men måske rc motorer bliver udsat for mere stress, eller måske flere ulige påvirkninger?

    Og kullene vil vel uanset blive slidt så de passer efterhånden som motoren arbejder?

    Eller ja det ved jeg sørme ikke?


  • #3   20. okt 2012 Det er helt rigtig at kullene alligevel bliver slidt til, men på det tidspunkt er ankeret fuldt af gnistsår, og så kan det være lige meget smiley

    Og ja, jeg kan godt forstå at din bror ikke har hørt om det problem.
    De motorer som sider i Dewalt og andre mærker, er det vi kalder standart motorer som f.eks 540, 550 og 750 motorer hvis gennemsnits pris ligger tæt på de 100kr.
    Kort sagt motorer som du ikke gad sætte i din vogn fordi de er ret så sløve smiley
    Du skulle lige prøve at sætte en let tunet motor en sådan en Dewalt boremaskine.
    Der kommer godt nok gang i dyret smiley


  • #4   20. okt 2012 Javel ja... Har faktisk et par nye 775 Dewalt motorer liggende herhjemme, og var rigtig glad for dem - det er jeg så ikke mere smiley Troede det var nogle rigtige banditter.

    Men hvad er så konklusionen: Bedre performance, længere holdbarhed? Og ikke mindst: hvis ikke laver en "break-in" kan man være uheldig at ødelægge motoren?

    PS: Godt der er sådan nogle som dig herinde...


  • #5   20. okt 2012 Dine nye 775 Dewalt motorer kan da bruges i en skala motor båd, bare du ikke kræver meget høj hastighed, det er de faktisk gode til.
    Du skal tænke på at de motorer ikke er beregnet til at sluge for meget strøm så de ikke tømmer batteriet for hurtigt.
    Det dur jo ikke at de tømmer batterierne på de 5 – 10 minutter som vores biler gør det, når man skal bruge boremaskinen hele dagen smiley
    De begrænsninger har vi ikke med RC biler smiley

    Og ja, Bedre performance, længere holdbarhed, og man kan presse motoren mere uden den brænder af.

    Det med at ødelægge motoren er ikke lige til at svare på.
    På en lavt ydende motor vil det kun betyde at den taber lidt effekt hvis man ikke laver "break-in".
    Der er jo ikke nogen der laver "break-in" på deres HBX biler, men de køre alligevel smiley

    Er det en højt ydende motor vi taler om, vil det også betyde tab af effekt, og tab af effekt betyder mere varme udvikling, og mere varme betyder nedsmeltning, bål og brænd for en allerede hårdt presset motor.

    Dvs, svar på dit spørgsmål, det kommer an på hvor meget strøm du tvinger din motor tiæl at bruge smiley


  • #6   20. okt 2012 I gamle dage med kulmotorer i turingcar sad vi og drejede anker af efter hvert heat og sleb kul til så de passede perfekt til ankeret. Det betød meget for levetiden og topydelsen at man er omhyggelig med arbejdet. I en båd der ikke skal sejle hurtigt betyder det nok ikke det helt store, ligesom det er ligemeget i elværktøj der ikke tager særligt mange omdrejninger og ikke er belastet i ret lang tid af gangen.

  • #7   20. okt 2012 Jeg takker og bukker for nogle seriøse svar.
    Et spørgsmål mere dog: Kan man "break-in" en allerede brugt motor? Evt for at rense den, eller øge holdbarheden? Vil det ha nogen effekt?

    Fortsat go lørdag gutter, og tak for svar.


  • #8   20. okt 2012 Ronny A
    Yes, sikke en masse besvær man fik ud af de motorer dengang smiley
    Jeg drejet nu ikke mine motorer af for hvert heat, kun lige op til et løb smiley
    Fedt med de kulløse motorer nu om dage smiley


  • #9   20. okt 2012 Drejer du dit anker af, er det en rigtig god ide at tilkøre kullene en gang til, ellers søg for at holde din motor ren smiley

  • #10   20. okt 2012 Ja man havde travlt mellem heatene dengang. Man skulle jo også sørge for at aflade sine batterier og sætte dem til at lade så de var færdige nøjagtigt 5 min før start så de ikke lå og tabte strøm.
    Det er godt nok blevet nemt med lipo og kulløs.


Kommentér på:
Break-in brushed motor

Annonce