{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.523 visninger | Oprettet:

En god og optimal gearing {{forumTopicSubject}}

Hej rcg
Har en rustler vxl som jeg lige har fået købt nyt batteri til. Et turnigy nano-tech 2s 10000mah 40-80 . Jeg kan ikke finde ud af det der med gearing og derfor spørger jeg om hjælp herinde. Hvad er den bedste og mest optimale gearing til den. Den skal have et nogle Lunde optræk men vil ha mest på topfarten.

Jacob


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En god og optimal gearing
  • #1   3. dec 2013 Hvad str hjul har du på ?
    Hvis std str vil jeg starte med 86t spurgear og 20tands pinion og så prøve mig frem med et par tænder op på pinion ad gangen, indtil ønskede drift temp vs topspeed var nået.
    Men fårstår ikke du har valgt 2 celler når du ønsker fart. Med 3 cells setup kan du have en højere topfart med en lavere temp end du kan med 2cells setup


  • #2   3. dec 2013 Men har bare læst at hvis man kører med 3s så skal man have det største spurgear og det laveste pinion gear, men fatter ikke en skid af gearing. Hvis jeg så køber et 3s med mindst 6500mah og 40-80 c, hvordan skal min 'start gearing så være. Tak du har været til meget hjælp på alle mine indlæg ?? så havde jeg tænkt på noget køling til motoren men har bare ikke fundet en blæser der kan være der for gearkassen, ved du hvor jeg kan få dette

  • #3   5. dec 2013 Ok, hvis det ikke er til speedrun, men du vil køre konstant med den, så skal du ikke geare den med 86t spurgear og 20tands pinion. Det er kun til nogle korte fart ture på asfaldt (speedrun)
    Prøv med hvad du nu har af spurgear nu og så tjek temp på motor og esc og så tag den derfra


  • #4   5. dec 2013 Du kan med fordel købe en integy alu gearkasse til omkring de 30usd på thetoyz.com. Efter det burde du kunne få plads til blæseren. Men alu gearkassen alene suger godt med varme fra motoren smiley

  • #5   5. dec 2013 Det er til en smule speederen men det er mest til offroad. Ikke hård bashing. Jeg ville gerne have den til at køre omring 70-80 stykker, og hvis der skal et 3s batteri til så må jeg jo købe sådan et. Det er bare om jeg kan geare den forkert ved første tur så den brænder, af snakker om hvis jeg kører med 3s.

  • #6   5. dec 2013 Du kan måske godt få den til at køre 70kmt i offroad setup uden at esc smelter, men jeg ville starte med 3 cells og en mild gearing og så langsomt geare op.
    Start med 15/86 gearing eller 15 90


  • #7   5. dec 2013 Kan du nogenlunde sige hvor stærkt den køre med std gearing og hjul og det 2's batteri jeg har købt . Og kan du sige om den bliver for varm. ????

  • #8   5. dec 2013 25/83

  • #9   6. dec 2013 Nej det vil jeg ikke kunne sige. Meget kan spille ind, så en gearing der funker på en rustler med et givent setup, funker ikke nødvendigvis på en anden.
    Så prøv at køre med den og start med max 5min og så tjek temp, og så lidt mere og tjek temp igen.


  • #10   6. dec 2013 Kan man sætte nogle forkerte tandhjul på sådan så de kammer ovre eller hvad skal man sige. Det er fordi har lige sat et nyt pinion gear på og det larmer og kører ihvertfald ikke optimalt. Har sat tandhjulet tæt til spur for ellers så kørte pinonet bare rundt uden spur

  • #11   6. dec 2013 Kan tænderne være for korte på et spur har kigget på dem her. Er tænderne for korte på det

    profilbillede
  • #12   7. dec 2013 Du skal bruge dem der hedder 48pitch. Men du kan også skifte over til modul 0,8 fra revo og emaxx, men så skal pinion i modul 08 også købes.
    Og det lyder som om du bare skifter tandhjul og spurgear uden at flytte motoren for at justere gear mesh ?
    Og så er det nemt at skrue spurgear på så det kører skævt rundt, og så vil den larme.
    Du skal skrue spurgear på uden at holde på selve spuret, da det så ikke bliver skruet skævt på


  • #13   7. dec 2013 Nej Kristian jeg justere skam motoren efter hvad pinion der sidder på og spænder spurgearet uden at røre det. Men hvad fejler det tandhjul dom der er på billedet og hvad betyder 48 Pith. Pinion gear og spørger sidder så en lap papir kan kører igennem uden noget fis:-)

  • #14   7. dec 2013 Køb det her spurgear http://thetoyz.com/Traxxas/E-T-Maxx/Gears-Covers/GPM/16676/

    og det her pinion http://thetoyz.com/Traxxas/E-T-Maxx/Gears-Covers/Hot-Racing/15654/

    Så spiller det, og du skal ikke køre med spurgear cover


  • #15   7. dec 2013 Thetoyz er et pisse lækkert sted at handle, og jeg har 40+ ordrer fra dem
    De har desuden også en ebay afdeling, så når jeg oplevede at en del jeg ville have ikke var på lager, så anmodede jeg om at de fik den hjem og så kunne jeg købe den, samme dag, eller dagen efter.


  • #16   7. dec 2013 Jeg har købt det spurgear på thetoys men hvad fejler det da. Og hvad betød 48 pith. Købte det fordi jeg manglede et spurgear og så ville jeg starte ud fra syd gearing:-) ja thetoys er et fedt sted med billede vare

  • #17   7. dec 2013 Det du viser billede af fejler ikke noget, så det kan du sagtens bruge. Det er dog i aluminium, som ikke er det bedste materiale når du kører med metal eller alu pinion for den sags skyld.
    Grunder til jeg anbefaler du gik op i modul 08 er fordi tænderne er større på tandhjul og spur så det er nemmere at få et godt mesh end på std 48pitch. 48pitch er str på tænder


  • #18   7. dec 2013 Er det hvad gearing gør du ikke forstår, eller er det hvordan man vurderer om ens gearing er god nok du er i tvivl om?

    Grundlæggende er det ikke anderledes en gearingen af en racercykel eller en mountainbike.

    Pinion gearet (det er det der sidder på motoren) svarer til de tandhjul oppe ved pedalerne. Jo større tandhjul du bruger, jo hurtigere kører cyklen, men jo hårdere er det at få den op i fart.

    Spur gearet (det er det store gear der sidder fast på bilen) svarer til de tandhjul der sidder bag på cyklen ved baghjulet. Jo større tandhjul du bruger jo langsommere kører cyklen, men jo lettere er det at træde pedalerne rundt.


    Det de fleste gør i starten er at holde sig til et størrelse spurgear og så købe et udvalg af pinion gear. Så starter du fra det mindste og prøver dig frem. Jo større piniongear du sætter på jo hurtigere kører bilen når det gælder topfart.



  • #19   7. dec 2013 Det er om ens gearing er god nok. Men hvad betyder 48 pith og er det spur gear godt nok til at gå ud fra og så bare skifte pinion.

  • #20   7. dec 2013 Så Kristian du siger at hvis jeg køber de to tandhjul så kører min bil både stærkt og godt optræk. PS passer mit slipper cluth lige over på modul 0,8 fra revo. Har du et trick til mine små pinol skruer på pinionet er bare lort og de kammer ovre og bliver slidt

  • #21   7. dec 2013 48 pitch betyder hvor store tænderne er på tandhjulet. Det er vist nok standard på Rustleren.

    Mener at rækkefølgen for tandstørrelse ser således ud:

    Mod 1
    32 pitch
    48 pitch
    64 pitch

    Du skal bare sørge for at de pinion gear du køber bruger samme størrelse tænder som der er på det piniongear du har nu. Som skrevet mener jeg at du bruger 48 Pitch, men det står på selve tandhjulet i de fleste tilfælde.

    Og ja jeg vil mene at det spurgear der sidder på nu, er stærkt/godt nok. Går det stykke må du jo opgradere.

    Der findes ikke det perfekte gear som bare kan det hele... den her hobby er ensbetydende med at man kommer til at bruge penge,,,

    Og der er ikke noget der kommer til at eksplodere eller brænde sammen så længe du kører fornuftigt.


  • #22   7. dec 2013 Kristian dem som du linker til passer sammen

  • #23   7. dec 2013 Og er det mindre end modul 1 som coach skriver, så er tænderne ekstra store på dem du linker til

  • #24   8. dec 2013 Modul 1,5 er det største vi bruger i rc og findes på largescale biler og i cen genesis differ. Modul 1 er næst størst og bruges på de fleste 1:8 nitro biler og el.
    Modul 08 bruges på en del 1:8 og på traxxas 1:10 Mt biler som revo og emaxx.
    Så kommer 48pitch eller dp som bruges på mange 1:10 off og onroad biler, og så kommer 64pitch som er de mindste tænder.

    Dem jeg linker til passer ja. Jeg kørte selv med 58t mod 08 spur og 12-21t pinion på min rustler alt efter diameter på baghjul.
    Jan H havde også mod 08 spurgear på hans bling bling i offroad setup, med std vxl system, og han kørte med 17mm adaptere og buggy badlands hjul som er større i diameter end std rustler baghjul.
    Derfor ved jeg at det er safe med mod08 gearing, og jeg ved at 58t er det største som kan passe på, medmindre du bruger nogle trækaksler som er større i diameter end std. Med mod08 spurgear på, så er der ikke plads til spurgear cover, men det er ikke nødvendigt smiley
    Ja det jeg linker til passer med din std slipper clutch adapter smiley


  • #25   8. dec 2013 Tak Kristian. Jeg kører med gpm stål trækaklser og de er større end std. Hvis det er kan man så ikke bare gear et på tænder ned på de spurgear du linker til o altså mod 0,8 og en eller to tænder op på pinionet o,8 mod

    profilbillede
  • #26   8. dec 2013 Jo de ser lidt større ud i diameter, så der ville jeg nok også satse på et spurgear med færre tænder end 57. Men prøv at tjekke med std aksler om de er større.
    Når du går ned i tænder på spurgear og op i pinion så kører den jo hurtigere på toppen.
    Forresten så holder std delrin spur til emaxx og revo fint, også uden spurgear cover smiley
    Så du kan evt købe et hjem i delrin først, for at tjekke hvor stort et spur du kan få på.
    Sådan gjorde jeg selv for at finde frem til det største spurgear, så jeg havde jo nogle str jeg ikke kunne bruge tilovers. Men de koster jo ikke mange basseører smiley


  • #27   8. dec 2013 Når ja for Helved så et par tænder ned på pinionet. Har. Tjekket de er større end std. Undskyld at jeg spørger dumt men hvad er delrin er det plastik

  • #28   8. dec 2013 Delrin er den gode type plast som bruges til spurgear og bærearme osv.

  • #29   8. dec 2013 Hvad for nogle tandhjul vil du så mene jeg skulle købe altså størrelsen

  • #30   8. dec 2013 http://thetoyz.com/Traxxas/E-T-Maxx/Gears-Covers/Traxxas/15290/

    og så det mindste pinion du kan få på i modul 08 / 32 pitch (Det er samme str, de kaldes bare forskelligt alt efter hvilken målenhed)


  • #31   8. dec 2013 Der står ikke at det er mod 0,8 på både spur og pinion gear inde på the thetoys. Hvordan kan du se hvad mod det er. Hvad med et 56 t mod 0,8 i stål kan det være der

    http://thetoyz.com/Traxxas/E-T-Maxx/Gears-Covers/GPM/16675/


  • #32   8. dec 2013 Nej på pinioner står det ikke. De hedder som regel 32pitch eller 32dp
    Har ingen anelse hvad der er max str med dine aksler, derfor jeg anbefaler dig plast så er det ikke så dyrt hvis det ikke passer. Husk også at være obs på hul i pinion at det skal være til std str 3,17mm aksel, og ikke 5mm medmindre der er en blå alu krave med / bore reducer.


  • #33   8. dec 2013 Tak for det hele Kristian. Tror jeg lige ser hvordan den kører std. Hvis der er kan jeg så kontakte dig i pb:-))

  • #34   8. dec 2013 Ja du skriver bare hvis det er smiley

  • #35   8. dec 2013 Tak

Kommentér på:
En god og optimal gearing

Annonce