{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
408 visninger | Oprettet:

Ændring af gearing. {{forumTopicSubject}}

Hvis man vil drosle lidt ned i accelerationen, er det så både spur og pinion tandhjulet man ændre?. For syntes min Hpi Firestorm har ekstremt let til hjulspin, da jeg var ude igår på en parkeringsplads igår med underlag af grus/jord.
Jeg forsøgte og være mere forsigtig med gassen, men syntes ik det havde den store virkning. Det er værst når jeg skal sætte igang og derfor, leger jeg i tanken om og muligvis geare dem om.
Jeg har ik kørt så længe og derved heller ik så rutineret, så det kan sikkert også være mangel på det som spiller ind. Jeg har den gamle/første model af Firestormen, men sælger sagde at der var kommet en lidt kraftigere motor end std. på den dog ik Brushless.
Jeg har ik haft motoren og gearingen ud af den, men regner med over weekenden og opdater med hvilken motor og gearing som sidder i den.



Kommentarer på:  Ændring af gearing.
  • #1   25. okt Start med større piniongear det gør det langsommere i start men hurtigere på toppen

  • #2   25. okt Er det nogen tommelfinger regel om, hvor meget man går op i tænder ?. Hvor meget ville du selv gå op, hvis du selv skulle gøre det.

  • #3   25. okt Man prøver sig frem da vi alle er forskellige
    Jeg gør kun modsat skam tuner mine biler


  • #4   26. okt Enig med Lars. 2 tænder større er et udmærket sted at starte, men husk at mærke hvor varm motoren bliver - der kommer jo mere belastning på med større pinion. Den øvre grænse for øgning af pinion afgøres af hvad der er plads til på dit motorophæng. Hvis motoren allerede er fæstnet yderst er det ikke sikkert der er plads til større - så tjek det før du køber noget.

  • #5   26. okt Er der ikke slipper cluts på den. Så løsner du bare den lidt. Så glider den lidt. Og du kan styre bilen. Og det er nemt og gratis

  • #6   26. okt Som lovet ville jeg komme med en opdate, på motor og tandhjul som sidder i.
    Motoren : Hpi racing Firebolt 15 T. Pinion : 19 tands. Spur 87 tands.
    Jeg kunne ik finde tallet på Pinion tandhjulet, så jeg måtte tælle tænderne og kæresten og jeg komme begge 2 fremtil 19.


  • #7   26. okt Igen hvis der sider en møtrik på midten af den aksel hvor det store tandhjul sider. Så prøv at løsne den lidt af gangen. Så kan du pludselig mærke at den glider lidt før den starter. Og det er den måde prof gør det, så de ikke mister bilen ud af et sving osv. Har kørt race i mange år, og vi brugte den måde for at kunne kontrolere bilen på baner hvor der var meget greb


  • #8   27. okt Der sidder den møtrik som du nævner, den vil jeg prøve og løsne lidt. Nu ved jeg ik om tidligere ejer selv har skruet, men er der nogen grund indstilling på den ??.

  • #9   27. okt Det er mange gange helt i bund og en og en halv gang ud. Men prøv dig frem

  • #10   27. okt Ok så må min være meget løs, hvis den skal deres helt i bund og 1 - 1 1/2 omgang ud. Som den er nu da jeg skulle tjekke tallet på spur hjulet, var møtrikken drejet ind over akslen så den var plan med enden af akslen.

  • #11   27. okt Du kan også sætte trottel response i esc, så den ikke giver så kraftigt gas når du trykker på betjeningen, så gassen bliver mere blød op i omdrejninger, det får du også en hurtigere start af, da din bil så ikke bare laver hjulspin men kommer fremad før at den begynder at tage helt ved.
    Det har jeg selv måtte gøre, da jeg har en meget kraftig speed run bil.


  • #12   27. okt På min sender har jeg lige opdaget, at der sidder en drejeknap Throttle Trim. Hvad bruges den til, for kan se den har noget med gassen og gøre.
    Udfra hvad jeg kan se i manualen til bilen, er det std. gearing ( pinion / spur) og kun motoren som er opgraderet lidt i forhold til den som sad i fra ny.


  • #13   27. okt Den er til at styre hvor hård gassen skal være, måske den bare er svaret, det er forskelligt hvordan de virker fra betjening til betjening, men måske den kan gøre det nok.
    Prøv at skrue ned for den så burde bilen ikke tage gas så hurtigt/kraftigt i starten.


  • #14   27. okt Tak for svaret så prøver og se, om det " bare " er det der skal til.

  • #15   27. okt ; )

  • #16   27. okt Nu er jeg kommet i tvivl om, hvem jeg skal rette mig efter. Jeg satte mig med google og søgte " grund indstillingen af slipper cluts, der kom et par videoér op på Youtube. Der nævnes at generelt spændes møtrikken i bund og 11/2 omgang ud fra spændt tilstand, der også var det som Jens svarede mig ( #9 ). Jeg kiggede så i manualen som fulde med bilen og der står 6 omgange var spændt tilstand, så det må siges og være en stor forskel. Skal jeg indstille den efter manualen på 6 omgange, eller skal jeg sætte den på 11/2 omgang ud fra spændt tilstand ?.

  • #17   27. okt Tror det er nemmest at prøve dig frem, spænd den helt ind, og så løsne en halv omgang af gangen og så prøve med bundgass indtil du syntes den er behagelig i optrækket. ; )

  • #18   27. okt som skrevet prøv dig frem. For der er kun en som kan bestemme hvor den skal stå. for det er dig som skal have føling med den. nogle vil køre uden slipper og andre med løs slipper

  • #19   27. okt Grunden til jeg spurgte, var fordi jeg synes forskellen er stor og ville ik ødelægge noget.

  • #20   28. okt Du skal ikke bruge throttle trim
    Den indstilling styrer midtpunktet for gassen, altså hvornår bilen står stille.


  • #21   28. okt På esc er der gas response det plejer at være ca. 20-30-50-60-80-100 % altså fuld gas fra man røre gas.
    Den opsætning og hvordan den skal stå er en smags sag, og er der slipperclutch på, kunne det ikke være nemmere, bare skru den lidt ud af gangen til du rammer hvor DU vil have den.


  • #22   29. okt En lille opdatering som umiddelbart ik gav mening, men da jeg havde tænkt over den gav den i mit hoved.
    Jeg tog en tur idag mellem sne/slud, samme sted som tidligere dog med lidt andet underlag grundet vejret. Efter at jeg har spændt slipper clutchén fra 6 omgange som stod i manualen, til de 11/2 som er foreslået her er det næsten forsvundet og fået noget mere på toppen. En anden ting som jeg har lagt mærke til er, at den larmer mindre og nemmere at kontrollere under kørsel.
    I mit hoved har den været løs og når den så har slået til, har der været alt for mange omdr. på motoren og der for har den lavet hjulspin.
    Jeg har ik justerings muligheder på escén i min Firestorm, hvor man har nogle mode som den kan stilles i eks. ( 30 - 50 - 100% ).


Kommentér på:
Ændring af gearing.