{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.263 visninger | Oprettet:

Spørgsmål om Li-Po batterier {{forumTopicSubject}}

Sidste gang jeg var dreng smiley var der ikke noget der hed Li-Po batterier, så jeg har lige et par spørgsmål...og måsker kommer der flere til

1: Har læst noget om at de kan bryde i brænd, så lige nu ligger mit batteri i en gryde. Så er det da kun gryden der bliver ødelagt.
Men nogen gode idéer til hvordan man opbevare Li-Po batterier?

2: Kan man "klat lade" på dem, eller skal de køres til de ikke kan mere, før man lader dem igen?

Mvh.
d.Buus


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål om Li-Po batterier
  • #1   12. feb 2013 Ja LiPo batterier kan bryde i brand og eksplodere! Derfor brug LiPo lade poser, kan købes overalt!

    Når jeg ikke gider kører mere så kobler jeg bare batteriet fra RC enheden, lader ikke på det og aflader heller ikke på det, det holder sig fint som det er og mister ikke mAh eller lign. lige meget hvor lang tid det har lagt. (Det er min erfaring)


  • #3   12. feb 2013 Husk at balancere batterierne under programmet "balance" en gang i mellem, når du f.eks. har brugt den 10-15-20 gange. Det forlænger levetiden på batterierne. Det er meget forskelligt, hvor ofte folk vælger at balancere dem, men jeg gør det, når min samvittighed tvinger mig til det og når der er tid til det smiley Men køb en ladepose til opbevaring og hvis ikke du skal bruge batteriet i en længere periode (2 uger), så husk lige at storage charge det, da det også er noget batterierne har godt af. Nogle vælger at smide dem i køleskabet, når de er blevet storage charget, hvis ikke de skal bruge dem i et par måneder. Personligt storage charger jeg dem bare og ligger dem i min ladepose, når ikke jeg skal bruge dem om vinteren smiley
    Jeg ville ikke klat-lade på batterierne, men derimod lade batteriet helt op, før jeg tager det i brug.


  • #4   12. feb 2013 Henrik [Holsted]
    Når du er færdig med at køre, så kobler du batteriet fra...klart. Men næste gang man skal køre, så er der måske kun 3 min. køretid tilbage, det var derfor jeg kunnen tænke mig at "klat lade" det. Dermed mener jeg som :smiley: skriver, at man bare lader det helt op, mår man er færdig med at køre, så det er klart til næste gang. Er der noget galt i det?

    Chris
    Ok...(Husk at balancere batterierne) hvordan gør man det. Der er ikke nogen knapper på laderen. Men den hedder 10W Li-Po AV Balance charger


    Og så skal jeg vist have et par ladeposer


  • #5   12. feb 2013 Dan B - jaja min fejl, ikke at have det skrevet ordentligt smiley min erfaring er at du bare kan lade dit batteri når du har lyst, så det er klar til næste gang der skal køres smiley Som jeg nok skulle have skrevet - så kobler jeg bare batteriet fra når jeg har kørt og gør ikke mere ved det før næste gang jeg skal kører... smiley

    På dine batterier sidder det et "lille" kabel med et "Hvidt" stik på, det er balance stikket, den putter du i din lader "oftest på siden af laderen" efter hvor mange Celler dit batteri har! Og indstiller din lader til "LiPo Balance Charge" 7,2V Eller 11.1V og mAh ( 4000mAh = 4.0)


  • #6   12. feb 2013 Henrik [Holsted]
    Ingen problemer, for laderen har kun to stik og der er begge hvide. Det ene med 3 pin og det andet med 4 pin. Så der er vist ikke noget at tage fejl af...heller ikke for mig smiley

    Tak for svarene.


  • #7   12. feb 2013 En ting er helt sikkert et lipo batteri bryder KUN i brand når man lader eller kortslutter det.

    Det er derfor det hedder en lipo ladepose.

    Så det med at opbevare den i gryder eller køleskab er meget volsomt specielt da et lipo ikke har godt af at komme under 5 grader.

    Min makker var godt 20 ladeninger om at få sine lipo op på næsten fuld styrke igen.
    Så han kunne bruge dem til løb igen.

    Jeg er bestyrelses formand for Aalborg RC og ud af de knap 30 køre som komme ved os fast. Er der ingen der tager spicelt hensyn til deres lipo, ud over når de lader dem.

    http://www.area52.cc/how-tos/191-beginners-guide-to-lipo-batteries.html


  • #8   12. feb 2013 Fandt lige et link, men har ikke selv læst det, men det er lipo for begynder. smiley

  • #9   3. mar 2013 Måske skulle jeg starte en ny tråd, men nu prøver jeg først her...
    Skal en Li-Po lader gøre sådan???
    Den starter med at lade "laderen bliver da varm", men efter ca. 1½ time så blinker den lige grønt, og derefter lader den ikke mere, men der går yderlige 30 min. før den lyser grønt.
    I videoen er blinket ca. 13 sek. inde (har sat videoen på speed, så i ikke skal side og se 2 timers ladevideo).
    http://www.youtube.com/watch?v=r4rKRiQONoo

    Og som noget nyt, så var den mere en 5 timer om at lade i går...gav op, og slukkede før den var færdig.
    Nogen idéer?


  • #10   3. mar 2013 Kan nok kun sige, brug de 400-600kr. en digital lader koster, det er pengene værd! smiley

  • #11   4. mar 2013 Når du siger digital lader...så har jeg jo kigget her på marked. Man kan jo lige så godt hjælpe nogen af med deres, og spare lidt penge.
    Er disse noget at gå efter?
    http://www.rcgalleri.dk/marked/elektronik/99463-lipo_lader
    http://www.rcgalleri.dk/marked/elektronik/99449-hyperion_eos_0606i_lader
    http://www.rcgalleri.dk/marked/elektronik/99340-icharger_106b_250watt_lader
    Noget der kan bruges, eller skal jeg finde noget helt andet?


  • #12   4. mar 2013 Den Hyperion er efter min mening kanon den er ikke lade med så meget men den virker. Har selv Hyperion og har været meget glad for den.

  • #13   4. mar 2013 Hvad med en Maxam Pro 5000?

  • #14   4. mar 2013 Den er også fin nok...

Kommentér på:
Spørgsmål om Li-Po batterier

Annonce