{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.246 visninger | Oprettet:

Mere præcision på bagbremsen på FG Marder. {{forumTopicSubject}}

Nå, min Marder er jo som de fleste andre Mardere, født med én bremse - en bagbremse. Den er lille, den tager ikke godt fat, og den er ret upræcis.
Der er flere problemer som melder sig:
- standard servo'en fra HiTec er ret svag, og kan ikke trække hårdt.
- standard servoen er også upræcis, så man ikke får særlig meget føling med bagbremsen.
- der opstår slup i bagbremsens ophæng i den del af gearplaten, som er den integrerede bagbremsecaliper.
- bagbremseskiven er lille og uden ventilation og uden støvafledning.
- bagbremseklodserne er ret svage.
- gearplaten er af plastik, men skal bære 3 lejer, og får derfor relativt hurtigt noget slup - mindre føling med bagbremsen.

Det kan man jo heldigvis gøre noget ved. Der er flere ting man kan gøre:
- man kan opgradere sin gearplate i plastik til en model, som man skuer en anden caliper på, frem for en integreret. Den har så to bøsninger i plastik, som man kan skifte, når der er slup. Den er så lidt mere præcis.
- man kan skifte denne løse single bagbremsecaliper til én i aluminium, som er stivere, og har to plastikbøsninger. Den er så endnu mere præcis.
- man kan købe de to bøsninger til bagcaliperen i stål, som ikke slides så hurtigt, og som er mere præcist lavet. Mere føling med bagbremsen.
- man kan skifte hele gearplaten til én i aluminium, som er stivere og ikke slides ved varme ved lejefladerne. Dette giver bedre føling med bagbremsen, og mindre ryk i bagbremsen, som igen giver mindre chance for blokade på bagbremsen.
- man kan sætte et hærdet stål akselstop på, som slides mindre, og derved undgår man slup i bagskiven, hver gang den aktiveres.
- man kan sætte en ordentlig servo på. F.eks. en Savöx vandtæt metalgear hi-resolution digital servo på. Den eliminerer alle ulemperne ved standardservoen. Mere præcision og bedre føling, samt bedre holdbarhed. Kræver en sender og modtager, som kan indfri disse tekniske specifikationer på servo'en.
- man kan sætte en tunbagbremse på (et kit). Denne indeholder en større, bedre ventileret og støvafledende skive, et hærdet akselstop, to metalbøsninger til caliperen og bedre bremseklodser.
Dette kit sammen med en alucaliper, samt en alugearplate og en god servo, giver den bedste bagbremse, uden at sætte asfaltbremser eller hydrauliske bremser på. Disse vil efter min mening være overkill til offroadbrug, og jeg vil heller ikke risikere luft i mine bremser. Endelig er der noget med følingen, som er lidt mindre eller i al fald anderledes. Nogle vil sikkert mene noget andet smiley
En anden fordel er, at alt er servicerbart og stadigvæk let. Dobbelte bagbremser ude ved hjulene giver en tungere bil, og en anden vægtfordeling, som jeg ikke vil have.
Man kan få carbonskive til bagbremsen, men denne har jeg ikke prøvet endnu.
Man kan godt lege lidt med andre skruer i bagcaliperens lodrette aktiveringsaksel, d.v.s. deres længde. Så kan man justere "aftrækket" på denne.
Alt i alt fjerner man med denne løsning mange fejlkilder, og giver bedre føling og bedre præcision på mange punkter til bagbremsen.
Billeder følger.
M.v.h.
Jacques.
Det er smarter' at køre Marder smiley


Kommentarer på:  Mere præcision på bagbremsen på FG Marder.
  • #1   31. aug 2016 Her ses den gamle gearplate, som er støbt ud i eet stykke. Det giver slid, Flex og manglende præcision.
    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at øre Marder smiley


    profilbillede
  • #2   31. aug 2016 Og her er så en firkant til at holde den nye bedre bremseskive fast, som skal skiftes til en hærdet, som ikke gnaves mindre, så der opstår slup. En my slup her og ditto ved lejet fra den ny bedre gearplate og til den store gearing sikrer, at det løber frit rundt. Ellers kan der være en smule skævhed i relationen mellem gearplatens bagerste leje, og lejet i det store motorophæng. Man kan løsne disse og arbejde en smule med et, og låse det igen.
    I øvrigt er det vigtigt, at tjekke tilstanden på de to små metalplader, som holder motorslagene. Disse kan ikke blot knække, men også blot revne. Specielt på en offroader.
    Bemærk også, at denne aksel er skiftet til en hærdet. Den bliver varm, og holder ikke så længe i standardversion.
    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder smiley


    profilbillede
  • #3   31. aug 2016 Kig også på denne aksel, som ofte bliver korroderet, og som man lige kan polere ren og lækker, så der ikke opstår stiction. De så skruer som trykker på de ene bremseklods, skal skrues så langt ind, at de trykker på midten af bremseklodsen
    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder smiley


    profilbillede
  • #4   31. aug 2016 Og her er så bagbremsecaliperen med diverse detaljer monteret. Hmm... okay, lidt omvendt monteret, men for illustrationens skyld, går det nok smiley
    Pas på, ikke at stramme skruerne til at holde bremseklodserne for meget, da den knækker! Bremseklodserne skal kunne glide frem og tilbage over et relativt stort stykke af boltene. Men dette bliver selvfølgelig ophævet af de to aktiveringsskruers justering, som skal være liiiiige før de rør.
    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder smiley


    profilbillede
  • #6   1. sep 2016 Og her er så den færdige installation, klar til at blive rengjort og monteret. Bedre bremseevne, mere føling, mere præcision og mindre slup, samt lettere end dobbelte bremser ude ved hjulene, samt længere holdbarhed.
    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder smiley


    profilbillede
  • #7   4. sep 2016 Hej Jacques.

    Ja de skruer knækker nemt, og det er takket være det blå tykke locktite der sidder på de skruer. frem med en kniv og væk med det og på med noget nyt flydende.

    HP


  • #8   4. sep 2016 Hej HP,
    Er hermed gjort smiley
    Skal samle bil i dag. Så må vi se, om det passer smiley
    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder smiley

    ps: hvad med liiiige at få skrevet dit gamle ordsprog ind her?


  • #9   4. sep 2016 Men med hensyn til den knækkede skrue, så var det liiiige ved at blive: Det er sarter' at køre marder smiley

    Nå, ned i garagen og hente bilen, så skal der skrues. Off for now.
    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder smiley


  • #11   14. sep 2016 Jeg kan så lige melde tilbage, nu hvor bagbremseopgraderingerne er kørt ind, at Marder'en nu bremser RET godt! (på alle hjul).
    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder smiley


  • #12   14. sep 2016 super vejen frem...


Kommentér på:
Mere præcision på bagbremsen på FG Marder.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce