{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.317 visninger | Oprettet:

Fin tuning af karburator. {{forumTopicSubject}}

Fandt følgende forklaring på krcr's forum og den har hjolpet mig en del, da jeg fattede minus af det i starten, og træk på livet løs for at starte bilen, samt at få den til at trække som den skal.

Stor tak til Peter fra krcr for at forklare det så man forstår. smiley

Indstilling af Zenoah
Standardindstilling for G230RC / G260RC:
Skru først skruerne helt ind, så:
- H: 1.5 omgang ud
- L: 1.25 omgang ud
Start med at køre motoren varm. For hver lille ændring af skruerne køres en tur.

Tomgangsskruen:
Prøv som udgangspunkt ikke at skrue på den. Det kan dog være en fordel at stille den så der ca. er 1mm spjældåbning, men prøv evt. at indstille motoren uden at skrue på denne – hvis det kan lade sig gøre.

Indstilling af ”No-load” skruen L:
Går højt i tomgang => skrue UD / mod uret (for meget ud vil drukne motoren)
Går lavt i tomgang => skrue IND / med uret
Hvis motoren langsomt dør når den er i tomgang er L-skruen skruet for langt UD.

Indstilling af ”Full-load” skruen H:
UD indtil den 4-takter.
Herefter lidt IND så den lige nøjagtig ikke 4-takter.
Note: 4-takte er når den begynder at prutte lidt når den når toppen af omdrejningerne

Tip: Kontrol af indstilling
Du kan checke om den får for lidt benzin uden at skrue. Kør i 5 min. Tryk da på boblen 1 gang: tager den omdrejninger er det fordi den får for lidt at leve af. Er det tilfældet drej da på H-skruen ca. 5-10 min mod uret.

Hvis den er sløv i bundtrækket:
Måden man kan se om ens bundskrue står ordentligt på, er at man giver lidt gas med bilen løftet, og lige når koblingen slår ud og tager fat, trykker du gassen i bund. Dér skal den tage fat med det samme.
- Hvis den lyder som om den er ved at gå ud eller løbe tør, så får den for lidt. L skal UD for at give mere benzin.
- Hvis den falder lidt i omdrejninger lige inden den begynder at stige får den for meget. L skal IND for at give mindre benzin.
- Hvis den herefter bliver for høj i tomgangen skruer du bare tomgangs skruen lidt UD så falder den igen.
Note: Det er samme princip som en vandhane: når du skruer højre om altså ind, så lukker du for vandet, og venstre om altså ud, så åbner du for vandet.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fin tuning af karburator.
  • #1   5. sep 2016 Det er s'følig vejledende, da standart indstilling til fx. wt-990 så vidt jeg har læst er:

    H: 1 + 5/8 ud
    L: 1 + 3/8 ud
    Men det er jo marginaler smiley


  • #2   5. sep 2016 Top for en god forklaring.
    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder smiley


  • #3   6. sep 2016 Jeps super forklaring. men alle motorer er forskellige. og de ændre sig efter vind og vejr. så man kan komme ud for lidt små justeringer.

    jeg mener selv jeg er ret god til de motorer fordi jeg renovere for andre. det kan Jacques skrive mere om.

    HP


  • #4   6. sep 2016 Derfor at jeg også tilføjede at det er vejledende.. og det er nok mere til folk som ikke har den store erfaring.
    Den her jeg fandt er simpelt og lige til synes jeg og har været en stor hjælp her.

    Tvivler ikke på at du er haj til rc.. det er langt fra alle dog, så den her er nok mere til dem. smiley


  • #5   6. sep 2016 Jeg synes, at vejledningen er fin. Der er ofte nogle, hvis biler ikke går helt ordentligt (inklusive min egen smiley ), så det er fint med en god vejledning.
    M.v.h.
    jacques.
    Det er smarter' at køre Marder smiley


Kommentér på:
Fin tuning af karburator.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce