{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
933 visninger | Oprettet:

Kørsel på 6S kontra 4S {{forumTopicSubject}}

Er der andre end jeg, der oplever markant større slitage, når de køre på 6S kontra 4S

Det har indtil videre, kostet med en del stumper, kun ved kørsel - altså ingen påkørsel, eller decideret chrashes. Bla har jeg måtte skifte ESC'en, da den simpelthen ikke gad at være med til det brug -til trods for den jo er opgivet til at kunne holde til 6S..?

Jeg køre Traxxas E-REVO TSM, og ved 6S, fortæller min gode ven mig, at ved den opsætning, køre jeg med en opsætning, sammenlignet med, at køre Formel1 -100% ydelse, som dermed kan betyde, at man renovere hele pisset, efter hvert løb. Det er jo nok lidt overkill, men overdrivelse, fremmer jo som udgangspunkt, forståelsen smiley

Så nu er jeg endt ved - i samråd med venner og "eksperter" i butikker, at jeg basher med 4S og nøjes med nogle enkelte speed runs, på 6S.

Er der nogen der har eventuelle tilføjelser til det ovenstående..? For ærlig talt, så var jeg da glad for det vildskab der var i at bashe, med 6S opsætningen smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kørsel på 6S kontra 4S
  • #1   10. feb 2020 har du gearet den ned når du basher på 6 celler ?

  • #2   10. feb 2020 #1
    Ærligt, nej det har jeg ikke. Er lidt grøn i det her RC, så ikke noget jeg har tænkt videre over.

    Men burde det have påvirkning på belastningen af ESC'en..? Tænkte at det var gear, diff, aksler og lignende, der kunne blive unormalt slidt ved dette..?


  • #3   10. feb 2020 esc bliver belastet af for høj gearing.
    det kan godt koste en esc livet


  • #4   10. feb 2020 6S slider, uden tvivl. Og jeg tror der er mange af os der har prøvet at en mekanisk eller elektrisk del står af, selvom den er udsat for et slid den i princippet er beregnet til at kunne holde til.

    Husk at der findes en mellemvej, nemlig 5S. Så får du mere speed, men ikke helt så meget som ved 6S. Du kan enten købe et 5S batteri, eller sætte to ens batterier (her mener jeg samme mah, og gerne samme C-tal og mærke/model) på henholdsvis 2S og 3S i serie. Ligesom når du sætter 2 2S-batterier sammen for at køre 3S.


  • #5   10. feb 2020 Ahhh, ok. Der lærte jeg lidt nyt. Tusind tak.

    Men hvad så med nogle enkelte speed run, på formula dæk, og asfalt på flad grund - der ønsker jeg jo max hastighed, og gør gerne brug af den høje gearing.

    PS Jeg har lige snakket med ham jeg købte E-REVO af - brugt køb - at den lave gearing sidder på, da han mente der var rigeligt fart på, men den gearing.


  • #6   10. feb 2020 Hvis det er en std Traxxas ESC du har brændt af, så ro på, det lort de smider i holder alligevel ikke. Byt den ud til en Hobbywing Max6, har jeg gjort i min E revo 2.0, Traxxas UDR og i min Xmaxx.

  • #7   10. feb 2020 Det er meget pudsigt. Da jeg købte bilen brugt, for ca 6 mdr siden, da sagde sælger, at den var knivskarp, for den havde lige fået ny ESC, på garantien smiley Tror sgu jeg har trukket nitten ...

  • #8   10. feb 2020 Du kan eventuelt samligne det med at du i din 1:1 bil køre med speederen i bund konstant
    (den ryger op til omdrejnings begrænseren i hvert eneste gear) lad os eks sige 7.500omd
    hver gang du køre, det kan den os godt "holde til"
    Men hvis du køre lidt pæner de fleste gange og skifter gear ved 5.000omd så belaster du heller ik motoren så hårdt og så holder din motor måske 300.000km isteden for kun 150.000km pga du ik har belastet den så hårdt hver eneste gang,
    I øvrigt har jeg haft et motor sæt som kunne kalare 3 celler (hvis det sad i en onroad bil) men kun 2 celler hvis det sad i en off-road bil pga der jo er meget mere rulle modstand nå man køre i græs eller grus eller meget op af bakke plus off-road bilen jo os er tunger så du kan ik gå ud fra at en esc der kan klare 6 celler kan klare det i en off-road bil,
    Så hvis du endelig vil have mere fart på så er det beder og eks købe en kraftigere motor/esc der kan klare 6 celler men nøjes med og køre med 4 celler så på den måde få mere fart på uden og belaste motoren 100% så den holder længer


  • #9   10. feb 2020 LB UMC, hvis det er, så pil din std traxxas esc ud, og smid en hobbywing max6 i. Den tager op til 8s. Folk betaler gerne 6-700kr for din brugte traxxas, mens en ny Max6’er koster 11-1200kr hos RC Kongen

  • #10   10. feb 2020 #8

    Netop derfor, at jeg køre off road med 4S, og "lidt" speed run onroad, med 6S - jeg køre ikke engang batterierne flade. Kun 4S hvor jeg gir max gas.

    #9

    Jeg kan høre, at selv om jeg troede TRX lå indenfor eliten mht RC grej, så har det sine "svagheder" alligevel..? Det er jo en fucking "jungle" det her, og jeg er træt af at smide gode penge, efter dårlige penge - f.eks har jeg hukket min VKAR Bison op, efter at have brugt alt for mange penge på ubruelige stumper, jeg venter en evighed på, og så mangeler de en tand eller to på tandhjul, etc etc etc...

    Nu køre jeg kun Traxxas, og håbede på det var en af "state of the art" men måske jeg er gået galt i byen der...?

    På forhånd, tak for svar, og råd og vejledning


  • #11   10. feb 2020 Traxxas har som alle de andre mærker sine svagheder. Traxxas' er normalt elektronikken: deres sendere/modtagere er ikke meget bedre værd end de sæt du kan købe til 300 kr. Det kan også være godt nok langt hen ad vejen, men hvis du pludselig oplever at rækkevidden går fra 300 meter til 25, så drop fejlfinding (medmindre en antenne er knækket eller faldet af for så er det jo åbenlyst) og køb nyt. Motor og ESC svinger vist lidt, der er nu også nogen af dem der er fine nok og med masser af power. De er bare alt for dyre hvis en brænder af. Hobbywing er et godt mærke med en rimelig pris. Du kan få lige så meget power til en brøkdel af prisen, men med en vis risiko involveret, ved at købe kina-mærker.
    Traxxas' batterier vil jeg holde mig fra. De er ikke bedre end billige batterier, og så er de ALT for dyre i anskaffelse. Køb hvad som helst i stedet.

    Og vær så glad for bilen, for den kører jo stadig godt.

    By the way, koden til speed runs er at accelerere gradvist. Så kommer der ikke så meget vridmoment i drivlinien. Centrifugalkraften kan sagtens rive en masse fra hinanden. Det samme kan et møde med en kantsten. Men accelerationen er på mange måder blidere end hvad du oplever ved alm bashing.


  • #12   10. feb 2020 Tak for alle svar, og råd smiley

    Jeg har en del forskellige batterier, inkl 2 originale TRX batterier 2S, og så en dual ID TRX lader, og en singel TRX ID lader. Det nemme ved originale TRX batterierne, er jo, at det er plug in, and play, i Laderen. De uoriginale, skal der en smule indstillinger og balancestik til - det er ikke være end som så.
    Men jo, mine dyreste batterier, er da de 2 TRX batterier.

    Nu håber jeg bare ikke, at "panelet" også dømmer mine TRX ID ladere "ude..?" Jeg syntes selv at de er nemme i brug, og yder rimeligt. Ellers er det 2X3S 1X2S 1X2S batterier jeg har. Alle yder tilfredstillende.

    Mht acceleration når jeg køre on road speed test, starter jeg altid moderat - mest fordi jeg er en gammel fedtsyl, der jo fra min privatbil ved, at hård acceleration, koster gummi smiley

    PS Jeg kan se jeg skal i sparegrisen, og så investere lidt, i noget uoriginalt grej, i forhold til ESC, og evt motor. Det har jeg det, på sin vis også ok med, men så vil jeg også helst have noget der holder så godt som muligt. Min VKAR Bison, var jeg super glad ved - udover jeg måtte installere i en Gyro - for at den gik som lyn og torden på 3S, og var uregerlig som bare fanden. Men, den holdt ca to mdr, og så var diff'en færdi,,, og det lykkedes aldrig at finde noget der passede smiley Dermed kom jeg til den konklusion, aldrig mere Kina bil. Det var et helvede, og kostede en formue, at finde stumper - og så passede de ikke engang,,, så nu er resterne til salg, hvis en anden sku stå med samme problem som jeg, og evt kan få sin Bison til at køre et par måneder mere ...


  • #13   10. feb 2020 jo vildere det skal være jo dyrer bliver det .
    så hvis du vil kører på 6 cel blivere det dyre i reservedele da bilen ikke kan holde .
    og det er lige meget hvilken bil eller hvor meget du har givet for det det holder aldrig hvis det skal være rigtigt sjovt.
    og det er jo det vi vil have at det bliver rigtigt sjovt .


  • #14   10. feb 2020 Har kørt med et Gool sæt 120 Amp. Fra KINA i et parbår og det bibber bare hver gang jeg tænder kører både 3 og 6s
    Så det med de billige sæt er ringe kan jeg ikke følge er fuldstændig ligeglad med mærke
    Og det er bestemt ikke fordi jeg kører pænt


  • #15   10. feb 2020 Til gengæld ryger der tandhjul,differ og aksler

  • #16   10. feb 2020 "bruger man ikke reservedele - køre man ikke vildt nok"

    Tyvstjålet fra et reklameskilt - men det er nok ikke bare løgn smiley

    Og det er jeg også godt klar over.

    Jeg har da også købt 2 servo'er, fra Kinas land, til 66kr og 83 kr - de funger, og holder nu meget godt, på min Slash 2wd. Så det er ikke sån at jeg dømmer Kina knald, ude. Men mit problem er bare, at på min VKAR Bison, er det godt nok svært at finde de grejor, som passer i drivlinen,,, plus det tager en krig for de bestilte dele, at nå frem. Så er det sgu noget nitten, at det ikke passer. Bestilte 3 forskellige diff + en del andre småting, før jeg gav op ... smiley


  • #17   10. feb 2020 Og så bestilte jeg 3 sæt for/baglygter, til 25 kr pr sæt - bare for at prøve. Og de funger.

    Bonus i den historie er så, at de sammenlagt har sendt mig 3X5 sæt ekstra, henover 3 uger, UDEN beregning. Og så klager man jo ikke smiley


  • #18   11. feb 2020 #9

    Det vil jeg klart overveje.
    Men jeg ku starte med at skifte servoer, da det plastgejl E-REVO 2.0 er født med, splintre i atomer, bare den ser en forhindring. Så det kostede 1100,00 for 2x2050 servo, med ståltænder - har virkelig fået tæsk, og virker upåklaeligt endnu. Og nu skal jeg til at bytte ESC ud til en anden,,, hmmm,,, har jeg købt noget værdiløst lort...? Til trods for, at TRX burde være i den bedre ende, af kvalitets skalaen ...


  • #19   11. feb 2020 Hold du dig til de små biler jo større de bliver jo dyrer bliver alt .


  • #20   11. feb 2020 #19

    Det er lidt sent, ik...? Når jeg har sat mig for de store - og har de biler du ser på mit profil billede, dog uden den VKAR Bison. Og der går ligesom lidt af det sjove, jo mindre det bliver.

    Smager det, så koster det. Men det bør sgu da holde til, det fabrikanten lover.

    Og med de omgivelser jeg bor omkring, så duer små biler bare ikke - jeg har 10.000 kvadratmeter, hvor der kan findes de sygeste ruter, skovstier, marker, grusstier, osv osv osv,,, små biler, er no go her.

    Men tak for rådet smiley

    PS Syns faktisk det er en lidt nedladende kommentar at komme med smiley


  • #21   11. feb 2020 En generel betragtning omkring antal celler.

    Når du øger antallet af celler med 1,5 gange (fra 4 til 6), så øger du teoretisk effekten med 2,25. Så smed du 500 watt gennem drivlinien med 4 celler så smider du 1125 watt igennem med 6 celler.
    Det skyldes at du øger effekten med celleforøgelsen i 2 potens.
    Altså 1,5 * 1,5.
    Så du mere end fordobler belastningen på alt. Og ja, så skal der typisk geares ned for ikke at brænde ESC af.


Kommentér på:
Kørsel på 6S kontra 4S

Annonce