{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dæmper olie og huller i stempel
  • #1   13. aug 2020 Nej, der er lidt forskel på hvordan det reagerer ved hurtige og langsomme stød... men det er, som de fleste ting, kompliceret. Den mest saglige forklaring jeg har fundet er herfra: https://www.carsports.com/rc-car-shock-setup/ (og det er stadig kompliceret).

  • #2   13. aug 2020 Er der en slags formel eller er det bare erfaring hvilken olie til hvilke huller passer?

    Det er til en basher offroader, der kører på ujævnt terræn og hop

    Har læst det du linker til, da jeg læste det første tænke jeg at det er bedre med færre huller så der er mere “High speed resistance” så bilen bedre kan klare bump. Men til sidst skriver han at flere huller er bedre til “low traction rough surface”.

    Så hvis jeg har forstået rigtigt bliver man nød til kompromis hvis det både er ujævnt, lav friktion og hop. Er det korrekt?


  • #3   13. aug 2020 Jeg er på ingen måde ekspert, men det er også sådan jeg forstår det: Det ujævne terræn klarer bilen bedst med mindre dæmpning, men så er der større risiko for at bilen går i bund over hop. Hvis der er for lidt (eller ingen) dæmpning, ifht hårdheden af fjedrene, hopper bilen i øvrigt meget og bliver sværd at styre. Så det skal man også lige tage højde for... halvt videnskab, halvt magi smiley

    Den her guide er i øvrigt også rigtig god, og meget praktisk:
    https://www.hudy.net/xhudy/showfile.php?file_id=692&crt=e555ebe0ce426f7f9b2bef0706315e0c (se side 26-27)


  • #4   14. aug 2020 Man kan jo læse og nørde med det i ugevis, det er jo hyggen ved det.
    http://users.telenet.be/elvo/

    Folk der kører serøst tilpasser jo det hele til netop den bane de kører på,
    Når man bare luller rundt alle mulige og umulige steder er det hele jo et kompromis.
    Her vil jeg nærmere fokusere på at den ikke altid smiley hamrer i bund ved hop.
    Tænk hårdheden af fjedrene som det der justerer “højde på bilen” og ikke så meget selve dæmpningen, det hele går selvfølgeligt hånd i hånd.


  • #5   14. aug 2020 Jeg basher bare, så jeg er ude efter ikke at hamre i bund ved hop, men samtidig køre fornuftigt på ujævn overflade - men det er desværre to lidt modsat rettede ting.

    Det jeg like pt gør, er at jeg altid bruger den samme olie i fjedrene (da det tager tid at skifte og ikke lige er noget man gør ude i felten). Men jer har to sæt fjedre med, medium og hårde. Så kan jeg hurtigt skifte fjedre og jeg ændrer også spring preload så den er høj hvis jeg vil hoppe og lav til bare at køre rundt. Det er begge dele noget der kan fixes i felten med et snuptag.


  • #6   15. aug 2020 Måske kan man bruge et trick fra motorcykler.
    Der sætter man en strip på forgaflen, helt nede ved benet, så kører man en tur og ser hvor meget af vandringen man har brugt.
    Så man kunne måske vikle lidt garn rundt om dæmper-pinden og skubbe det op til reservoiret, køre en tur og se hvor langt det bliver skubbet ned.
    Så får man en ide om hvor meget af dæmperen der bruges.


  • #7   16. aug 2020 Meget smart, har nogle gange droppet bilen mens jeg filmede i slowmotion for at se hvor langt den gik ned i fjedrene men dette trick er bedre

Kommentér på:
Dæmper olie og huller i stempel

Annonce