{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
852 visninger | Oprettet:

Montering af BL, ESC mm {{forumTopicSubject}}

Ja, sidder og prøvemonterer lidt el min nye bil, og jeg vil jo gerne undgå at få modtageren op på servo'en hvis det er muligt.
Så vil lige høre om sådan noget elektronik kan sidde for tæt? Umiddelbart kan jeg ikke selv se den store risiko ved det, men hvad siger i andre?

Dumme og useriøse kommentarer belønnes med en udstemme.

På forhånd tak for hjælpen smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Montering af BL, ESC mm
  • #1   29. maj 2009 (link fjernet)

    Glemte da lige et billede af hvordan jeg regnede med det skulle sidde smiley


  • #2   29. maj 2009 Nej det burde der ikke kunne ske noget ved..

  • #3   29. maj 2009 Der står fx. i min manual til min sanwa sender/modtager at modtageren skal side mindst 5cm fra servo m.m. smiley

  • #4   29. maj 2009 Har altid haft min modtager siddende lige i røven af servo'en og har aldrig haft problemer med dette.
    Mellemrum mellem motor og ESC kan der ikke blive vildt meget af, ikke andet end de 3-4mm hvor der så ligger sensorkabel, ledning til on/off-kontakt samt modtagerkabel.


  • #5   29. maj 2009 Kan ikke lade sig gøre, for så kan jeg ikke justere frekvensen.

  • #6   29. maj 2009 der er et par punkter der skal tages hensyn til.

    1: kortslutning, mange ledninger på et lille område. Sørg for de er beskyttet
    2: temperatur, sikre dig at ledninger, servo etc etc ikke bliver for varm.
    3: inteference, al elektronik kan give forstyrelser, der er en årsag til at en modtager ikke må sidde for tæt på andre elektriske komponenter. ikke sikkert det giver problemer, men du risikere at den egenhændigt kører langt pokker i vold..

    det er lige hvad jeg kan komme i tanke om af forhold der skal tænkes på.


  • #7   29. maj 2009 Tak Tass - et svar jeg kan bruge til noget smiley

  • #8   30. maj 2009 Nå så må jeg heler komme med en dum og useriøs kommentar smiley

    Du har meget lidt plads i din vogn, så det er umuligt at placerer noget så det ikke ligger op af noget.
    Der er selvfølgelig nogen ting der giver flere forstyrrelser end andre, og modtagere som nemmere lader sig forstyrre smiley

    Det er faktisk det sidste der er det vigtigste, har du en modtager af en rimelig kvalitet og du undlader at vikle antennen rundt om motoren og ESC´en tror jeg ikke du løber ind i problemer.
    Servoen er faktisk den del af elektronikken der giver de mindste forstyrrelser bort set fra modtageren selv smiley

    Vil man helt undgå den slags problemer, kan man gå over til let vægts modtager på 3-4 gram, som man kan placerer hvor som helst i bilen uden at ødelægge vægtfordelingen i vognen.
    f.eks. imellem front støddæmperne i vognen, meget langt fra alle andre forstyrrende elektriske del i vognen


  • #9   30. maj 2009 Super svar Sauron, jeg takker smiley
    Antennen på modtageren kommer til at ligge lige ud for antennemountet, så den skal ikkke vikles rundt om esc eller motor.
    Vil selv mene modtageren er af en hvis kvalitet, da det er en Futaba-modtager der i løssalg koster op imod 700 kr fra ny smiley


  • #10   30. maj 2009 Ellers kunne du overveje en Lowprofile sevo f.eks en Kopropo PDS-2413 ICS , som er op til 12 mm kortere end en normal servo som er typisk 37 mm
    De vejer også lidt mindre, typisk vægbesparelse er på 7-9 g.



  • #11   30. maj 2009 Min servo er allerede en mid-profile, ca 5mm kortere end normale servoer smiley

  • #12   30. maj 2009 Så skulle der ikke være nogen problemer, Futaba plejer at afskærme deres modtager rimeligt godt imod støj udefra.
    Jeg har selv kørt meget med robbe 40mhz som stort set er det samme som Futaba, og det har fungeret godt både hvad rækkevidde og forstyrrelser angår.

    Det eneste jeg har kunne mærke, er store strømkabler der ligger under jorden/asfalten som lige giver et meget kort udfald i det man køre over stedet.
    Ved man hvor det sker betyder det ikke noget smiley


  • #13   30. maj 2009 Jeg kan selv huske jeg havde problemmer med at få monteret EL i min 416, Men der ihar ikke været nogen problemmer, sådan som det er monteret nu, og det er monteret tæt. Nu får vi om jeg ryger ud i noget snavs med det næste projekt ( TB Evo V ) som er på vej med posten

  • #14   30. maj 2009 Jeg har oplevet en del problemer med forstyrrelser pga i mine karosser, som er mere eller mindre beklædt med alutape indvendigt, for at skærme af for mine lyskits - men det sige jo sig selv at det vil give problemer smiley
    Men hvis det giver problemer med den opsætning jeg har lavet på det her må jeg jo bare finde på noget andet.

    Tak for hjælpen gutter! smiley


Kommentér på:
Montering af BL, ESC mm

Annonce