{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.115 visninger | Oprettet:

Lodde i alu {{forumTopicSubject}}

Alle har vel prøvet at få ødelagt et gevind eller brækket noget alu og hvad stiller man så op ja man prøver vel at sætte en større skrue i det bolthul eller smider det væk som er knækket der vil her komme en guide som fortæller lidt om at lodde i alu, messing og andre ikke magnetiske metaller dog ikke rustfrit da rustfrit skal svejses er det en guide i er interesseret i at høre mere om eller skal jeg droppe den?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lodde i alu
  • #1   17. sep 2009 Ja kom du bare med en guide.

• #2   17. sep 2009 ja kom med en video

• #3   17. sep 2009 ja kom med en smiley

• #4   17. sep 2009 Videoer vil jeg ikke lave om dette emne da der findes så mange udmærkede videoer om dette emne såvel på You tube som på producentens hjemmeside dog kan jeg give små fif til hvad det koster at starte op med og hvad man ikke skal bruge

• #5   17. sep 2009 Preben C det lyder interssant

• #6   17. sep 2009 Ja det kunne jeg også godt tænke mig.

• #7   18. sep 2009 Hej
    Ikke for at blande mig i din tråd på nogen måde - men her:

www.durafix.dk

er der lidt beskrivelse. jeg har brugt Durafix i flere år nu, og det er helt fantastisk til al ikke magnetisk metal.

Med venlig hilsen
    Niels Vangsøe

• #8   18. sep 2009 Jeg kender også til durafix, men bryder mig ikke om det.
    Durafix kan ikke flyde som sølvlod gør og bider ikke halv så godt.
    Faktisk kan det kun bruges til alu i begrænset omfang.

Men kunne man få noget flusmiddel som fungerede sammen med durafix så man ikke skal gnubbe lodde materialet på det man vil lodde, ville det være noget mere brugbart smiley

• #9   18. sep 2009 Ok det er netop Durafix jeg bruger og sauron ja du har ret det er ikke al alu det kan lodde har jeg erfraet så den guide kommer til at vente til jeg måske finder noget bedre

• #10   18. sep 2009 Sig endelig til hvis du finder noget, jeg har ledt efter noget i lang tid smiley
    Men jeg tror lodning af alu er et generelt problem, mange steder limer man alu sammen fordi det er stærkere end at svejse eller lodde det sammen smiley

• #11   18. sep 2009 Jeg har brugt Durafix på nogle Alfer profiler der vil jeg nok erkende at det er meget stærk hvis man kan få det til at holde da jeg så skulle lodde en alustang på gik det helt galt om det så var fordi den alustang var i en anden legering ved jeg så ikke men nu har jeg bestilt alfer hjem fra tyskland med samme legering så det skulle ikke være det der er problemet hvis kke det lykkedes

• #12   18. sep 2009 Der dog flere muligheder i søgelyset der er alutite som er svensk har kun set det på stumpemarked i Herning og så er der det tyske
    (link fjernet)

• #13   18. sep 2009 Det er lidt ærgerligt at du bor i Sønderjylland, jeg arbejder her http://www.chr-fode.dk/
    Så materialer er ikke noget problem smiley

Nu er jeg ikke god til Tysk, men er det ikke til at lodde ledninger fast.
    Dvs kobber til alu med en almindelig loddekolbe????
    Det kan også fås her http://dk.rs-online.com/web/

• #14   18. sep 2009 Det fra tyskland er med flus det er ikke almindelig lodning som det du regner med men på samme måde som durafix, men med flus

• #15   19. sep 2009 Så skal det afprøves smiley

• #16   19. sep 2009 Ja jeg har bestilt en af de små pakker hjem, da han lodder alfe profiler sammen så det burde virke

• #17   20. sep 2009 "Durafix kan ikke flyde som sølvlod gør og bider ikke halv så godt.
    Faktisk kan det kun bruges til alu i begrænset omfang"

Sauron - det er altså noget sludder. Jeg tror ikke du ved hvordan man bruger Durafix. Det er meget vigtigt at emnet er varmet op til den korrekte temperatur og at emnerne er HELT rengjorte og cleanet med rustfri stålbørste. Du kan tage en alustang - uanset tykkelse - skære den over og lodde den med Durafix. Hvis du herefter forsøger at bøje / brække stangen, kan jeg garantere dig for at det ikke er lodningen som går.
    Med venlig hilsen
    Niels Vangsøe

• #18   20. sep 2009 Hej Niels .
    Nej det er ikke noget sludder og jeg ved godt hvordan man lodder, det er faktisk noget af det jeg arbejder med smiley
    Durafix er fint til store emner, faktisk rigtigt godt.
    Men komme du ned i størrelse begynder problemerne.

Så tag alt det jeg nu siger med det forbehold at det drejer sig om små ting der skal loddes sammen og ikke store ting som Durafix er beregnet til smiley
    Det her er jo modelbyggeri, ik smiley

For det første er det varmen fra emnet der skal varme Durafix´en op så det kan bide fast i metallet.
    Dette kan være meget svært hvis emnet ikke vejer mere end 8 gram og har svært ved at afgive varme til Durafix.
    Sølvlod er ligeglad med hvor varme kommer fra smiley

For det andet kan Durafix´en ikke flyde og selv komme ind i sammenføjninger, alle lodninger skal være mere eller mindre åbne så man kan gnubbe Durafix´en ind på lodde området.
    Sølvlod har en overflade spænding som gør at det først og fremmest suger ind i sammenføjningerne, derefter søger i mod varmen, så man kan så at sige styre lodningen rundt alt efter hvor man primært varmer smiley

For det tredje er Durafix stængerne alt for tykke til smårting, jeg har måtte valse et par stykker ned til 1mm før jeg kunne bruge det til noget.
    Sølvlod fås ned til 0,3mm eller som pasta man kan sprøjte ud igennem en kanyle, udover det klare sølvlod gode flyde evne resten smiley

Hvad styrken angår kender du vist ikke noget til sølvlod smiley
    Jeg har i de sidste 20 år lavet affjedringer og kofangere i pianotråd (hærdet stål) der er sølvloddet sammen.
    Og jeg har til dags dato ikke kunne knække noget af det jeg har lave på mine biler, men jeg har flere gange måtte rette tingene ud igen med en hammer efter jeg har kørt ind i en kantsten smiley
    Så ”bukke prøven” kan sølvlod også stå for, bare med stålstænger som grundlag smiley

• #19   20. sep 2009 Der vil jeg lige give Sauron ret for det første er det som han siger RC vi arbejder med jeg skulle loddeen alfe profil sammen der måler 7,5x7,5mm altså en firkant profil og jeg vil nok sige havde de durafix stænger bare været noget tyndere kunne det sikkert lade sig gøre, men da tykkelse kræver mere varme end godt er skete det uundgålige at aluen smeltede før end jeg kunne nå at lodde det sammen, hvad angår brudstyrker ja den ¨åede jeg så ikke at prøve så der er jeg svar skyldig, derfor vil jeg prøve det tyske produkt

• #20   20. sep 2009 Det lyder spændende med alulod med flux, du må give en melding på om det er noget der dur.
    mvh Rune

• #21   23. sep 2009 var det ikke nemmere bare at køre en ny del på en cnc? he he!! se sådan får man den ultimative rc, det er desværre de færreste der har adgang eller kompetance til at fremstille det. men med hensyn til lodning så er det desværre ofte en møg kvalitet af alu der bliver brugt til vores kære rc biler, men der findes jo så også kun adskillelige tusind legeringer. det er nok også der problemet kan ligge af og til.

• #22   23. sep 2009 Hej Flemming nu er vi jo efterhånden et par stykker der selv bygger så det kan være en ramme eller andet vi lodder, som ikke lige kan smækkes i en cnc maskine som jeg tror de færreste af os har adgang til

• #23   23. sep 2009 flemming Ø
    Selvfølgelig er det fedt med en CNC fræser (hvis man har en) men det er sku´ stadig lidt svært at fræse et alu rør chassis ud selv på en god CNC fræser smiley
    Men det ville ikke være det store problem hvis man kunne lodde det sammen på samme måde som man lodder stålrør sammen på smiley

Der er også mange andre dele som man selv ville kunne lave hvis man for fat i noget godt lodde materiale smiley
    Og så kan det jo være lige meget med det lort som fabrikkerne laver, for så er der ikke brug for det mere smiley

• #24   23. sep 2009 Sauron det var godt skrevet lige ord ud af min mund heh

• #25   24. sep 2009 Så er der kommet Unisolder 390 i hus og skal nu testet
    Durafix er i tykkelse 3,5mm og uden flusmiddel, jeg syntes den kræver enorm varme for at blive flydende, men kan forsteille mig den er god til store emner s som motorhuse og lignende

Unisolder 390 er kun 1,5mm og blødt at have med at gøre og der medfølger flusmiddel som efter min mening mangler ved durafix

Så mangler vi en prøvelodning jeg lodder i Alfer 7,5 x 7,5 mm profiler da det er det jeg skal bruge og det jeg har loddet med durafix også med et dårligt resultat

• #26   24. sep 2009 Konklusion duer heller ikke kan ikke engang lodde 2 profiler sammen så der er durafixen bedre med hensyn til at smelte sammen så nu skal der prøves at se om det Durafix ikke er så glad for de flrskellige legeringer der kan være i det alu

• #27   24. sep 2009 Hvis du ikke vil bruge det der Unisolder 390, vil jeg gerne købe resterne smiley
    Så kan jeg prøve det på mit alu.

• #28   24. sep 2009 Sauron det er ok 55kr incl porto så sender jeg det som brev det er vel ok med dig jeg tror egentlig nok jeg kan bruge det der durafix jeg er ret sikker på at den alu stang jeg prøver at lodde på er i en eller anden legering som det ikke vil bide på så den stang skal bruges til noget andet he he

• #29   24. sep 2009 Hæ Hæ, mit falske navn og adresse er sendt smiley

• #30   16. feb 2010 er det svert at lode har aldrig prøvet det ?

• #31   16. feb 2010 Mathias L
    Hvis du er god til at sølv lodde, er det også rimeligt nemt at lære at lodde aluminium.
    Men kan du ikke sølv lodde er det nok ikke en god ide at prøve med aluminium smiley

• #32   16. feb 2010 Jeg skal snart til at lode mit første batteri jeg ved godt hvordan man gør men har aldrig lodet før er det nemt fx at lode et batteri ?

• #33   16. feb 2010 Det er noget helt andet, og temmelig nemt i forhold til det vi har snakket om på denne tråd.
    At lodde batterier kræver sådan set bare at man har en loddekolbe der er kraftig nok, aluminium lodning kræver en kraftig gasbrænder og meget øvelse smiley

• #34   30. aug 2010 Har læst tråden og er det rigtigt forstået at man kan sølvlode alu?

• #35   30. aug 2010 Nej man kan ikke sølvlode alu.
    Sølvlodning kommer op på ca 800 grader før det lodder godt, og aluminium falder fra hinanden ved ca 350 grader smiley

Der skal specielt tråd til.
    Jeg selv er til Unisolder 390 flus som godt nok er svært at bruge, men hvis man kan styre det laver det fantastisk gode og stærke lodninger smiley

De andre (paphoveder smiley er mere til Durafix som efter min mening minder om børnehave lodning både hvad holdbarhed og finish angår.
    Men det skyldes nok mest at det er så små emner vi lodder smiley

• #36   30. aug 2010 Sauron
    takker for dit hurtige svar
    det er fordi jeg skal ha fremstillet et dobbet rør til mit projekt :
    http://www.rcgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=13854

• #37   30. aug 2010 At lave et dobbelt rør skulle vel kunne lade sig gøre, men det kommer an på hvor meget erfaring du har på lodning i forvejen smiley

• #38   30. aug 2010 Har sølvlodet meget fo mange år siden men jeg har en løsning på opgaven uden at lode i første omgang, det bliver et y stykke som er fæst ud og sø noget alu rør til at forbinde de to afgangsrør, der kommer bileder af det i næste uge.

• Allan L
    Allan L Tilmeldt:
    okt 2011

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #39   27. sep 2014 Hej alle sammen
    Jeg laver reparationer til daglig, og kender problemet omkring lodning. her er en tråd der kan loddet i plader, stænger og støbte legeringer.

Her er en video så i kan se hvilken styrke det har
    https://www.youtube.com/watch?v=jy2k0s23UZo
    I kan se mere om lodde og svejsematerialer mm. på
    www.absvejs.dk
    Mvh. Allan Levisen

Kommentér på:
Lodde i alu

Annonce