{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.425 visninger | Oprettet:

Hjælp ang. lipo {{forumTopicSubject}}

Hejsa. Jeg er ny ang. lipo batterier. Min søn og jeg har købt lidt udstyr. 2 stk. himoto onroad biler med div. tilbehør. Et stk. acem lipo lader, samt 2 stk. turnigy 2c 5000mah. Det første gik fint med at lade, eller! Jeg havde stillet timeren på 120min, og laderen til at give 5A. Efter lidt over 1 time, smed den kun 0,1-0,5mah på og så ellers sådan til de 2 timer løbe ud! Er dette ok, eller skal den timer slås fra? Cellerne var heller ikke helt ens bagefter, kan ikke huske helt hvad de var på. Hvor tæt skal de ligge på hinanden efter opladning? Det næste lipo skulle så også lades. Satte det til på samme måde, men min lader skriver low voltage og starter derfor ikke! Alt er helt nyt og ubrugt, hvad gør jeg? Har læst om en anden der gav sådan et 1min. på nimh pogram, tør man gøre det, eller er det en bytter? Håber i gider svare på alle mine spørgsmål, på forhånd tak.

MVH

Mikael


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp ang. lipo
  • #1   1. mar 2011 hvis det er nyt så byt den

    når den lader med 5 A, og så efter en time kun med 0.1-0.5 det er fordi den balancere!!

    Hvis den skriver low voltage kan det være en balance stikket bare er i stykker,, du kan købe sådan en måler, som du smider i balance stikker og så måler den hver enkelt stik..


    men altså er det nyt .- byt det.

    LIPO er IKKE for sjov.!


  • #2   1. mar 2011 Hej

    Det er det samme lort jeg oplever med mine turnigy.
    I det første tilfælde slår den fra på sikkerheds timeren inden pakken er kommet i balance, du kan sikkert tjekke på laderen hvor tæt cellerne ligger på hinanden.

    I det andet tilfælde vil den ikke lade da spændingen på cellerne er for lave - eller som skrevet er stikket simpelt hen i stykker. Kan laderen ikke vise volt pr. celle? Så kan du ihvertfald tjekke om det er balance stikket der er "gået" eller det er fordi spændingen er for lav.

    Er spændingen for lav har jeg med succes givet pakken 1-1,5 minut på NIHM proframmet (MEN KUN HVIS SPÆNDINGEN ER FOR LAV, OG IKKE HVIS STIKKET ER DEFEKT !!!!)

    Dine symptomer er nøjagtigt de samme som jeg hele tiden oplever med mine turnigy pakker, nogen siger det bliver bedre med tiden - men jeg skal IKKE ha det fabrikat igen.


  • #3   1. mar 2011 Det kan osse være lader den er gal med, eller indstillingerne der er forkerte, f.eks 0,5A opladning istedet for 5A, så passer tallene bedre.

    Men turnigy LIPOer er noget lort, jeg købte 10 stk forskellige 45c, de bedste leverrede 18c smiley
    Og det lort kan man jo ikke bruge til en str 90 helikopter.


  • #4   1. mar 2011 @Søren P
    Hvordan målte du det ? (bare interesseret)


  • #5   1. mar 2011 Undre mig også^

  • #6   1. mar 2011 Med Voltmeter selvfølgelig, og A-brik.

  • #7   1. mar 2011 Hvordan tester i, hvis i ikke gør sådan?

  • #8   1. mar 2011 Jeg self. finde noget der ville kunne trække de amp som de skulle være opgivet kostant til, også måle på det smiley

  • #9   1. mar 2011 Køb et Fluke 87-5, så har du de precise tal for peak på sekunder, og Konstant C/A over sekundt faldning smiley

    Det lyder måske lidt dyrt, men det åbner så sidnsyge nye muligheder inden for elektroniske kredsløb hvis man kan li at lave den slags.


  • #10   1. mar 2011 Ikke lige det jeg har mest brug for dog, mit turnigy watt meter klare sig fint smiley men det står vidst af ved omkring de 130A smiley

  • #11   1. mar 2011 Målning af "C" EKS.
    et 20C LiPo skal kunne aflades på 3min!
    Men det kan alle 20C LiPo Tåle (hvis de er Rigtige 20C)
    Men der er ikke en standart for hvor meget et LiPo batteri må falde i Spænding under maks LOAD (for det vil self falde)

    Så jo lavere du vil acceptere spændingsfald jo højere C kan du sige et LiPo har. og også den måde de forskellige snyder på vægten ved smiley

    Så jeg er lidt interesseret i dine krav til C ud fra de målninger du har foretaget specielt den nominelle spænding du satte som "krav"
    elelr hvordan du elelrs har gjort det. sidder selv med dette setup og hygger: http://www.bigsquidrc.com/west-mountain-radio-cba-iii-and-amp-review/


  • #12   1. mar 2011 Hej igen, og tak for svar. Jeg har lige prøvet at give det 2 min. på nihm med 0,1A. Det hjalp og det lader nu som det skal. Cellerne ligger dog lidt fra hianden synes jeg, mener den siger 4,00 og 4,20 er dette ok på en helt ny pakke? Jeg har læst at der kan være meget forskel de første gange man lader lipo. Den har kørt 100 min. nu, og køre stadigvæk. Men den smider kun mellem 0,1-0,5A på så går ud fra den balancerer. Hvor længe skal sådan en pakke bruge på at lade fuldt op, og selv slå fra? Lader med 5A og det er et 5000mah 2c 7,4v. Hvilken skal man evt købe næste gang?

    Mikael



  • #13   1. mar 2011 Det er grunden til at de bedre multimetere måler fald pr sekundt, så kan man derudfra vælge hvilke mål man vil gå efter, og det er der mange laver fusk.
    Man siger at Peak er de første 15 sekunder, falder den under dens angivet Peak max der, såer det ikke for godt.
    turnigy falder enormt hurtigt, under 3 sekunder, så er de langt under dets peak, og under dets konstant C.

    Man kan selvfølgelig godt bruge den til RC, men de leverer ikke hvad de reklamerer for, og det er der jeg står af, for hvis man vil købe 15/20c så er der mange LIPO batt som er langt billigere end turnigy.
    Men en kæmpe kondensator på, så kan man godt rykke vilde speedruns med dem, men hvem gider have det lort på.


  • #14   1. mar 2011 Så du tager et batteri og lader det helt op (hvad ellers)
    Så aflader du det med mAh * C eks 5000mAh*20C = 100A.
    Måler efter 15 sec hvor langt det er faldet i spænding og vudere dets kvalitet på den måde?

    jeg mener ikke man kan måle C på et batteris hældningskofficient i starten.

    Skal lige tilføje at jeg heller ikke er fan ar TYRNIGY smiley så det er ikek et angreb på din analyse, men mere hvordan, da den eneste måde jeg "tror" man kan gøre det på er at gøre det den hårde måde, altså aflade det med maks A!


  • #15   1. mar 2011 Vi glemmer jo helt emnet essens!
    Mikael:
    Det som menes med et LiPo ikek er helt i ballance fra start passer ikke de skal ligge helt ens +-10mV MAKS!
    så hvis du er i gang med at Lade et LiPo op hvor celle 1=4,20V og den anden er ca 4V så stop hvis ikke din lader gør det!

    Grunden er at celle 1 er ladet helt op og du er i gang med at overoplade den da de fleste (billige) ladere ser totalspændingen som udtryk for batteriet tilstand, og da du sender strøm gennem batteriet og derfor også bægge celler samtidig, og derfor overoplader du den celle der allerede er på 4,2V

    Du skal have dit batteri i ballance inden du begynder at oplade det. og det kan gøre på flere måder:
    se om ikke din lader kan køre "BALLANCE" hvor den faktisk ballancere batteriet, eller køb en ekstern ballancer
    problemet er at den ene celle er helt opladet (4,2V) og den anden er ca 40% afladet (4,0V)


  • #16   1. mar 2011 KAn tilføje at jeg har lavet et Special-stik til disse situationer
    Det er et ballancerstik som jeg kan sætte direkte i laderen og på den måde lade hver enkelt celle op eller aflade den, det er smart da ballancering foregår på næsten alle ladere med ca 200-300mA tager derfor lang tid.


  • #17   1. mar 2011 Tja mine målinger med eagle tree datalogger viser at nogle af både turnigy-flightmax og rhino lipos de kan levere mere end de skrevne tal.

    Søren hvis du har en dårlig forbindelse imellem der voltmeter så kan det jo være derfor du får så skidt en måling ?
    Med det sagt har jeg os læst nogle rigtigt dårlige rewievs på de helt dyre af hobbykings batts smiley
    Jeg kører stadig med nolge 4cells pakker som har været misbrugt til speedrun og har stået model til at lodde ledninger af 1 stk hv esc i 9 cells konfig der var defekt hvor der gik ild i dem, samt har smeltet en speedpassion 1:8 bl motor hvor der os kom blokerings A
    Forskellen imellem cellerne ligger rigtigt fint på 0,002 volt smiley

    Og så tvivler jeg på at nogen herinde har mere erfaring med lipo fra hobbyking. mine dårlige erfaringer er følgende :
    1 stks 6cells lipo hvor den ene celle blev dårlig pga jeg havde det liggende fuldt opladt i et år.
    og et stks 3cells der blev tabt på gulvet, hvor en celle døde (havde lige målt at alle var ok på en sprit ny pakke hvorefter jeg tabte den)
    1 3cells lipo som en bruger herinde havde smidt i parralel med et 2cells lipo, der blev den ene celle dårlig hehe.

    And thats it smiley

    Undskyld jeg gik oftopic
    og søren lad mig lige få navnet på de lipos

    mvh k



  • #18   1. mar 2011 LARS G. Det er sådan en lader jeg har http://www.avionic.dk/_dk/ProduktListe/Lists;272/Alle-nyheder-m%C3%A5ned-for-m%C3%A5ned/--------Alle-nyheder------maj-2010/p/V680AC?shop.product.id=V680AC
    Den skulle jo meget gerne styre det hele selv. Og jeg køre selvfølgelig bal-pogrammet. Når jeg bruger dette pogram, skulle den vel ikke kunne overlade nogle af cellerne? Det bliver heller ikke varmt, lader forøvrigt i en lipo pose...

    MVH

    Mikael


  • #19   1. mar 2011 Den må bare ikke lade med eks 5A når den ene celle er på 4,2V for så måler den ikke 100% som den skal i fejlsituationer, men lader er ok aligevel.
    Så faktum er du skal have den ene celle op på 4,2 eller den anden ned på 4V.
    Har den ikke et MODE der hedder BALLANCE LIPO hvor den ballancere og ikke andet, i stedet for Lader og ballancere "mode"


  • #20   1. mar 2011 Som Lars skriver..

    Du er nødt til at køre storage mode. har den ikke det må du køre discharge så du kører cellerne lidt ned, og så lade med 0,1mah..

    De fleste billige ladere har kun mellem 100-300mah kapacitet til at balancere med, så hvis du lader med mere end din balancer kan klare så kan den dårlige celle naturligvis ikke komme i trit med de gode.

    mvh k


  • #21   1. mar 2011 Som jeg ser det kan den kun balancerer mens den lader. Hvis man gør som Kristian L skriver, altså lader i storage mode, hvor meget skal jeg skal lade/aflade med? Jeg mener den kan stilles mellem 0,1-2A. Og hvor lang tid burde det tage? Den slår vel også selv fra der? I aften skulle vi gerne ud og køre, sker der noget ved at køre pakkerne ned som de er ladet nu, og så ellers lade dem op på ny igen?

    MVH

    Mikael


  • #22   1. mar 2011 Hvis ikke pakkerne er i ballance duer det ikke for ESC ser den totale spænding og stopper ud fra den og så får du afladt din laveste celle til det kritiske niveau. så hvis der er håb for dine batterier skal du have dem i ballance, ellers kan du lige så godt smide dem ud.
    Sæt lader på STORRAGE mode hvis den har det ellers er det Ballance og A skal stå på 0,1A.


  • #23   1. mar 2011 Hej Kristian.
    Jeg sidder lige med irish coffe, så undeskylder stavefejl osv.

    Det er forskellige som jeg har skrevet, jeg bruger 6 forskellige str til mit grej.
    Hvis i køber et Fluke 87-5, så kan man måle under afladning løbene med forskellige belastninger og bruge max afladningens auto funktion fra ens a-brik, og lave data log pr sekund hele vejen, så der er slet ingen tvivl om resultatet, Fluke er et af de mest anakendte fin elektronik multimeter der findes, jeg måler i mia,0,0 enheder med det med precis akuratesse, folk bruger det til dimser på extremt dyre ting frem for alm multimetere.


  • #24   2. mar 2011 Tak for hjælpen. Det ser ud til at der er liv i begge pakker, og spændingen på cellerne ligge nu meget tæt...

    Mikael


Kommentér på:
Hjælp ang. lipo

Annonce