{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.419 visninger | Oprettet:

opsætning af støddæmper til bashing {{forumTopicSubject}}

hejsa rcg skal til at skifte kuglelejer i mine c-hups på min x maxx og tænkte at jeg ville skifte olien i mine støddæmper samtidig da jeg ikke ved hvornår det sidst er blevet skiftet da jeg har købt den brugt og der kun skulle 3 køre ture til at splette mine kuglelejer ad men har ikke forstand på at sætte støddæmperne op til bashing

så håber der er et klog hoved eller 2 kan komme en guide til opsætning af støddæmper

har dette her olie at gøre godt med
Traxxas Silicone Shock Oil 30 WT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  opsætning af støddæmper til bashing
  • #1   16. dec 2017 Rimeligt tyndt olie er bedst til Monstertruck bashing, og rimeligt stramt fjeder sæt, stort set som de kommer, så kan der både leveres et anstændigt greb, og støddæmperne, vil kunne klare bashing, for tyk olie, så knækker dæmperne meget lettere.

    skal man ikke hoppe for højt, så lettere fjedre, det øger grebet en del, men den vil så ramme med bunden ved høje hop.

    mvh


  • #2   16. dec 2017 Søren. Hvad har fjedrene med store hop at gøre? Det er da olien der skal være tyk hvis du skal lave store hop og vil undgå den klasker.

    Jeg har bashet og kørt bane med mine 1/8 buggy og truggy, og haft afsindig tyk olie i fordi jeg ikke ville have den klaskede mod jorden. Men den kører også af helvede til. Nu kører jeg tyndere olie og lever med at den giver et smæk nu og da, samt den squatter når man accelerer. Men til gengæld ligger den SÅ meget bedre.
    Det hele afhænger jo også efter hullerne i stemplerne og hvad du selv synes.


  • #3   16. dec 2017 Olien SKAL kun stoppe bounce, affjedring er affjedring.
    Bruger man sine olie dæmpere til som stopklods på den måde, så bliver de skæve og utætte, meget hurtigt.

    Jeg har osse bashet i mange år, kørt bane, og endnu vigtigere end det, Jeg er uddannet MC mekaniker med speciale i racing.


    mvh


  • #4   16. dec 2017 Men du bruger ikke fjedrene til at stoppe den i at klaske mod jorden ved landing fra hop.

  • #5   16. dec 2017 Jeg ville finde ud af hvad der er i standard og køre med det et stykke tid.
    Det er svært at vurdere, og især når det er så koldt. Olien er kold og tyk i starten, og bliver så varm og tynd.
    Sørg for de er fyldte og ikke utætte, og at alt kører som det skal.
    Det er i sig selv heller ikke nemt at gøre så meget vil jeg påstå. Bilen er ikke lavet til at "køre godt", no hate, og til bashing er det også lidt som man tager det. Tvivler på der er voldsom meget at gøre.


  • #6   16. dec 2017 den olie har skulle være det der var i originalt ifølge brugs anvisningen

  • #7   16. dec 2017 Nu er jeg uddannet smed smiley men er det ikke sådan at tyk olie og håre fjeder til on road og tynd olie og bløde fjeder for og lidt tykkere olie og lidt strammer fjeder bag til off road eller ?

  • #8   16. dec 2017 Jeg kører 350 i bag 450 i for. Det svarer til 30 bag og 37,5 for. Fjedrene ved jeg ikke, men kunne forestille mig det er noget ret tæt på dem bilen kom med. Støddæmperne er også længere i bag. Det er en 1/8 truggy med 17mm støddæmpere. Men en X-Maxx er jo ikke helt det samme.

  • #9   17. dec 2017 Smid den tynde i, så har du et godt udgangspunkt, og glem Rasmus udtagelser, han aner slet ikke hvad han taler om, det er tydeligt.

    Rasmus@ Du får ikke mere ret at at gentage det samme, jeg er uddannet inden for netop Racing, hvor meget af det består af opsætning.


    mvh


  • #10   17. dec 2017 Javel kaptajn.

  • #11   17. dec 2017 Jeg vil dog stadig påstå den klasker bunden mod jorden uanset hvor hårde fjedre du sætter på, så længe olien er tynd. Til gengæld kan du putte tyk olie i, og køre uden fjedre, og undgå den klasker.
    Du skal ikke bruge olien som stop klods, det er præcis det jeg siger. Glem at den klasker og kør med tyndere olie.
    Men at du siger fjedrene hjælper imod at den klasker mod jorden er noget ævl.
    "skal man ikke hoppe for højt, så lettere fjedre, det øger grebet en del, men den vil så ramme med bunden ved høje hop."
    Så vidt jeg ved er det stemplet der skal "bankes" igennem olien der gør landingen blød. Og jo tykkere olie, jo sværere er det for stemplerne at køre op og ned, og dermed bliver støddæmperen hårdere.
    Hvordan det så foregår på en Harley, det aner jeg ikke, og det rager mig en skid. Men hvad fanden, jeg er kun uddannet maskinsnedker.


  • #12   17. dec 2017 Du tager helt fejl.


    mvh


  • #13   17. dec 2017 Så fortæl mig hvordan en støddæmper virker på en fjernstyret bil. Fortæl mig hvad du mener med det du skrev.
    "skal man ikke hoppe for højt, så lettere fjedre, det øger grebet en del, men den vil så ramme med bunden ved høje hop."
    Hvordan kan det være den kommer til at slå mod jorden/"ramme bunden", ved at sætte blødere fjedre på.


  • #14   18. dec 2017 Det er ganske alm logik.

    Og nej, jeg har ikke brugt næsten 9år på uddannelse for at sidde og skrive en ca 200 siders indlæg om affjedring og dæmpere for dig.

    Jeg vil sgu meget gerne vejlede osv, men jeg gider ikke sidde og prøve på at uddanne folk.

    Du kan tilmelde dig på teknisk skole, og allerede på andet år, er man så igang med den slags, hvor man lærer og støddæmpere og hvordan de reagerer samt hvorfor;)
    Grundforløbet til ganske alm MC mekaniker klares på 3,5år, hvor man så skal til Tyskland for at få resten med, men man får så tilgængæld mulighed for at få arbejde inden for den slags, hvis man altså ønsker det til den tid.



    mvh


  • #15   18. dec 2017 Oh well, problemet er, jeg ved at det er stemplet der skal trykkes op igennem olien der gør at støddæmperen absorberer slaget.
    At du så påstår det er forkert er noget andet.
    Men at du siger fjedrene har indflydelse på landing ved store hop er til gengæld noget vrøvl.

    Ellers kan du jo prøve at tømme dine støddæmperer for olie, sætte de strammeste fjedre på du kan finde og tage et par hop. Så prøv at fyld olie i igen og gør det samme. Når du så finder ud af hvordan verden er skruet sammen, så kan du jo lige melde dig på banen igen.

    Hvis du ikke kan forklare hvordan det virker, så lad dog vær med at skulle kloge i det.
    Hvad er det for noget bane du har kørt, op kridtet i skolegården på cykel? Det er fandme ikke offroad rc i hvert fald.


  • #16   18. dec 2017 LOL!
    Jeg har arbejdet for Team Enduro Husqvarna, det mest vindene Enduro hold i verden, Mon ikke jeg ved hvad jeg lavede med en timeløn på 1200kr.

    Og nej du får ikke mere ret med din amatør teori, fordi du igen og igen skriver det samme.

    Olien er stadig til at tage bounseriet, uden fjedrene ville dæmperen synke sammen, det er olie dæmpere og ikke gas.
    Olien bestemmer hvor hurtigt oliedæmperen kan presses sammen, og endnu vigtigere hvor hurtigt den kommer ud igen, Test det lige, tag en tur med en af dine bashere, uden olie i, og din bil vil ikke stå fast, den vil skure rundt, og den vil bounse, og miste grebet.
    Tag gerne nogle hop, og se din lave lidt det samme som en bold gør, den hopper efter landing.

    Tag så en tur uden fjedrene, og tag et godt hop, og bestil så nye dæmpere hjem bagefter, for det holder dine dæmpere ikke til, for det er ikke det som de er lavet til.

    Tænk lidt logisk, skulle en 8kg bil stoppes af 4 stk 2mm blød stål?
    Den ville knække dem i hædet stål som saltstænger, og alm stål ville bukke.

    De udgår en samlet synergieffekt, wiplash syndromet som det kaldes i faget når man smider for tykt olie i og knækker dem.

    Jens ørnis mistede sin gode mulighed for hans WM chance pga det, han blev kastet af, og det var alene pga for tyk olie, så frem for millioner fik han nej tak, og måtte blive selvstændig istedet.
    25+ års erfarring inden for motocross, og landets bedste uddannelse inden for området, så kan jeg godt det basale.
    Jeg tror at du ville blive dybt overrasket over hvor meget den rigtige opsætnig gør, for jeg kan høre at du intet ved om det, at du bare har prøvet dig frem.

    Nogle gange er det bare bedre og læse, lytte, lære, og så holde sig kæft med noget man ikke ved noget om, så kunne du måske endda lære en helvedes masse, frem for at spille smart.
    Jeg vil foreslå at du begynder med en ganske alm Ølins opsætningsguide, de har alle slags dæmpere, der er meget at lære.

    Revkins omgangstider blev forbedret med over 2 sekunder efter at have opsat sin RC8T rigtigt, efter en ganske Ølins guide, den var opsat af en som havde kørt bane på højt plan i hele verden, og den var pisse mangelfuld, og ja, han kører langt bedre end mig, og jeg sammenligner ikke mig selv med ham, men den slags guider er skrevet af en som har samme uddannelse som jeg har, og brugt samme slags test udstyr, og det hjalp ham med at blive verdens bedste frem for bare en som har en hobby.

    Så for at være rar, så opfordrer jeg dig til at læse lidt om det, frem for din bro-science, for i klubberne er der fyldt med den slags, og det vrimler med dårlige argumenter som at de kører hurtigere med en anden affjedring nu end den som de brugte for 2 år siden, og så glemmer de 2 års køreerfarring gør en kæmpe forskel.
    Når folk så endelig er gode nok til at komme på f.eks Team AE, så forbedres deres tider meget drastisk over få uger, det er ikke deres talent der forbedres så meget på så kort tid, det er udstyret som optimeres, og indstilles korrekt.

    Men lidt kort sagt, så er der IKKE en smart kode som du er inde på tidligere, smid den og den olie i , tyk der og tynd der osv, det er en helhed, balancen i bilen, vægten i bilen, dæk og fælg type, kørens stil osv.
    Så derfor har Traxxas lavet et pre valg for en til en jævn allround opsætning, som passer til str på stemplets huller, bilens vægt, styrke osv.
    Så et godt udgangspunkt ville være den tynde som manualen tydeligt foreskriver.

    Skal man ændre på det, så er chancen for at forbedre standart opsætningen ret lille for folk uden en helvedes masse erfarring.

    Så kort sagt opsætningen på dine discount biler er ikke noget som kan bruges til andre biler, så at du tager det udgangspunkt får alle røde alarmklokker til at ringe, og deraf nævner jeg at du ikke ved hvad du taler om;)

    Men læs Ølins opsætningsguider, og lær, det vil du måske skabe dig yderligere barnligt over nu, Men i længden blir du rigtigt glad for det, og du vil pludselig se et mønster i tingene frem for at bare gætte løs.

    God Jul herfra.

    mvh


  • #17   18. dec 2017 Lige lidt pral, Det her er Anders eriksons Husquarna 450 te, som står i min have,Da jeg opsatte den, da han igen, vandt WM i Enduro, i 2003.
    72 aggresive hk til 98kg.

    Den hygger sammen med min ene Harley smiley

    Mvh


    profilbillede
  • #18   18. dec 2017 "Olien bestemmer hvor hurtigt oliedæmperen kan presses sammen, og endnu vigtigere hvor hurtigt den kommer ud igen"
    Det er jo lige præcis det jeg skriver! Det eneste jeg vil hen til, er at det er forkert du skriver fjedrene har indflydelse på hårde landinger. Det er IKKE fjedrene der absorbere det hårde slag.
    Ja, jeg skriver det samme igen og igen. Får du læser jo tydelig hvis ikke hvad jeg skriver. Vi mener jo det samme nu, men du startede sjovt nok med at mene det modsatte.

    Og jeg kan sgu godt tage hop uden fjedre. Det er stadig ikke fjedrene der tager slaget!!
    Og jeg er fortsat pisse ligeglad med hvem der har kørt hvor, hvilke biler og hvem der sætter dem op. Det gælder også for hvor du har arbejdet, hvem du har tæsket, hvor mange Harley'er du har haft og hvad din timeløn har været. Det er IRRELEVANT!

    Hvad angår spille smart, så er det vidst dig der skal snøre sammen. I det mindste buldrer jeg ikke ind og truer med tæsk.
    "snakker du om at ses ansigt til ansigt, og kalde nogen et fjols, så smid en privat besked, frem for at spamme forum, så får du min adresse, så kan du bare starte dit gamle lorte lig og komme forbi, men få lige en extra person med, så vedkommene kan køre dig væk herfra bagefter"


  • #19   18. dec 2017 Stop tak

  • #20   18. dec 2017 Altså som Søren P beskriver det. Det er basic mekaniker viden om dæmpere og fjedre.

    dæmperen er kun for at neutralisere fjedrenes bevægelse. Da du får MEGET dårlige køre egenskaber uden dem.


  • #22   18. dec 2017 Fra indlægget som Henrikorg1 lavede om handel... Jesus Christ...

    "skal man ikke hoppe for højt, så lettere fjedre, det øger grebet en del, men den vil så ramme med bunden ved høje hop."
    At bilen vil ramme med bunden mere ved at sætte blødere fjedre på er forkert. Det er stemplet der vandrer op og ned i olien der absorbere slaget.


  • #23   18. dec 2017 Tæsk?
    Du digter vist lidt nu, Jeg har ingen som helst intentioner om at røre dig, hvor har du det fra?
    Du er vist ikke helt hjemme, u taler du om at du sagtens kan tage flyvhop uden fjedre, Du vinder helt sikkert mange løb på den måde smiley :)
    Heldigvis er det meget tydeligt for alle at du ikke har sat dig ind i de basale ting, og du roder rundt i tingene.


    mvh


  • #24   18. dec 2017 Og nej, du har stadig langt fra ret, du gør dig selv til grin herinde, du er ude hvor du ikke længere kan bunde, måske kan du overbevise folk som er totalt begyndere, men meget lille erfarring, så ser man at du ikke aner noget om det.
    Her er andre som er uddannet inden for den slags herinde, ved jeg, du er ved at drukne i dine løgne, og dumsmarte teorier:)

    Jeg skal holde børnefødselsdag snart, optræder du for lidt småpenge, gøjl er sgu bedst med en rigtig klovn smiley

    Og BTW. Jeg tæver ikke folk, jeg fortrækker at nøjes med at kalde den Sonja;)

    mvh


  • #25   18. dec 2017 Tillykke med uddannelsen og fødselsdagen.

  • #26   18. dec 2017 Hej Brian jeg håber at jeg må koble mig på her da ejg har samme spørgsmål.

    @Søren. Jeg har en MTXL (17kg) og en Baja 5T (10-12kg) der snart skal have skiftet olie, og Baja'en skal nok også have nogle nye fjedre. Skal jeg følge samme råd du gav til Brian? MTXL'en er en rigtig basker, men BAJA'en forestiller jeg mig skal opsættes i samme stil som en crosser, den skal jo finder rundt på en bane. Kan du anbefale mærke/præcis olie tykkelse og evt nogle gode fjedre?


  • #27   19. dec 2017 Lige nu kan jeg ikke sige meget om den, da jeg intet kender til modellen, så det er svært at ramme noget optimalt.
    Jeg ville tage udgangspunkt i hvad den i sin tid blev solgt med, og så stille og roligt prøve med lidt tyndere og lidt tykkere olie, og se hvad der passer netop best til dig.

    De fleste biler kan man købe en masse forskellige fjedre til, køb et blandet sæt, og test dig frem, Mit bud ville være ca standart olie, og en lille smule lettere affjedring, da kits gerne sælges med lidt stærkere fjedre end der er brug for.

    mvh


  • #28   19. dec 2017 Jeg ville helst undtage at skulle forsøge mig for meget frem med MTXL'en. Dens støddæmpere æder en flaske hver. Men den der er i fra Losi's side ser meget tynd ud. 5T'eren har har en tykkelse der minder om 38% fløde.

Kommentér på:
opsætning af støddæmper til bashing

Annonce